Annons:
Etikettfrån-värd-och-medarbeare
Läst 1145 ggr
bgtommyalm
2015-04-13 17:09

Pinhole Day

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 26/4 är det Pinhole Day. Ett världsomspännande evenemang som kan vara lärorikt. Det skulle vara trevligt att se lite modellbilder tagna med Pinhole-teknik. I väntan på att jag tar några sådana den 26:e får ni en bild med utsikten från min balkong. Bilden är tagen med ISO 100 och 2 sek exponeringstid. Hålet är 0.3 mm.

http://pinholeday.org/?setlang=sv

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Annons:
bgtommyalm
2015-04-13 17:45
#1

 Så här gjorde jag mitt objektiv om någon vill prova receptet. Jag borrade ett hål i kamerahuslocket. Det råkade bli 9.5 mm. Jag köpte en burk RedBull och blandade innehållet med lite starkt och drack upp det. Sedan klippte jag upp burken och fick ut en liten plåt. Plåten tejpade jag upp på en skärmatta och klistrade på ett papper på plåten för att med en passare kunna rita en cirkel som stämde med lockets innerdiameter. Med en vanlig sax klippte jag ut en cirkelskiva ur plåten och plåtens mitt markerades av passaren utan att sticka igenom plåten. Med stålull mattade jag ner insidan av locket och slipade bort tryck och innerlacken från plåten. Jag tog en Knappnål med glashuvud och mätte med micrometer var 0.3 mm var och stack hål i plåten, slipade sedan försiktigt av tryckmärket från nålen för att få ett skarpkantat hål. Sedan sprayade jag insidan av plåten med matt svart lack. När lacken torkat limmade jag den med Epoxi på insidan av locket. Eftersom sprayfärgen delvis satte igen hålet blev det lite efterarbete med knappnålen. Felmarginalen på centrum är med min metod är mindre än 0,2 mm.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

pellepiano
2015-04-14 09:30
#2

Tufft. Men vilket jobb att få till "objektivet".

bgtommyalm
2015-04-14 16:58
#3

Pellepiano, det var ett rent nöje. Skall jag göra något kan jag lika gärna försöka få det bra.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Upp till toppen
Annons: