Annons:
Etikettutrustning
Läst 1379 ggr
leemland
2015-03-23 20:25

Ljusmätare ?

Idag kom pappa hem med, vad han tror är en ljusmätare, som han köpte för många många år sedan.  😉 Men tyvärr så har "manualen" klibbat ihopa så jag kan inte öppna och se vad det står. 
Men på utsidan så står det PR-85 CdS metering system . Jag har testat att googla namnet +manual men får inte fram något. Det enda som kommer upp är denna "auktionen". Och det är precis en sådan som jag fick men den säger ju inte heller så mycket. 😛 Någon som har någon aning om hur jag använder den eller var jag kan få tag i en manual? 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
bgtommyalm
2015-03-24 09:53
#1

Det var ett svårt uppdrag. Två saker slår mig till att börja med. Det finns ett batteri inuti mätaren och det är troligen av gammal typ. Kan alltså bli svårt att få tag i. Mätaren använder en Kadmiumsulfidcell och en sådan åldras och blir så småningom obrukbar. Det är de två inledande problemen.  Jag skulle inte lita på mätvärden den ger. Jag borde kanske tillägga att visst är det en ljusmätare men jag kallar den hellre kuriosa.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

leemland
2015-03-25 18:33
#2

#1 Tack för svaret ! :) 

Jag va inte helt säker på att det var en ljusmätare från början så lite därför jag frågade också :P Vad jag märkte så är det ett sånt "platt" batteri där är i den och jag tror den sorten fortfarande finns. Och som sagt så har jag heller ingen aning om hur den används och hur man monterar på sakerna :P 
Men tycker det är en söt och kul sak att ha ändå, fast jag inte använder den. Så jag kommer nog rengöra fodralet och så och ha den på en hylla bara :)  Är inte tillräckligt avancerad att behöva ljusmätare än tror jag ändå och så finns det säkert en app för det också ;P haha.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

bgtommyalm
2015-03-26 10:16
#3

Ärligt talat så har jag aldrig sett just den  mätaren. Men med den i handen skulle det säkert gå att lura ut hur den fungerar och vad delarna är till. Men som jag skrev är den knappast tillförlitlig och det är sällan man behöver en lös mätare numera. Ställ den på hyllan för visst är den kul.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Inkanyezi
2015-03-30 22:54
#4

Om den alls ger skiftande utslag när det sitter batteri i och man riktar den åt olika håll, så borde den vara tillförlitlig, även om värdena den ger kanske inte stämmer med ISO-skalan. Känsligheten hos CdS-cellen kan ha minskat, men den ger ändå proportionellt resultat om än med lägre ljuskänslighet.

Det är en rätt avancerad mätare som kan användas på tre olika sätt, då den har en kikare för spotmätning, som kan monteras över fotocellen, och en kupol för mätning av infallande ljus. Man kan också mäta ljus i en större vinkel än med spotmätningskikaren, mer som de flesta andra exponeringsmätare.

Och eftersom de flesta kameror idag har ljusmätare inbyggd, också automatik, så är det väl en tingest man inte har lika stort behov av som förr. Det är enkelt att lista ut hur den fungerar. Det är två mätområden, som kan väljas med strömbrytaren, och som har olika pilar på ringen som man vrider för att hitta tid och bländare. Ett område för svagt ljus och ett för starkt ljus. Siffrorna för ISO står som ASA och DIN, och de ska vara samma som de nuvarande, men med cellens åldrande kan det ha förskjutits. 

Se till att inte ha något batteri i den när du ställer den på hyllan.

leemland
2015-03-31 19:31
#5

#4 Tack för ditt svar! 

Jag ska se om där kanske är mer info om den någon stans annars hamnar den på hyllan tror jag :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: