Annons:
Etikettfrån-värd-och-medarbeare
Läst 1578 ggr
bgtommyalm
12/25/14, 5:21 PM

En kluring till julen

Innan ni blir alldeles försoffade så tänkte jag pigga upp er med en liten Kluring.
Som vanligt lite blandning mellan svårare och lättare.
Det viktigaste är att ha alla rätt😉 men har du roligt och lär dig något är det inte att förakta.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Annons:
leemland
12/25/14, 5:31 PM
#1

Det gick inte så bra : 5/10 , haha 🤪

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

bgtommyalm
12/25/14, 6:49 PM
#2

#1 är jag för elak i mina frågor?

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

bgtommyalm
12/25/14, 7:09 PM
#3

Jag skulle uppskatta om ni lämnade kommentarer och frågor kring svaren. Det utvecklar både dig och mig

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Po A
12/25/14, 7:52 PM
#4

10/10

Jag tycker inte att du är elak med dina frågor. Jag gillar dina kluringar. För det gäller att tänka till lite,  frågorna är relevanta och kan man sin kamera så är det inget svårt. För några frågor här i denna Kluring handlar om ditt fotografiska kunnande.  En bra nivå på frågorna, från nybörjarfrågor till lite mer svåra. 

mvh Po.

leemland
12/25/14, 8:22 PM
#5

#2 De är du absolut inte !
Tror nog de va mest jag själv som inte fick ihop det idag 😛 Brukar inte ha så lite rätt på dina kluringar 😛 Tycker du har bra variation på dina frågor, både lätta och svåra. 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

JenniferSoderberg
2/2/15, 11:19 PM
#6

5/10, gissade på alla, så gick ganska bra ändå. :D


Annons:
[Sabina]
2/3/15, 12:35 AM
#7

5/10 för mig med 🙂

JazzBass
2/9/15, 9:37 AM
#8

8/10. Ganska knepigt test. Hade fel på bayerfiltret och sensorarean. Det första var en klar miss och inget att orda om. Nånting fick mig ändå att gissa på rött men självklart är grönt rätt svar när man tänker efter lite noggrannare. Däremot frågan om sensorarean går att misstolka. Med cropfaktor 1,6 är arean på sensorn ca 40% av en fullformatssensor. Den är alltså inte ca 40% mindre (som är angivet som rätt svar i kluringen) utan ca 60% mindre. För Nikon m.fl. med cropfaktor 1,5 är sensorarean 44% av FF. Själv drog jag till med 50% på högt fast jag visste att det inte var exakt rätt, orkade inte bara räkna på nåt mitt i kluringen. Blev lite fel. Glad

Angående sista frågan om bokeh, så vill jag påstå att även brännvidden påverkar, inte bara bländartalet. Ju längre brännvidd, desto kraftigare bokeh. För att vara exakt är det bländaröppningens fysiska storlek och förhållandet mellan motivets storlek i verkligheten jämfört med på sensorn/filmen, som avgör mängden oskärpa på det som är ur fokus. Ju mindre sensor, desto mindre avbildningsskala och bländare samt kortare brännvidder används, därför är det svårt att få snygga utsmetade bakgrunder med kompaktkamera. Även förhållandet mellan avstånden kamera-motiv och motiv-bakgrund påverkar mängden oskärpa i bakgrunden. Ganska många faktorer som spelar in, alltså. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

bgtommyalm
2/14/15, 3:59 PM
#9

#8, förlåt sen replik. Det svåraste är inte att göra frågorna utan att formulera dem så att de blir glasklara. I fråga om sensorstorleken så är det ju så att en APS  C har 40 % av en fullformat storlek så såsom frågan är uttryckt blir det fel.

När det gäller Bokeh så utgick jag från ett objektiv vilket som och med ett givet objektiv så är det väl ändå bländartalet och antalet lameller i bländaren som påverkar mest. Men visst är det så att både brännvidd och avstånd har betydelse.

Jag får skärpa mig när det gäller frågeformuleringarna och kanske också sänka svårighetsgraden

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

JazzBass
2/14/15, 7:28 PM
#10

Javisst, att formulera sig så inget kan missförstås är inte alltid det lättaste. 🙂

Om jag får tipsa om tema för en ny Kluring kunde det vara om ljussättning och ljus överlag. Speciellt viktigt för modellfoto. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

bgtommyalm
2/16/15, 4:52 PM
#11

Stänger den här kluringen nu eftersom den har flera spoilers.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: