Annons:
Etikettutrustning
Läst 1917 ggr
leemland
2014-12-13 14:34

Enbensstativ

Har lite frågor och funderingar angående enbensstativ, hoppas någon kan svara på mina frågor 🙂

  • Vad är det för nytta med enbensstativ? 

  • Vid vilka tillfällen använder man de? 

  • Vad är att föredra vid "allmän" fotografering - enbens eller vanligt stativ? 

  • Har man någon nytta av enbensstativ i modell/porträtt fotografering? 

  • Vad ska man tänka på när man kollar enbensstativ?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Leon1973
2014-12-13 14:53
#1

Enbenstativ är väldigt smidigt om man ska fota "mobilt" röra sig mycket exempelvis längre promenader men man vill ändå ha någon form av stabilitet när man fotograferar. Jag använde mitt enbens när jag hade 150-500 objektivet och fotade i naturen.

Funderar på att köpa ett nytt enbens men då blir det kolfiber och utfällbara fötter nedtill så att man ändå kan låta det stå själv.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

leemland
2014-12-13 15:33
#2

#1 Tack för svaret! 

Just nu har jag fått för mig att jag vill fotografera mer i naturen men också porträtt och så. Jag har ett totalt värdelöst billigt stativ nu som egentligen inte klarar av min systemkamera. Det jag mest vill ha (tror jag) är något att luta de mot och få stabilitet när jag fotograferar. 
Och igår hittade jag ett enbensstativ som jag tycker verkar bra. Lite kort i sin fulla längd då jag helst vill slippa böja mig för mycket. Vet inte om det är något att ha egentligen: HÄR är stativet jag hittade .  (har inte hunnit kolla recensioner själv än)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Leon1973
2014-12-13 16:20
#3

Ser helt okej ut, litet kompakt, lätt och snällt mot budgeten.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Leon1973
2014-12-13 16:32
#4

Det var ett stativ som detta jag menade med utfällbara ben

http://www.benrosverige.se/sv/enbenstativ/benro-a40t.html

be inte om hjälp om du inte vill ha den

leemland
2014-12-13 21:41
#5

#3 Tyckte också de såg bra ut. Tittade också lite på de stativet du länkade till. Men fastande av någon anledning för de andra från början 😛

Sitter och funderar på vilket av dom jag ska satsa på 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

soren-p
2014-12-26 21:56
#6

Jag vet inte om du hunnit köpa ännu leemland, men jag såg att Cyberphoto har 50% i mellandagarna på ett enbensstativ jag själv funderar på att köpa.

Annons:
leemland
2014-12-26 21:59
#7

#6 Nej har inte fått tummarna loss än 😛  Tack för förslaget ska kolla in den sidan också då! 🙂
Kan inte bestämma mig om de är "lönt" att köpa ett enbens eller spara och köpa ett vanligt istället. (hittade ett begagnat manfrotto för en billig peng som jag kanske ska höra mig om för)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

bgtommyalm
2014-12-27 17:09
#8

Du skall absolut kolla på Ebay. Om du bara söker på varor från UK så slipper du risk med tull och moms. Jag köpte ett där för ca 150 kronor som duger gott. Visserligen aluminium och inte kolfiber men det har bra höjd . Ett enbens är ändå lite kompromiss jag ville inte kasta en massa pengar på det.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

leemland
2014-12-27 17:27
#9

#8 Tack ! Kom faktiskt in där igår när jag satt och letade info om de begagnade stativet jag hittade på blocket😛 (uk sidan) Och hittar jag där och dom inte skickar hit så har jag tur som har en syster däröver som blir tvungen att skicka hit till mig 🤪 haha. 

Jag vet att kolfiber är att föredra men går det "lika bra" med aluminiumstativ ? Vilket är hållbarast och varför är de bäst med kolfiber?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

bgtommyalm
2014-12-27 18:20
#10

De flesta på Ebay skickar hit men se efter så att varan inte skickas från "China" och om den gör det skall du hålla dig under 300 kronor inklusive frakt annars är risken för tull där igen, även om risken är mycket liten.
Att förklara skillnaden mellan aluminium och kolfiber för mig tillbaka till den tiden när jag arbetade inom plastindustrin och kolfiber var ett nytt fenomen. Det har hänt mycket sedan dess men ungefär så här.

Kolfiber är extremt styvt. Det går inte att böja utan brister rakt av vid tillräcklig belastning.  Nu vet jag att Koenigsegg arbetar för att ta fram fjädrar av kolfiber men då talar vi teknologi långt över stativ. Kolfiber är också extremt lätt.
Men det finns så många sätt att bygga upp ett kolfiberstativ så det är omöjligt att ha koll på det. Om du köper ett fiskespö i kolfiber så redovisas hur de olika lagerna av kolfiber är lagda och hur det påverkar egenskaperna men så är inte fallet med stativ. Det går att strängspruta en kolfiberstav eller ett rör till låg kostnad men det går också att bygga upp en stav eller ett rör lager för lager för hand och alla lager med olika egenskaper men så gör inte stativtillverkarna.
Att köpa ett stativ av kolfiber innebär alltså att du får ett lätt stativ men något annat vet du inte.
Aluminium är också lätt, men tillåter en viss böjning innan det brister. Som jag ser det  så är valet mellan kolfiber och aluminium mest en fråga om okunnighet och några ynka gram eller möjligen ett hekto.

Så för att sammanfatta, om vikten är av betydelse för dig köp ett i kolfiber, om ett halvt hekto saknar betydelse så är aluminium billigare och precis lika bra.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

leemland
2014-12-27 21:32
#11

#10 Tack för förklaringen! Jag blev lite klokare i alla fall 😉 Några hekto här är inget att hänga upp sig på tycker jag så då blir de nog aluminium 😛

Ska verkligen ta tid och gå igenom allt nu i mellandagarna och se om jag blir ett stativ rikare till nyår eller inte 😛 haha. Återkommer om jag har fler frågor 🤪 

Tack för alla svar, tips och förklaringar! 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: