Annons:
Etikettkritik-tack
Läst 1300 ggr
[Rhodugune]
10/18/14, 8:49 PM

Kritik - Självporträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är ett foto jag tog av mig själv för ett tag sen, skulle gärna vilja ha konstruktiv kritik på det plus lite tips hur man kan bli bättre på att ta just självporträtt.
Det är taget med min Canon Eos 550D, med ett Canon EF 50/1,8 II objektiv, med inställningarna f/5.6, 1/40 och iso 800.

Jag har redigerat den, beskärt och skärpt upp den, ändrat lite i nivåer och tagit bort ett par blemmor och ett par hårstrån.

Jag försöker bli bättre på att just ta porträtt av människor.
Oftast har jag ingen annan än mig själv att fota när jag får en idé och det försvårar det hela något eftersom jag inte kan titta i kameran samtidigt som jag tar bilden.
Det är dessutom ett sätt utmana mig själv eftersom jag trivs bäst bakom kameran att bli mer bekväm med mig själv och min kropp.

Min rutin för att ta en bild är att jag ställer något, tex en stol där jag tänker befinna mig i bilden så att kameran får nåt att ställa in skärpan på och sen har jag en 10 sekunders fördröjning så jag hinner gå fram flytta på stolen och placera mig i bild.
Det blir oftast många bilder där skärpan ligger fel eller där jag inte är helt i bild, bilder som skulle kunnat bli bra annars, vilket är väldigt frustrerande.
Min plan just nu är att införskaffa en självutlösare, någon som kan tipsa om en bra och är prisvärd och helst sladdlös?

Kanske det finns nåt bättre sätt än vad jag har lyckats tänka ut när man tar just självporträtt?
Det är vad jag hoppas på i alla fall. :)

Annons:
bgtommyalm
10/21/14, 5:35 PM
#1

Att använda sig själv som träning att ta porträtt är väl näst intill omöjligt. Du kan koppla din kamera till en dator med hjälp av Canons program som följde med din kamera. Om du ställer datorn så att du kan se den när du sitter på stolen får du full koll på vad kameran se och det underlättar.
Din bild är bra med de villkor du har även om ljuset är lite tråkigt, men det får du bättre koll på i min föreslagna åtgärd. Om du skaffar en "trådutlösare" så kan du enkelt bestämma när bilden skall tas.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Upp till toppen
Annons: