Annons:
Etikettutrustning
Läst 1724 ggr
leemland
9/7/14, 9:33 PM

Vilket stativ ?

Efter att ha kollat runt på sådär 30 inlägg inne på foto om stativ men inte blir jag klokare för det. 

Nu är det så att jag skulle vilja ha/behöva ett stativ. Har ett värdelöst litet som knappt klarar hålla kameran uppe. Jag vet att man "måste" lägga flera tusen för att få ett bra men det har jag inte råd med nu. (har kollat lite smått rätt så länge efter stativ) Vet att man får vad man betalar för . 

Har kollat runt nu i några timmar och hittat några som verkar vara bra(kollat recenssioner) . Ni som kan er sak - Är detta några bra budgetstativ? 

Annars vad rekommenderas? Vill helst att de ligger runt 500:- . 
Vill att de ska va så högt som möjligt, vikten på stativet är inte en prioritet men det ska klara av Canon eos 500D + 55-250mm objektiv(de största jag har nu) 

Tack tacksamt emot alla synpunkter! :) 

Polaroid 184 cm

Polaroid 183 Cm

Polaroid PLTRI72 

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
bgtommyalm
9/8/14, 5:48 PM
#1

Att välja stativ är inte lätt. Oftast kan man inte klämma och känna på dem, i synnerhet när man handlar på nätet. I senaste (?) numret av Fotosidan testar man stativ och där hamnar det billigaste på 1500 kronor och då konstaterar man att det är ostadigt på högsta höjden. Och där är oftast en svaghet vid "lägre" prisklasser. Ju högre du skickar upp det ju ostadigare blir det. Jag befarar att du gör dig en otjänst genom att köpa ett stativ för 500 kronor. Det är svårt att uttala sig om de stativ du föreslår eftersom man inte vet vad recensionerna står för. Ditt 55-250 är visserligen ett ganska lätt objektiv men du är hänvisad  till kamerans stativgänga. Du hade fått bättre balans med en koppling på objektivet men det är som det är.  Om du bestämmer dig för något av de du föreslår så är nog Live-Wiew ett måste. Har själv ett ålderdomligt Gitzo som väger sådär 4-5 kilo och det är ingen höjdare att släpa runt på men det står där jag ställer det. Priset på ett liknande idag hamnar på 8-10.000 vilket jag inte är villig att betala.

Ledsen om jag förstör din dag 😉

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

leemland
9/8/14, 7:11 PM
#2

Tack för ditt svar! 🙂 

Jo visst "vet" jag att man bör lägga, vad jag anser, en massa pengar på ett bra stativ. Men jag har tyvärr inte dom pengarna och jag är i behov av ett stativ. Det jag har nu är ett riktigt billigt, rent ut sagt, skitstativ. Visst håller det kameran "rätt" bra, men benen är smala och om jag fäller ut det helt måste jag ändå hålla i kameran , så den ger inte funktionen den sak ge. (mer än till kompaktkameror) 

Nej jag har inte heller hittat några vettiga recensioner om dem. Vilka märken ska man kolla`? Läste en hel del om Sirui och Hama(heter de väl) inne på foto, men det måste ju finnas andra som är lika bra och billigare. Kan tänka mig lägga lite mer på ett stativ men absolut inte mer än 1000:- då(och inte ens det har jag råd med egentligen) 

Kan man kanske bygga ett eget stativ? 😛 hehe

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

bgtommyalm
9/9/14, 5:28 PM
#3

Bygga ett eget. Jo det är väl en trevlig tanke men den tanken faller väl på samma sätt som att göra en "Tulipanaros". Jag blir lite less när jag inte kan ge dig ett gott råd. Ett bra stativ kostar, det går inte att göra ett bra stativ billigt. Trist men sant.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Po A
9/9/14, 6:56 PM
#4

Är det inget akut så hade jag sparat tills jag hade haft råd och köpa ett riktigt ordentligt….Ett stativ som inte går att använda hamnar i någon vrå och blir liggandes. Ett riktigt bra stativ blir din bästa kompis som får följa med på äventyr. Ett bra stativ kostar….Mitt kosta 2500:-

leemland
9/9/14, 8:39 PM
#5

#3 #4 Okej. Tack för era svar! 
Får väl flörta med gamlingarna och föräldrarna, är ju snart jul och sen fyller jag år strax efter. :P 

Vilka märken på stativ bör jag kolla på?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Po A
9/10/14, 1:34 PM
#6

Jag har ett Manfrotto 055XPROB. Stabilt till tusen…

Annons:
leemland
9/10/14, 8:16 PM
#7

Då ska jag kolla upp det :)  Tack för hjälpen! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

leemland
9/14/14, 12:51 PM
#8

Någon som har erfarenhet av Hama stativ eller hört något om dom? 

Har hittat 2 st, men enligt mig ser dom lika dana ut och jag ser ingen större skillnad :S Skulle någon kunna förklara skillnaden? 

[Hama Delta Pro 180 Photo/Video Tripod with 3D Tilt Head

](http://www.amazon.co.uk/Hama-Delta-Photo-Video-Tripod/dp/B009IAWXT4/ref=sr_1_67?s=photo&ie=UTF8&qid=1410690680&sr=1-67&keywords=camera+tripod)

Hama Delta Pro 180 Photo/Video Tripod with 3D Ball Head

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

bgtommyalm
9/16/14, 5:48 PM
#9

På ett stativ finns det i huvudsak två olika huvuden. Den ena typen är avsedd för stillbilder och den andra typen för filmning. Den typen för stillbilder låter dig låsa kameran i en enda valfri position. Typen för filmning låter dig panorera och variera höjdläget på kameran. Vid filmning måste du kunna följa motivet mjukt och kontinuerligt och det kravet finns inte vid stillbildstagning. Ett stativ för filmning ställer mycket högre krav på mjukhet vid rörelser. Du skall söka ett stativ med en kulled som låser effektivt inte ett stativ med tilt eller panorering.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

leemland
9/16/14, 6:58 PM
#10

#9 Okej . Tack så mycket för svaret! 

Håller på att kolla för fullt nu och leta recensioner :P Tack än en gång för hjälpen! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

_lars_
10/4/14, 9:53 PM
#11

Jag har ett Triopo, köpte mitt från Polen, via ebay.

http://www.ebay.com/itm/Triopo-GE-3230X8C-carbon-tripod-with-monopod-mode-max-load-15kg-weight-1400-g-/160994300454?pt=UK_Tripods_Monopods&hash=item257c021226

Det finns många Triopo-modeller, så googla runt lite.

Kolfiber, jättestabilt och jättelätt. Kostar knappt 1400 kr. Gratis frakt. Ingen tull etc eftersom det är inom EU.

Triopo finns hos cyberphoto.se också, men mycket dyrare.

leemland
12/27/14, 5:36 PM
#12

#11 Tack för tipset! Ska kolla det märket också . 

Ber om ursäkt för sent svar!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: