Annons:
Etikettallmän-fotodiskussioner
Läst 1715 ggr
leemland
2014-05-18 14:47

Vad är vanligast att misslyckas med?

Vad är vanligast/lättast att misslyckas med i modellfoto? Både som fotograf och som modell.

Finns det något alla misslyckas med någon gång under sin "karriär" inom branschen? Diskutera! 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
[Yllhilda]
2014-05-18 15:03
#1

Nu är ju inte jag professionell fotograf eller så, men för mig har det svåraste varit att hitta en bra plats(fotar aldrig i studio) samt en bra vinkel.

bgtommyalm
2014-05-18 17:08
#2

Enligt min erfarenhet så är samverkan eller samspelet mellan fotograf och modell det som oftast går fel. Fotografen förmår inte förmedla sina intentioner med bilden, eller har ingen färdigarbetad tanke kring sin bild. En del fotografer hoppas att modellen skall skapa bilden och det går väl att komma en bit på den vägen om det är en proffsmodell. Fotografen bör alltid ställa sig frågan "vad vill jag med den här bilden?".

Något jag ofta tjatar om är modellens närvaro. Det räcker inte att vara fysiskt närvarande. Modellen måste alltså förstå vad fotografen vill med bilden och sedan ta sig in i den rollen. Vi har här på sajten en modell som alltid visar stor närvaro i sina bilder och det skulle vara trevligt om hon ville ge sin förklaring till närvaron.

http://media-cache-ec0.pinimg.com/236x/c8/c6/f0/c8c6f0b21661e4c452ce4dc31c28403e.jpg

Det rent tekniska borde inte vara något problem eftersom redskapen bara handlar om kunskap och träning.
Ett tips till #1 kan vara att aktivt leta efter platser innan fotograferingen. Att plåga modellen med "fel plats" ger inget resultat.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

[Yllhilda]
2014-05-18 18:39
#3

#2 Jag gillar ditt ordval, "plåga". I egenskap av amatör är mina modeller oftast goda vänner och med på letandet själva.

Inkanyezi
2014-05-24 12:49
#4

#3 Kruxet med letandet är ju att hitta något ställe som stämmer bildmässigt, och det kanske inte modellen har så god förståelse för vad det innebär när det gäller ljus och form.

Jag tror att det kan kräva ett visst "öga" för hur någonting gör sig som bakgrund, att tänka sig en modell med en viss inramning. Ljusets riktning och den relativa ljusheten i bakgrunden, tillsammans med modellens ljushet och det ljus som kan falla på modellen på platsen man väljer är faktorer man måste bolla med.

Pellepianos bilder visar ofta just de här sakerna, och han har vid många tillfällen gjort sånt som är i stort sett omöjligt med enbart naturligt ljus, genom att använda blixt för att lätta upp och i en del fall också göra ljuset som framhäver formen. Kanske att blixten kan vara ens bästa vän för att vidga utrymmet för hur modellen kan placeras, och även reflexskärm, kanske kombinerat med blixt, är sådana hjälpmedel som kan göra små under när det gäller hur man kan hantera omgivning och modell bildmässigt.

Så leta gärna ställen med din modell, men försök att i första hand vara kreativ med ljuset, och att använda hjälpmedlen när det behövs för att ge bilden en grafisk form som du har kontroll över. För att öva belysning kan det vara en bra idé att ha en lämplig docka - skyltdocka bäst, men också en mindre funkar, om man förmår se hur man spatialt kan hantera större eller mindre motiv. Jag törs nästan garantera att en levande modell tröttnar kvickt, om modellen inte själv är fotograf och man samarbetar och byter roller medan man jobbar på ljussättning.

När man jobbar med en modell som inte förstår hur fotografi funkar, krävs lite mer pedagogisk hantering av rollen som fotograf, och då bör man veta ungefär vad man kan åstadkomma med det man har.

leemland
2014-05-24 16:59
#5

Trevlig att läsa era svar! :) Alla är olika men ändå är det på något sätt sammanhörande :) 

Hoppas fler vill svara :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

born2b
2014-05-26 09:24
#6

I mina hemtrakter känner jag till många passande platser att 

fotografera på… 

Problemet när man åker till en annan ort för att fotografera porträtt utomhus är just att hitta en passande plats. 

Liten bländaröppning kan vara en lösning… 

blixt för att mörka ned bakgrunden en annan… 

Det gäller att kunna anpassa sig!

ronniepersson.daportfolio.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: