Annons:
Etiketthjälp-mig
Läst 1097 ggr
Vixifyx
2014-03-07 17:46

En Fråga

Jag har varit med rätt länge på iFokus, men hitade först idag modellfoto i fokus, så nu har jag lite frågor

Är tanken att du som MODELL ska få kritik här för ansiktsutryck och liknande, vad man skall tänka på som model osv om man tex laddar upp någon bild

ELLER 

Är tanken det att man ska som FOTOGRAF då tex. ska ladda upp bilder och få kritik om ljus sättningen/ blixtar/ reflektioner/ exponering/färg och kompositionen av bilden?

Sorry om ni tycker jag är helt dum i huvudet haha man jag greppade inte riktigt :D

Annons:
leemland
2014-03-07 20:57
#1

Hej och Välkommen ! 

Trevlig att du hittade hit :) 

Denna sidan är en blandning av båda dina frågor :) Är du fotograf och har frågor om modellfoto så får du mer än gärna ta upp det här , lika så om du är modell . Eller allmänna frågor om fotografering så får du lov att ta upp det också , men sidan riktar först och främst in sig på modellfoto :) 

Hoppas du fick svar på din fråga :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Vixifyx
2014-03-07 21:06
#2

#1 tack för ditt svar. Och både jo och nej som svar på om jag fick hela svaret jag sökte. tycker namnet "modellfoto" är så flummit. 

Modellfoto är ju både fotot som en fotograf tar av en modell. Men modellfotot i sig där är ju modellen, med frågor kring sitt arbete i bilden , därför blev jag lite fundersam.

Själv är jag varken modell eller fotograf. Min sambo är yrkesfotograf och då han hittar på nya ideer osv så sitter ofta jag som modell om det behövs. Dock är det inget jag någonsin tänkt mej göra som något proffsigt men de är roligt som en hobby. 

Tänkte främst på detta ifall tex jag skulle lägga upp nå bilder på mej bra för att visa vad då min pojkvän tagit tex för att kanske få lite tankar o allmän disskusion bara o se andras foton på sig själva eller andra, men visste inte om detta var rätt forum för detta. 
Och det vet jag inte riktigt ennu heller trotts ditt svar. haha :D

Vixifyx
2014-03-07 21:07
#3

skulle tex det tex istället varit döpt "modellfotografering" eller "modellbilder" skulle jag ha greppat det klarare :D

leemland
2014-03-07 21:17
#4

#2 Ber om ursäkt att mitt svar inte va så klart som jag tänkt :P 

Modellfoto är ett väldigt stort område. Här inne finns alla sorters folk, några som är modeller och några som är fotografer, både amatörer och mer åt proffshållet/yrkesverksamma. Så det är både modeller som kanske vill ha feedback och/eller tips på sina bilder. Och så är här några som vill diskutera ljussättningar och även fotografer som vill ha kritik på sina bilder. 

Du är mer än välkommen att lägga upp bilder på dig själv för att få feedback. :) Det är ju också därför sidan finns :) Det viktiga då är att du har tillåtelse av fotografen att lägga upp bilden och att du skriver vilken sorts "kritik" du skulle vilja ha ( om du nu är ute efter de) . :) 

Klarna det lite av mitt svar nu? :P
Jag är själv ganska ny inom området och som Sajtvärd här inne , men här är en väldigt trevlig stämning och man får alltid ett svar från någon :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Vixifyx
2014-03-07 21:32
#5

#2 ja nu förstod jag! :) Och javisst det med tillåtelse är viktigt men det diskuterade jag med sambon om ren och han sa det var okej i och med det bara oftast är foton han tar på skoj för att det är roligt, så jag får göra vad jag vill med dem :) 

Men tack för det mer förklarande svaret då tydligen jag är lite trög ;))

leemland
2014-03-07 21:52
#6

#5 Va bra :) Är det något du undrar så bara fråga :) 

Men va bra då , alla tänker inte alltid på tillåtelse och sådanna saker :) Hoppas vi får se några bilder av dig/er nu! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Upp till toppen
Annons: