Annons:
Etikettutrustning
Läst 1589 ggr
bgtommyalm
12/26/13, 3:44 PM

Kameraremmar

När du köpte din kamera så fick du med en rem som du fäste i de två remfästena på ovansidan av kameran. Remmen är förmodligen ganska bred för att kunna sitta runt nacken och ge en större yta att fördela belastningen på. Om du istället hänger kameran på axeln så kommer den att glida och du måste ofta justera den för att inte tappa kameran. Inget av dessa sätt att hänga kameran på är särskilt bra.

Min kamera väger med det "korta" objektivet, batterigrepp och annat ca 900 gram och det blir tungt om nacken efter ett tag. Med mitt långa objektiv blir det några tiotals gram till . På axeln bär jag aldrig kameran med den rem som följde med kameran.

Du skall få några tips på bättre sätt att bära din kamera.
Jag vill ha en rem där kameran är ur vägen, tillåter mig att röra mig utan att kameran dinglar omkring eller trillar i backen.
I studion kan jag använda en handlovsrem eftersom jag kan lägga ifrån mig kameran men utomhus i snö och modd eller på asfalt lägger jag inte gärna ifrån mig kameran så där behöver jag en rem att lita på.

Jag har valt denna rem
 http://www.linkdelight.com/PO001-Black-CADEN-Quick-Single-Shoulder-Belt-Strap-For-DSLR-Camera-With-Connect-Base.html
nu kan jag om det krävs ha båda mina kameror beredda, en på varje sida och det finns inte minsta risk för att tappa dem eller att de skulle vara i vägen. Det tar ett tag att vänja sig vid dem men de är underbara efter ett tag. Jag gav en dryg hundring per styck och för det priset köper du inget liknande det lovar jag.

En annan lösning som jag ofta har till hands är denna

http://www.linkdelight.com/PK007-Professional-Camera-Belt-Holster-Waistbelt-Quick-Shoot-for-DSLR-Cameras-Camcords-Black.html

som finns i en billigare variant också

http://www.linkdelight.com/014664-Pro-Camera-Holster-Belt-Kit-Quick-Shoot-for-DSLR-Cameras-Black.html

Skillnaderna dem emellan är plast respektive stål i några delar.
Att handla från Kina är enligt min erfarenhet helt säkert. Jag har köpt en hel del där och aldrig blivit lurad. Nackdelen är leveranstiden, räkna med 14 dagar, ibland mer än så. Du kan råka ut för att tullen öppnar ditt paket och kräver tull och moms men priserna är sådana att det lönar sig gott även med den oturen

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Annons:
Po A
12/26/13, 4:33 PM
#1

Jag kan hålla med, dom som följer med kameran är ingen höjdare. Jag har en Black-Rapid RS7 som är något liknande dom som du visar här. Mycket smidigt att ha kameran hänga vid höften och ha den hängande över axeln istället för nacken. Den är kanon att använda då jag jobbar en och annan gång med två kamrer. Samt att det är lätt att ta av den när det är studiojobb, så slipper man remmen framför linsen :)

Handlat från Kina är dock inget jag provat.

Mvh 

Po.

bgtommyalm
12/26/13, 4:59 PM
#2

Black-Rapid är förlagorna till mina remmar men Caden är mycket billigare så därför valde jag Kina. Du vet en fattig pensionär 😕. Men oavsett fabrikat och varumärken så är sättet att hänga lådorna på oslagbart. Tack för dina synpunkter och prova Kina, det lönar sig.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Po A
12/26/13, 5:46 PM
#3

Det kan jag säkert tro att det gör. För det finns alltid någon grejer som man vill ha. Just nu tittar jag efter små stativ, typ gorillapods, som jag kan sätta blixtarna på när jag är ute på onlocation fotografering om man vill köra "utanför boxen" Ibland blir det för mycket att ta med alla stativen för blixtarna :(

Där finns säkert något att införskaffa då…Får ta och kika på det :)

Po.

NoomiB
12/27/13, 5:59 AM
#4

Om man beställer en prenumeration på tidningen Digitalfoto så får man en sån kamerarem nu. En sån man har tvärs över axeln.

bgtommyalm
12/28/13, 11:20 AM
#5

Du är vaken och påläst Noomi men är tidningen bra?

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

leemland
12/28/13, 11:52 AM
#6

#5 Digitalfoto är, enligt mig, den bäste fototidningen där är :)
Dom har mest om just foto och inte en massa tips/tutorials om redigering i pohotoshop som jag upplever att de andra fototidningarna har.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
NoomiB
12/28/13, 9:53 PM
#7

Jag gillar också Digitalfoto och Fotoguiden.

Upp till toppen
Annons: