Annons:
Etikettutomhus
Läst 4626 ggr
Ove555
9/29/13, 6:29 PM

Fotografering i mörker med blixt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute och fotograferade med blixt på kvällen när det började mörkna och det blivit nästan mörkt ute. Använde en Canon eos 60D. Fotograferade både med kamerans inbyggda blixt och den externa blixten (Canon 430 EX II). Men ingen av bilderna jag tog blev bra.

Hade kamerans programväljare inställd på den gröna rutan.

Jag förmodar att jag gjorde ett eller flera fel eftersom bilderna blev så dåliga.

Så därför undrar jag hur man ska ha kamera och blixt inställt när man fotograferar någon ute på kvällen efter mörkrets inbrott?

Annons:
leemland
9/29/13, 9:32 PM
#1

Jag vill bara smyga in en fråga både till dig TS och andra: Om man har en extern blixt så är det väl inte meningen att man ska använda den inbyggda? Blir det inte "fel" då?

Ber om ursäkt för frågan ta bort den om TS inte vill ha med den här .

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Ove555
9/29/13, 10:56 PM
#2

#1 Jag provade först att ta några bilder med den inbyggda blixten för att jag skulle se hur det blev, sen tog jag resten av bilderna med den externa blixten. Och det var lite ljusare ute när jag fotograferade med den inbyggda blixten.

Tog de bilderna i fredags kväll, gissar att klockan var ungefär kvart över 7 när jag började fotografera, sen blev det snabbt mörkare ute.

bgtommyalm
9/30/13, 12:13 PM
#3

ove555, jag har väl bara ett gott råd till dig. Ta fram bruksanvisningen till kameran. Slå upp kapitlet om blixtfotografering. Ta sedan fram bruksanvisningen till blixten. Läs båda och se vad du kan finna.

Det är komplett omöjligt att ge dig ett svar eftersom jag då måste läsa dina bruksanvisningar, Jag vet inte ens vad du har för blixt.

#1, du kan använda din externa blixt som slav och tända den med din inbyggda blixt, annars har du i stort rätt. Antingen den ena eller den andra även om det finns undantag. Använder du TTL-mätning klarar kameran av båda på en gång.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

pellepiano
9/30/13, 4:57 PM
#4

Det beror också mycket på vad man ska fotografera. Det är skillnad på stora hus och en parkbänk =), vad gäller hur mycket man kan lysa upp.

Har man en extern blixt som kan triggas utan att sitta på kameran öppnar det för nya möjligheter då man kan använda ett paraply text för att få mjukare kanter på skuggor ( mjukt ljus brukar det heta ). Och man slipper att ha ljuset kommaned från kamera-riktningen hela tiden, blir ofta platt, och kan ljussätta på ett helt annat sätt.

Är det stora saker finns trix som att använda lång slutartid, stativ och köra blixten flera gånger, på olka ställen under exxponeringens gång. En del använder ficklampor och "målar" med ljuset. Eller fler exponeringar och sätta ihop i Photoshop.

Ove555
9/30/13, 5:53 PM
#5

Men ska det kunna bli bra bilder när man fotograferar en människa med extern blixt på kameran på kvällen när det är mörkt ute så här års, om man har ett avstånd till den man fotograferar på ca 3-7 meter?

#3  "Jag vet inte ens vad du har för blixt."

Jag skrev i trådstarten att jag använde en extern blixt. Och namnet på blixten skrev jag inom parantes (Canon 430 EX II).

bgtommyalm
9/30/13, 6:32 PM
#6

#5, ber om ursäkt för att jag inte uppmärksammade din upplysning om blixtsort. Om du använder TTL-mätning är jag övertygad om att din kamera klarar av mätningen förutsatt att kamera och blixt är rätt inställda.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Annons:
pellepiano
9/30/13, 6:47 PM
#7

Bilder i mörker med blixt blir ofta väldigt trista då bakgrunden oftast är hel mörk eller blir lite upplyst jbara just runt personen. Om det nu inte är månljus man fotar personen mot. Stadsljus är dock en trevlig bakgrund om det är mörkt.

Då kan man göra lite som vid vimmel fotografering , att ha ganska lång slutartid för att få med mer av bakgrunden samtidigt som blixten lyser upp det närmaste och "fryser" lite av eventuella rörelser med sin korta brinntid.

Ove555
9/30/13, 7:12 PM
#8

#7 Men om man har en lång slutartid inställd på kameran t,ex en 1/10, då hälper det väl inte med blixtljus för att man ska frysa rörelser?

bgtommyalm
10/1/13, 4:38 PM
#9

#8, om du ställer in din kamera på den förslagna tiden så kommer du att få in mer omgivningsljus till sensorn men blixten brinner av på upp till 1/50 000 dels sekund. Om du inte har väldigt mycket omgivningsljus så fryser blixten följaktningen varje rörelse. Enkelt uttryckt.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Ove555
10/2/13, 5:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Tack för ditt svar! Jag gjorde ett litet experiment här nu med Canon eos 60D med extern blixt Canon 430 EX II.

Ställde in kameran på iso 100, programväljaren på manuell, 1/10, bl 16.

Sen satte jag de här 2 flygplanen i rörelse i en bokhylla och fotograferade dem.

Och det ser ju inte ut att ha blivit rörelseoskärpa.

pellepiano
10/3/13, 3:34 PM
#11

Principen är ju den att blixten ger mycket ljus på det närliggande, och då "fryser" rörelser medan längre slutartid ger mer ljus åt bakgrunden, som är den som blir lite suddig om nåt rör sig eller kameraskak. Dock är ju föremål i bakgrunden mindre, så dess rörelser blir också mindre på sensorn, varvid oskärpeupplevelsen minskar.

En lång slutartid ger ju rent allmänt mer ljus till sensorn så det föremål som blixten ska belysa bör vara i så mycket mörker som möjligt för att effekten av "frysningen" ska fungera.

Upp till toppen
Annons: