Annons:
Etikettutrustning
Läst 1812 ggr
bgtommyalm
2013-07-25 18:23

Om övertro på teknik.

I vår lokala tidning http://www.bltsydostran.se/, som tyvärr inte går att läsa eftersom man måste prenumerera, fanns 130720 ett reportage om Brutus Östling http://www.brutusphoto.se/ "en fotograf i världsklass enligt reportaget och det säger jag inte emot.

Men jag skall be att få citera lite från artikeln, " med en av de enklaste systemkamerorna i 3000 kronors-klassen kan han ta 99 procent av de bilder han får med sin utrustning som kostar långt över 100 000 kronor.
Systemkameror för cirka 3000 kronor är idag bättre än den proffskamera jag köpte för 50 000 kronor för fyra år sedan"
"Men det gäller givetvis att ha lite bildseende också".

Men då undrar jag lite över utrustningen han använder som kostar över 100 000. Det handlar om extrem vädertålighet, slitstyrka, ergonomi och annat som ett proffs måste ha som krav.

Att sen den världsberömde inte kan skilja på Gyllene snittet och tredjedelsregeln gör reportaget lite kul. Men han har perspektiv på teknik, kamera och bildseende.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Annons:
[Mustangcab]
2013-07-25 21:25
#1

För 3.000 kr kan du knappast köpa en kamera som du kan använda som proffs inte som pressfotograf i varje fall. De fotografer jag känner använder kameror som ligger runt 50.000 kr som deras arbetsgivare betalar. De har sjunkit i pris ja men ska du ha en kamera som är snabbare än 3bilder/sek så får du upp pris.

Sen håller jag med dig om att det beror på vad man ska ha kameran till.

[PeterWem]
2013-07-26 07:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

150 kr kostade mitt objektiv.

bgtommyalm
2013-07-26 10:04
#3

Luras du? Det kan väl inte bli så här bra med ett så billigt objektiv😉

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

[PeterWem]
2013-07-26 15:33
#4

Lokaltidningen i Skåne nordväst körde för fyra år sedan med en 350D eller en 400D. Minns inte riktigt.

Objektivet ovan är Made in Sovjet :)

[Mustangcab]
2013-07-26 15:49
#5

Jag vet fotografer som haft förhållandesvis enkla kameror men det beror på vad de fotograferar.

Min man köpte en Maymia storformatsbildkamera i Japan åt en morbror som var fotograf och hade egen firma. Men han  fotade vare sig folk eller händelser däremot så fotade han arkiv. Sonen har gått i hans fotspår och använde den kamernan när han gick i bergen och fotade till vykort och affischer.

bgtommyalm
2013-07-28 14:11
#6

#1, du har så klart rätt i att proffs kräver bättre kameror. Om en tidningsfotograf använder en snabb kamera som tar tio bilder per sekund och tror det ger garanterade bilder i exempelvis sportfoto så lurar han sig själv, det handlar om tajming och att förutse vad som kommer att ske de närmaste sekunderna.

8 bilder/sek tagna på 1/1000 sek gör att han inte ser ett smack under 99% av tiden eftersom spegeln är uppfälld. Men låt oss inte tvista om profetens skägg. Jag refererade bara till vad en duktig fotograf tyckte.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Annons:
[Mustangcab]
2013-07-28 14:48
#7

Personligen så tror jag att en skicklig fotograf fotograferar väldig mycket mer än folk i allmänhet och därför få med sig det som ingen annan får. De gånger jag haft pressfotgrafer hos mig har jag alltid frågat om deras kamerautrustning och den är fasen så mycket bättre än min Nikon D90. Sen brukar de flesta fotografer också ha en reporter med sig.

Upp till toppen
Annons: