Annons:
Etikettteknik
Läst 4067 ggr
bgtommyalm
2013-07-15 18:23

Foto för nybörjare.

Det förs just nu en diskussion på några sajter här på I fokus om hur nybörjare bemöts och hur svaren på deras frågor ser ut. Vad jag förstått så är det en del som anser att råden och svaren är obegripliga och för komplicerade. Det talas om att Starta en sajt speciellt för nybörjare, vilket jag tycker är en dålig idé.

Här på modellfoto har min utgångspunkt varit att man kommit en bit på väg och kan hantera sin kamera oavsett om det är en enklare eller en superkamera. Man vet hur tid, bländare och ISO förhåller sig till varandra. Man begriper hur skärpedjupet påverkas och vet en del om brännvidder, ljus och annat betydelsefullt för en fotograf.

Nu, efter att ha gått igenom sajten och läst på några andra ställen här på I fokus blir jag lite ledsen till sinnes och ställer mig frågan, kan svaren till nybörjarna bli bättre här på modellfoto.

Min grundinställning och utgångspunkt tänker jag inte förändra men det kanske behövs lite mer. Därför ber jag dig svara på några enkla frågor.

  • Vill du ha en lättförståelig grundkurs i fotografering.
  • Förstår du engelska tillräckligt bra för att följa en tuturial på YouTube.
  • Behöver du en enkel ordlista över de vanligaste begreppen och uttrycken i fotovärlden.
  • Om jag gör en enkel fotokurs här på sajten kommer du att följa den.

Det går aldrig att ge svar på hur enskilda kameror/fabrikat hanterar inställningar utan svaren måste bli allmängiltiga. Att läsa sin bruksanvisning är fortfarande ett måste så den bördan ligger på dig, men generella svar finns på de flesta frågor.

Nu vill jag att du skriver ner dina tankar över detta inlägg och mina frågor i inlägget så får vi se var vi landar. Jag är beredd att skriva några artiklar om svaren ger anledning till det.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Annons:
Ove555
2013-07-16 23:06
#1

1. Ja gärna.

2. Nej, jag tror inte det, och jag vet inte ens vad tuturial är för något. Det vore bra om du vill förklara det på svenska.

3. Ja, det kan vara roligt att se vad du menar med de vanligaste begreppen och uttrycken i fotovärlden.

4. Ja, om det inte blir någon jättelång kurs så ska jag försöka följa den.

Att lära sig allt vad som står i en bruksanvisning till ens kamera vet jag ingen som kan, jag kan inte det. Brukar använda bruksanvisningen till kameran mer som en uppslagsbok till saker som jag har behov av att få reda på.

bgtommyalm
2013-07-17 09:56
#2

#1, Tuturial översätts väl bäst med lektion eller kortkurs. Ett bra sätt att förstå främmande och konstiga ord är att Googla på dem.

Vad jag menar med de vanligaste begreppen är nog vad ungefär alla menar. Alltså de ord och uttryck man måste känna till för att ta sig fram i den snåriga fotovärlden.

Det där med bruksanvisningen är knepigt men också nödvändigt. Jag tror det blir knöligt att ta fram den när man står inför en situation. De flesta bilder är flyktiga ögonblick så några längre läsestunder finns det knappast tid till. Sedan är det ju så att man läser på det som man använder först, men efterhand sitter bruksanvisningen i huvudet. Eller bör göra det.

Tack för dina synpunkter.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

[Mustangcab]
2013-07-17 14:47
#3

Som jag sa i den tråden du referar till. Det blir för mycket facksnack som nybörjare inte förstår.

Ja jag kan det du frågade om😃Men jag har inget behov av någon fotokurs.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
leemland
2013-07-23 19:50
#25

Tänkte ta och svara på dina frågor, för du har ju inte fått så många svar än :P 

1. Nja, jag tror inte de behövs… Bros nog lite på hur du tänkt. 

2. Ja de gör jag :) 

3. De kan nog vara bra att ha på ett ställe så man slipper googla varje begrepp, varje gång :P 

4. Ja de kommer jag ganska säkert göra :) Kanske inte delta i några diskussioner men läsa de du skriver kommer jag klart göra :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: