Annons:
Etikettteknik
Läst 1563 ggr
bgtommyalm
12/5/12, 4:44 PM

Belysning med LED

Tekniken med LED-lampor har utvecklats enormt det senaste året. Hemma har jag bytt ut många lampor från lågenergi till LED och sparar därigenom några kronor. När jag smyger omkring på nätet så ser jag att det nu kommer fler och fler belysningsartiklar avsedda för foto. Dessa börjar nu bli riktigt billiga och ljusstarka. Någon ersättare till blixten blir de väl inte men ett bra komplement. En fördel jag sett är vid foto av djur. En blixt skrämmer många djur medan en belysning fungerar bra. Jag tar just nu bilder av primater och dessa blir ofta hysteriska av blixten så nu skall jag testa en LED-belysning. Har beställt en liten trevlig belysning från min favorit i HongKong för ca 250 kronor inklusive frakt och jag lovar återkomma efter lite tester. Kommer säkert att bli ett bra komplement även vid modellfoto. Blixten är många gånger hård även med diffuser och jag tror att dennna lampa ger ett mjukare ljus.

http://www.linkdelight.com/013658-Yongnuo-140-LED-Photo-Video-Light-YN-1410-f-DVR-DSLR-Camera.html

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Annons:
Niklas
12/5/12, 5:04 PM
#1

Har du någon aning om hur mycket ljus den ger, exempelvis lumen?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

bgtommyalm
12/5/12, 5:24 PM
#2

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Niklas
12/5/12, 5:48 PM
#3

Okej. Det är rätt mycket för en lampa.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

bgtommyalm
12/5/12, 6:35 PM
#4

Tycker jag med därför skall jag testa.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Ylva-Li
12/6/12, 11:31 AM
#5

Åh spännande! Ska bli väldigt intressant att se resultatet.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

bgtommyalm
12/29/12, 5:44 PM
#6

Då har lampan kommit, det tog några dagar längre än vanligt från HongKong. 140 Ledlampor som utlovat, monterade på en högglansig reflektor. På baksidan Av/På knappen och två knappar för ljusreglering i 16 steg. En knapp för batteritest med 4 dioder som visar batterikapacitet. En diffuser och en orange plastskiva för att ändra färgtemperaturen från normala 5500 kelvin till 3200 kelvin. Monterad på en hållare för blixtsko och en liten fot till det, foten har stativgänga, Går att vinkla fram och bakåt 180 grader men tyvärr inte att vrida horisontellt. Nu var inte min mening att sätte den i blixtskon så det senare spelar mig ingen roll. Vikten med alkaliska battterier exakt 400 gram. Bygget verkar stabilt och välbyggt. Alla delar är skruvade tillsammans med riktiga skruvar inte smältnitade platspiggar som annars är vanligt. Den bör alltså gå att ta isär och sätta samman igen.

Drivs med 6 st AA batterier eller några Panasonic CGR-D16S eller Sonys NP serie. Finns även ett uttag för eliminator 7.2-9 volt 2A.

Uppställd i ett mörkt rum visar min luxmätare 1240 Lux på en meters avstånd, följaktligen 320 Lux på två meter. Ljuset avtar som bekant till en fjärdedel på dubbla avståndet. Med diffuser minskar ljusstyrkan till 640 Lux på en meter och blir avsevärt mer diffust, alltså spritt i alla riktningar. Ljuset utan diffuser är ganska hårt så min förmodan att denna skulle ge mjukare ljus än blixten kom på skam.

Det återstår att testa lampan i realistiska fototester och det får nog anstå tills vi skriver 2013.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
bgtommyalm
12/30/12, 3:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag var tvungen att testa bara lite, lite grann. På ca. 5 meter tror jag den fungerar om du klarar att hålla kameran med en hand och belysningen i den andra på 1/30 sek. Bilden tagen i en kolmörk källargång och ljuset mätt på andra dörren till höger.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Upp till toppen
Annons: