Annons:
Etikettteknik
Läst 1572 ggr
bgtommyalm
11/21/12, 5:39 PM

Värdet av Exif

Exif förklaras så här på Wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Exif

och Exif är ovärderligt för dig som fotograf. Nu vet jag inte hur de olika kamerafabrikaten hanterar Exif men hos min Canon ser det ut så här och jag gissar att det ser ungefär likadant ut i alla märken. I kamerans meny kan man skriva in Exifdata  om copyright och ditt namn som "Owner" som följer med alla bilder du tar. Det finns också i Exif uppgifter om kameramodell, objektiv och mätmetod vid fototillfället. Tid och bländare samt ISO finns också med.

När du lägger upp din bild på nätet går det alltså att se din kameras inställningar för just den bilden och copyrightinnehavaren finns också med. Det är så klart ovärderligt att kunna bevisa vem som tagit bilden vid en bildstöld och en förutsättning för att kunna driva en rättslig process. Om du lägger upp din bild och ber om kritik är det bra om det går att se dina kamerainställningar för att ge tips om förändringar.

Nu finns det redigerare för Exif att hämta på nätet och där kan man manipulera Exifdata men detta görs mycket sällan av bildtjuvarna så det är avgjort bättre ha ställt in sin Exif och se till att den blir bevarad vid redigeringen. Så nu är din hemläxa att kika i bruksanvisningen hur du lägger in "Owner" och "Copyright" i din kamera. Foten i munnen

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: