Annons:
Etikettljussättning
Läst 3491 ggr
MonisN
2012-06-26 09:56

Bröllopsfotografering

Först ska jag önska lycka till med sajten, som jag tror blir ett bra komplement till övriga fotosajter här på ifokusGlad

Så till mina frågor! Senare i sommar ska jag fota mitt första bröllop. Nervöst!! Men hur ska jag exponera och ljusmäta t ex i starkt solljus kontra mulen/regnig dag?

Jag tänkte också använda rund reflexskärm 80cm en sk 5 i 1, men hur långt ifrån är bäst att hålla den, och vilken sida är bäst? Silver, guld eller den som är mixad med båda?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Ylva-Li
2012-06-26 10:57
#1

När det gäller reflexskärmen så föredrar jag den vita sidan. Silver ger ett onaturligt sken, likaså guld. Vit tycker jag blir bäst.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

[Rhodugune]
2012-06-26 11:27
#2

Har du bra koll på hur det ser ut där?
Det kanske vore en bra idé att åka dit och se var du kan fota om det är mulet eller soligt, var det är sol eller skugga den tid på dygnet då bröllopet är och testfota lite. :)

Vad spännande med en bröllopsfotning, lycka till. :)

MonisN
2012-06-26 11:49
#3

#1 Jag var inne på den vita sida också men tänkte att den kanske inte ger så mycket, men ska absolut testa den innan.

#2 Jag har varit vid kyrkan och utanför där festen ska hållas, och ja det är väldigt soligt överallt (när solen skiner). Jag har gjort ett par provfotograferingar med paret och ska göra en till nu i juli. Fördelen (kan också vara nackdel) att jag känner bruden lite sen tidigare då det är grannens dotter. Det jag mest ser fram emot är fotograferingen hos frissan!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Ylva-Li
2012-06-26 12:18
#4

#3 Den vita ger mer än vad man tror. :D Jag brukar mäta in med silver/guld, för att se vart det hamnar, om solen inte är så jättestark, och sen vända till vit. Man vill ju inte ha ett kritvitt ansikte heller, utan bara lite upplättning. 

Så det finns ingen chans till skugga alls? Har du "tur" så är det molnigt. Så slipper du tänka på exponering. Men om det skulle vara fullt solsken. Antingen så kan du placera paret mot solen, vilket ger risk för att de får det jobbigt med ljuset. Jag hade nog placerat dem med mig mot solen och använt reflexskärmen att få mer ljus på dem. (Har man ingen kan man använda sig av spotmätaren och mäta på paret.)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

bgtommyalm
2012-06-26 15:03
#5

Tack för ditt lycka till, det uppskattades.

Sen till din fråga om ditt uppdrag. Det är ett stort ansvar att fotografera ett bröllop. Jag tror att du utöver det tekniska skall tänka på säkerheten. Hur många kameror förfogar du över? Hur många minneskort har du? Hur täcker du upp om du skulle bli sjuk.

Om du har en kamera eller ett hus så rekommenderar jag starkt att du försöket låna ett till, kameror går sönder. Om det regnar och du måste ta bilder utomhus vad tycker din kamera om det. Jag skulle byta minneskort ofta för att säkra de bilder som är tagna.

Det rent tekniska ställer också en del krav. En vit bröllopsklänning och en svart kostym på samma bild ställer lite olika krav på exponering. RAW-läget är nog det bästa i detta fall, det lär bli lite labbande i datorn efteråt.

Lycka till med jobbet.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

MonisN
2012-06-26 17:40
#6

Det finns ett par träd vid festplatsen så där kommer jag att ta en del bilder, det blir nog bra! Det svåraste är i och utanför kyrkan. Dels är det en väldigt liten kyrkan som inte ger mig något större svängrum varken ute eller inne. Det finns ingen kyrktrappa och det är trångt precis utanför där alla gästerna kommer att trängas när dom kommer ut. Kyrkfotograferingen blir den svåraste utmaningen där får det inte gå fel. Med dom andra bilderna finns det tid att ta om en bild om den inte blir bra.

Jag tänker placera dem i motljus, alltså att solen (om den skiner) är bakom dem för att inte få hårt kisande ansikten. Jag har två hus, en Canon 5D och en 7D. Fullformaten är ju given kan man tycka, men 7D är mycket snabbare och bra vid serietagning. Fundar på om jag ändå inte ska ha den i kyrkan trots allt? Vad tycker ni? Jag har lite olika objektiv, men gillar att jobba med 50mm, och sätter jag mitt 35mm f/1,4 på 7D så blir det ca 50. 5D har å andra sidan bättre brusegenskaper vid höga ISO som det kommer att bli i kyrkan.

Någon backup om jag skulle bli sjuk har jag inte, men det borde man naturligtvis ordna, precis som åtminstone ett minneskort till. Har minne för ca 1500 RAW bilder. Detta tror jag kommer att vara för lite. Vad brukar vara normalt? Jag ska inte ta några mingelbilder.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Niklas
2012-06-27 15:20
#7

Jag brukar byta kort ofta. Det kan hända att de går sönder och då är det väldigt tråkigt om det är många bilder på dem. Dessutom brukar jag säkerhetskopiera varje kort när jag tar det ur kameran så att jag bergsäkert har två kopior när jag lämnar fotoplatsen. Hittills har jag aldrig förlorat några bilder.

Ställ kameran på fast vitbalans så att du kan justera alla på en gång i Lightroom eller vad du använder för efterbehandling.

Tänk på at det kan vara svårt att få starka och fina färger i motljus om du inte använder blixt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MonisN
2012-06-27 22:19
#8

#7 Menar du att du byter kort innan det är fullt? Jag har bara 4 stora kort, men tänker nog skaffa ett eller ett par till. Hur säkerhetskopierar du på plats?

Jag kör för det mesta vb på auto, men det går lätt att fixa i PS om det skulle behöva ändras. Att ta en bild på gråkortet är nog också något jag kommer att göra för säkerhets skull för att använda som referens.

Blixten är med!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Niklas
2012-06-28 13:56
#9

Ja, jag byter oftast kort innan de är fulla. Jag säkerhetskopierar till en extern hårddisk med inbyggd skärm.

Om du kör vitbalansen på auto kan det bli olika på varje bild. Det betyder att du inte kan ställa in det på en i Lighroom och kopiera inställningen till alla andra bilder. Du måste göra det en gång för varje bild.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

bgtommyalm
2012-06-28 17:43
#10

TS, Jag har skrivit en artikel enkom för dig Flört

Om du läser den och Niklas inlägg så tror jag att du kommer i närheten av den säkerhet du behöver inför ett så ansvarsfullt uppdrag som en bröllopsfotografering. Om jag fattat rätt rätt så är Niklas proffs och det är svårt för en amatör att kosta på sig samma rutiner men hans sätt att arbeta är helt i linje med mina tankar. Vitbalans på auto går bara inte, det blir många timmars jobb vid datorn

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Ylva-Li
2012-06-28 22:37
#11

Vilka bra gråkort finns det att ställa in vitbalansen med? Finns så många att välja på och alla är ju inte bra.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Niklas
2012-06-28 23:11
#12

Lastolite har.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MonisN
2012-06-29 12:13
#13

Tack för era råd om vitbalansen. Ska absolut ställa den manuellt när jag hör era argument. Tänkte inte så långt att man kan batcha alla samtidigt.

Jag har nog inte råd tyvärr att kosta på mig samma rutiner som ett proffs, men ska göra vad jag kan och förmår för att det ska bli så bra som möjligt utifrån mina förutsättningar. Paret vet att jag inte är någon van bröllopsfotograf, och dom begär inte det omöjliga. Men man vill ju ändå leverera bra kvalitet.

Sen kommer vi till det här med storlek och hur många bilder man levererar, och HUR man levererar dom? Vad jag förstått så är storleken 3:2 det vanligaste, men hur många pixlar?

Jag har ibland beställt bilder från Crimson, men ofta har färgerna inte samma "tryck" som på skärmen. Jag har nu laddat ner deras profil jag kan titta och redigera efter, men det är ju inte säkert att kunden vill beställa sina bilder där. Hur redigerar man bäst?

En annan kanske banal fråga är, hur ska man klä sig? Jag är ju inte gäst, men vill ju se proper ut och samtidigt vara bekvämt arbetsklädd. Killar har ju det enklare här!

Tack Tommy för artikeln! Rusar dit och läser… Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Niklas
2012-06-29 13:13
#14

Format brukar jag använda det kameran levererar och storleken levererar jag alltid högsta upplösning.

För att få rätt färger när du beställer utskrifter behöver du kalibrera din skärm. Då kan du vara säker på att det du ser är samma sak som det andra ser med kalibrerade skärmar.

Jag skulle klä mig så bekvämt som möjligt (det kan ju bli en hel del klättrande och krypande) men ändå försöka smälta in färgmässigt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MonisN
2012-06-29 17:25
#15

Min skärm är kalibrerad, men det skiljer en del i vissa mättade färger på Crimsons utskrifter. Tror t o m det står något om detta på deras hemsida. Vilka fotolabb använder ni? Och hur levererar ni era bilder?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Ylva-Li
2012-06-29 17:51
#16

Jag använder crimson och tycker de är de som återger bäst. (Sen skiljer det lite, förstås.)
Hittills har jag levererat på skiva så de får göra hur de vill med dem. Kommer föreslå crimson för bäst kvalitet på bilderna.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Niklas
2012-06-29 18:12
#17

Jag använder också Crimson.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MonisN
2012-07-02 10:07
#18

Har ni några tips på bra fotoböcker? Vilka sajter brukar ni använda er av?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Ylva-Li
2012-07-02 10:14
#19

Jag köpte en toppenbra bok. From snapshot to great shots - weddings. Den tar verkligen upp allt!

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

MonisN
2012-07-02 10:30
#20

Tack Ylva-Li för länken! Jag uttryckte mig nog dåligt, men jag tänkte mest på fotobäcker man gör självFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Ylva-Li
2012-07-02 11:31
#21

Jaha! :D haha!

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Niklas
2012-07-02 14:34
#22

Om du har iPhoto gör Apple fina fotoböcker.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2012-07-02 14:34
#23

Om du har iPhoto gör Apple fina fotoböcker.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MonisN
2012-07-02 15:54
#24

Tyvärr, jag har PC.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Niklas
2012-07-02 20:12
#25

Och inte iPhone eller iPad?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

MonisN
2012-07-02 20:24
#26

Jag har både  iPhone och iPad. Hur kan jag använda dem till en fotobok till brudparet?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Niklas
2012-07-02 20:52
#27

Ursäkta, jag blandade ihop iPhoto i Macen med iPhoto i iPhone och iPad. I iPad och iPhone kan det bara göra fotodagböcker men det är en annan sak.

Fujifilm gör tydligen fotoböcker:

Fujifilms fotobok


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
MonisN
2012-07-02 22:12
#28

Tack, ska kolla upp Fuji!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: