Modellfoto iFokus

Modellfoto

Etikettkläder
Läst 4314 ggr
bgtommyalm
4

Modellens kläder

Det kan vara svårt att välja kläder som inte ställer till det i kameran.

En del objektiv besväras av kromatisk abberation vilket innebär att olika färger bryts på olika plan. Ta reda på hur ditt objektiv hanterar detta och du kan slippa en del svårigheter.

Randigt och rutigt kan ge bekymmer och här kan du ge och få tips om lämpliga och mindre lämpliga klädfärger. Eller varför inte lite modetankar.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

bgtommyalm
0

Helt svarta käder på en ljus modell är svårt att hantera. Jag rekommenderar RAW läget, för bilden kommer garanterat att behöva justeras i efterhand. Ta bilderna med flera olika exponeringsvärde för att vara på den säkra sidan. En dator kopplad till kameran är ovärderlig här.

uffelarsen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag råkade ut för lite problem då jag skulle fotografera ett antal klänningar, jag höll ett öga på histogrammet och allt såg bra ut men när jag kom hem så såg att det röda var alldeles för rött. Nu har jag sett att Nikon har lite strul med röda färger ibland. Har du något vettigt tips, det enda jag har fått är att fota med RGB displayen på baksidan av kameran och exponera så att det inte slår i väggen på h sida i någon kanal. Om jag hade fotat med en färgkarta och i Raw tror du då att jag hade fått rätt på bilderna? Bifogar en bild som visar problemet.

pellepiano
0

I Photoshop går det att välja en specifik färg eller nyans och sänka färgvärdet på den. Du kan också ta upp jpg bilden i Camera Raw i Photoshop om man är mer van att arbeta där.Jag har Canon och även där är det ibland problem med röda saker, men då ändrar jag lite på färgmättnaden för det röda.

uffelarsen
0

Det blir lite småjobbigt då jag får ta färgerna från "huvudet" Så här är det,Jag har ca 30 min på mig att rigga i lokalen Jag packar upp, ställer in ljuset grovt på mig själv , tar ett par bilder och kollar så att ljuset är ok. in kommer modellen , då tar jag en ny bild, kollar histogrammet, ljuset i ansiktet, jämn exponering utav modellen inga fula slagskuggor osv ,om allt verkar ok, då  skjuter jag av ett 20 tal bilder , bilder framifrån,sidan och snett bakifrån, när det är klart så står nästa modell klar för fotografering i ett nytt plagg, nu kan det vara en hel vitklänning med en massa paljetter!!! Tar en bild , histogrammet "skriker" Skrattandeöverexponering, fram med ljusmätaren och mäter strax under hakan för att se vad som hände och justerar ljuset igen, tar mina bilder fram,sidan,snett bakifrån, nu står nästa med en knallröd klänning osv osv . när jag kommer hem och tittar igenom bilderna så ser jag att som i bilden ovan att den röda färgen blir fel, enda sättet är då för mig att korrigera på en höft och det är inte acceptabelt,  Jag fotar alltid i RAW.

Några tips?

[PeterWem]
0

Har du en exempelfil du vill ladda upp? Raw då förstås. Jobbar i Photivo och där kan man som pellepiano beskriver sänka färgkanalen så att den inte blir utbränd.

uffelarsen
0

Jag laddade ner Photivo och testade lite, är det under "eyecandy" - colorintensety  du menar att det går att fixa? i så fall blir det som när jag markerade klänningen i photoshop och ändrade färg i Image- Adjustements-Hue/Saturation -red channel. det blir liksom en chansning på att färgen blir rätt. och det funkar dåligt.

[PeterWem]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej, det heter luminance curve. Ser ut som kurvan på bilden nedan.

Har skrivit en litet fotokurs i hur man kommer igång med Photivo då Photivo kan se rörigt ut från början.

bgtommyalm
0

uffelarsen, det du beskriver är för mig en lite omöjlig situation. Att ha 10 minuter på sig och sedan försöka få perfekta bilder som du beskriver är inte lätt.
Jag använder alltid en färgkarta för att kunna jämföra med den när jag efterbehandlar. Den jag har är från annodazumal och är tryckt av Kodak. 16 färgfält + 8 gråa fält. Om du kan koppla din kamera till en dator får du ytterligare hjälp i din lite omöjliga situation.

Sen kan jag undra lite över kravet på perfekt färgåtergivning. Om det skall i tryck så OK, möjligen. Skall bilderna ut på nätet så lär inte många få rätt färger på sin skärm ändå.

uffelarsen
0

Det är inte alls så som det var sagt från början men man får göra så gott det går, jag kom på att om jag underexponerar lite och fixar det i efterhand så blir resultatet godtagbart men just dom röda färgerna har en tendens att bli fel, bilderna skall bla användas för nätförsäljning och det går ju inte att visa en neonröd klänning som bara är väldigt röd samtidigt är det ju som du säger att frågan är ju hur många som sitter på en kalibrerad bra skärm.