Objektiv hjälp!
Hej! Vilka objektiv skulle vara bra och köpa om man vill fota porträtt?
Använder Nikon D5100, helst inte för dyrt.
OM jag har fattat det rätt när jag läst runt inne på foto.ifokus så ska ett 50 mm vara bra till porträttfotografering. Men jag är inte säker !
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/

Ett 50mm 1.8 är ett utmärkt objektiv för porträtt. Dock måste du ha ett objektiv med inbyggd autofokusmotor då din kamera inte har det. Och då blir objektiven dyrare. ( det är ju nepigare att fokusera manuellt ).
Jag har en 50mm 1.8 den är jätte bra! Kostar kanske 1.400kr bra för pengarne!
Ljuskänsligheten är ganska bra, men vill du ha ett jätte bra objektiv (50mm) så kan du välja 50mm 1.2 dock kostar den kanske 4000kr..
Men somsagt jag har 1.8 och den är jätte bra! älskar den!
Här är en bild på med den på mig :)
Och fokusen är sååååå soft lixom. Det är det bästa, dock är bilden tagen innomhus på kvällen därför valde jag gråskalan.
Men objektivet är också bra på närbilder, kan visa en också:) Då är fokusen som bäst!
(BTW, JAG HAR EN CANON)
Skulle säga 50mm och ev. 35mm. 
I'm gonna let my little light shine
De flesta objektiv funkar till porträtt, säger jag. :)
Jag fotar ibland med mitt canon 50/1.4, och ibland med mitt canon 24-70/2.8. Beror lite på vad jag vill göra, eller vad jag är ute efter i bilden. Jag gillar bokkehn bättre på 24-70'n. Iom att det är ett L-objektiv (De bättre från canon) så känns bilderna på nåt sätt bättre. Men 50:n hjälper när det är lite mörkt och man vill gå ner i bländartal något.
Endel använder tom zoomobjektiv typ 70-200 för att kunna gå bort en bit och inte behöva stå i ansiktet på modellen.
#3 Ett canon 50/1.8 kostar mycket mindre idag. :) Under tusenlappen. På cyberphoto går de för 990kr.
Mitt 50/1.4 köpte jag för ca 3000kr.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Det beror ju faktiskt ganska mycket på hur stor plats du har att använda dig av. Ska du fota inne i ett mindre rum är ett fast 50mm ganska svårt att fota porträtt med. Jag har ett fast 50mm helmanuellt som ger knivskarpa bilder, MEN studion är inte tillräckligt lång för att jag ska kunna göra bra helkropps bilder. Så jag köpte mig ett Sigma fast 30 1,8 (tror jag det är) och det är jag så sjukt nöjd med! Jag fotar alla porträtt med det, även bröllop . Jag fotar mycket annat också och det är helt klart mitt favorit objektiv! Jag gav rint 3500:- för det förra året och det har varit värt sin vikt i guld!