Modellfoto iFokus

Modellfoto

Etikettjag-tycker
Läst 5726 ggr
bgtommyalm
0

Fine Art

Här diskuterar vi Fine Art fotografering. Vad det kan innebära.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Ove555
0

Frågar om Fine Art eftersom jag kanske ska fota ett par modeller med den tekniken de närmaste 2 veckorna.

Så kan jag få tips här om hur man ljussätter Fine Art så vore det bra.

pellepiano
1

Fine Art är ingen teknik i sig och har ingenting med någorn speciell ljussättning att göra.

Exakt vad det inebär med Fine Art tvista de lärde om =) Wikipedia har en utmärkt artikel i ämnet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fine-art_photography

Om det är dina modeller som efterfrågat Fine Art så fråga om deras definition, för den kan skilja sig drastiskt från andras uppfattning.

Vad gäller Fine Art Nude finns en någor mer generell uppfattning om belysning,koncept som kroppslandskap mm, men även där finns massor av avvikelser.

Ove555
0

Det finns väll många olika sätt att fotografera Fine Art. Men den ljussättningen jag har tänkt mej är något i den här stilen:http://www.susannemansson.se/wp-content/uploads/2012/07/DSC_8925.jpg

Där vissa delar av kroppen är i skugga.

http://www.susannemansson.se/fine-art/

pellepiano
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett ljus bakifrån vänster, förmodligen avskärmat på nåt sätt för att undvika reflexer i objektivet eller kanske softbox med raster för att få mer riktat ljus.

Själv kör jag ofta med billiga kinablixtar , ofta utan ljusmodifierare.

Här är ett sk Fine Art Nude exempel med just en blixt bara, och så brukar man lägga vikt vid själva formen och ljuset så det är inte alltid helt klart vilken del av modellen som visas.

pellepiano
0

Här är en variant med två blixtar bakifrån. Jag gillar att överdriva saker och i Fine Art Nude är det populärt att använda en box, en fyrkantig låda som modellen kan sitta på tex. Så jag ordnade till massor av boxar och en stege =) i efterbhandlingen ( är förtjust i bl a Photoshop och vad som kan ådstakommas där ).

pellepiano
0

Här är en variant, med miljö inblandad.

Ove555
0

Skönt ljus. Det ser ut som bilden är tagen med solljus som enda ljuskälla. Hur är det med det?

leemland
1

En liten fråga bara: Är det bara kvinnor man använder sig av i fine art/nude art? Eller kan man använda män också?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

bgtommyalm
0

leemland, du ställer en mycket bra fråga. Visst kan man använda män i Fine Art, men jag ger dig ett utvecklat svar utifrån min utgångspunkt. 
Jag minns inte fotografens namn, men det är en av de riktigt stora och han uttryckte det så här ungefär, "När jag trycker på avtryckaren måste jag vara lite förälskad i modellen, kanske bara i det ögonblicket, men förälskad".
Jag förstår personligen precis vad han menar och det är också min grund för att önska ett varaktigt samarbete med mina modeller. Även om jag inte är förälskad så har vi en slags relation som sträcker sig utanför fotografering. Vi trivs ihop, har samma mål och ambition. Känner vi att det inte fungerar med fotgraferingen så blir vi vare sig besvikna eller förbannade, vi bara accepterar och sitter och snackar lite strunt, tittar på tidigare bilder och bara trivs ihop.

Nu kan man invända att en duktig fotograf måste kunna ta bilder på helt okända och ändå göra ett bra jobb och det är sant och riktigt. Men jag invänder ändå att de riktigt bra bilderna tar jag när jag är lite "förälskad" i motivet.
Ärligt talat har jag aldrig haft en man framför kameran i modellfoto och jag skulle absolut göra ett uselt jobb då, om jag ens skulle åta mig det.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

leemland
0

Okej, tack för svaret bgtommyalm. För om man tex googlar fine art nude så är det i princip bara kvinnor som kommer upp. På 5 sidor har det varit 2 bilder på män.

Nu har jag ju själv ingen erfarenhet av modellfoto- mer än "fjöntbilder" man alltid tagit med vänner. Och jag förstår verkligen att man måste ha en bra relation med modellen, speciellt om man ska ha ett långvarigt sammarbete.

Men jag tycker att fler borde ha "testat" med fine art nude bilder med män. Men det är kanske bara jag. Nu är jag inte helt inne i konceptet heller, men jag hade nog sammanställt det som kreativa/classy nakenbilder.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

pellepiano
0

#7 Tack. Linda Marie är belyst av en billig kinablixt. Sen har jag placerat henne i en lämplig miljö.

Ove555
0

Inga mer ljussättningstips för Fine Art då? Ska kanske fota en tjej i morgon.

pellepiano
2

Förutom blixt snett bakifrån som i dina exempellänkar finns en del som kör ljus rakt uppifrån, vilket kan bli ganska fint speciellt om modellen kan göra mer geometriska poser ( typ att vänster och högersida är lika ).

Man kan också använda föremål för att skugga modellen med, allt från persienner till stora dukar som ger spännande skuggor.

En del använder diaprojektorer eller overhead-projektorer at lägga mönster på modellerna.

Finns massor av varianter att testa.

Vid min första fotosession med modell, så hade jag just köpt en begagnad diaprojektor. Och så hade jag köpt tomma dior som jag ritade seller skrev ut mönster på. Allt från persienner till löv mm som sen kunde projiceras på modellen.

En annan kul metod är att "måla" med ljus. Då har man total kontroll över var ljuset hamnar.

Man har mörkt i rummet, en slutartid på kanske 15 sekunder eller mer och så har men en ficklampa, och belyser de ställen man vill ha ljusa. Det gäller att modellen är stilla så det hjälper om hon sitter i en stol ller ligger ned. Här är ett exempel när jag testade metoden 2006.

Ove555
0

Tack för dom tipsen! Har faktiskt en diaprojektor (brukade ofta använda diafilm när jag fotograferade analogt), och även diaramar.

Jag fotograferar gärna med svart bakgrund, för skuggorna från blixtarna märks ju inte av så mycket då.

Fotograferar jag henne i morgon får jag se om det blir så bra så jag vågar visa någon bild här.

Ove555
0

Det blev fotografering i dag. Här är en av bilderna.

pellepiano
1

Om man vill ha ljuset mer som i dina exempellänkar fåt man ha ljuset längre bak så det träffar modellen mer på sidan, som när du lyste upp din porslinsfigur.

Bilden känns lite underexponerad, fast dova mjuka toner kan vara snyggt det också. Däremot tycker jag att mattan inte fyller nån funktion, den tar bara uppmärsamhet från modellen. Inte ofta rekvisita används i sden här typen av bilder.

Ove555
0

Det är rätt, borde tatt den bilden utan mattan, tog några bilder på henne lite senare där hon satt på ett runt bord, utan matta, det blev bättre. Finns det någon standardljussättning som man kan använda för en sådan pose?

Om jag inte missminner mej så ljussatte jag här med en studioblixt snett framifrån (från höger) ca 2 meter från modellen och med blixten (+softbox) på ca 2 meters höjd riktad lite nedåt mot modellen, och en studioblixt med softbox på högra sidan reflekterad mot taket för att jag ville ha det lite mörkare på den sidan. iso 100, 1/125, bl 7,1, vitbalans: blixt, 24-105. inställt på 28 mm.

pellepiano
0

Ofta använs bara en ljukälla och det bakifrån. Som din porslinsfigur du ljussatte . Just i Fine Ar Nude tex är det oftast kolsvart bakgrund och endast konturer av varierande grad syns. Då kan problemet vara att hindra spridningen av ljuset i rummet. Många använder sk stripboxar, avlånga softboxar och en del lägger till svarta avskärmare.

Själv frilägger jag alltid modellen i efterhand så omgivningens ljus eller mörker kan jag styra som jag vill, vilket är väldigt praktiskt ( och omständigt ).

Ove555
0

Det blir ofta så när jag fotograferar modeller att jag vill prova många olika poser med olika typer av rekvisita.

Får förmodligen chansen att fotografera henne en gång till om ett par veckor. Då ska jag försöka inrikta mej på ett fåtal poser och få dom bättre.