En liten mellandagstävling
Jag lägger upp en bild där jag tagit bort Exif med avsikt.
Du skall klura ut två saker som är lite speciella för bilden. Svårt är det eftersom jag efterfrågar både fotoutrustning och en lite annorlunda teknik som inte så ofta förekommer i modellfoto. Du skall också ge en motivering varför just du vill vinna en så knasig tävling.
Nu undrar du varför detta ligger i modellfoto och mitt svar är då att även inom modellfoto går det att använda både utrustningen och tekniken och teknik går aldrig att bortse från även om kunskap är viktigare.
Alltså:
Svar i tråden, på vilken utrustning, vilken teknik och varför skall du vinna. Ett svar per deltagare. Tävlingen ligger ute till nyårsdagen 130101 på kvällskvisten och jag är ensam domare. Priset är inte märkvärdigt men mycket bra att ha, värde så där en dryg hundring.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Tänka sig, inte ett enda försök att svara. Var det för svårt eller var det bara tramsigt?
För mig är det svårt i alla fall, kan inga facktermer eller termerna så värst bra överhuvudtaget :P
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
#2 ett enda svar från dig, hur fel det än är kan ge dig en liten present.
Testa!
Då säger jag att du vänt objektivet. Så att du håller det framför kameran, "bak och fram" :P
Det enda andra jag tänker på nu är tilt-shift men det vet jag att det inte är :P
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Nu är det på kvällskvisten nyårsdagen. Lite förvånad är jag över svarsfrekvensen men det var nog svårt. Så här är den tagen:
Kamera, HTC Sensation, alltså mobilkamera. Tagen på 18 cm avstånd med ett program som heter HDR Photo. Alltså 3 bilder med olika exponering i samma bild. Efterbehandlad i Photoshop och då endast beskuren samt något utjämnad bakgrund. Mobilen på stativ eftersom expneringstiden var ganska lång. Jag trodde att mobilkameror var totalt värdelösa tills Niklas visade på motsatsen och numera använder jag den ganska ofta för att dokumentera ljussättningar, sminkningssteg och annat av intresse att bevara. Det går att lära gamla hundar sitta.
Priset lägger jag åt sidan för framtida bruk.
Ja idag kan det vara rätt så svårt att se skillnad på mobilkamera och vanlig kamera :P
Hur får man ner den HDR Photo till mobilen? :P Känns som en kul sak att ha i mobilen :P
/ J
Sök efter en app HDR, finns för alla system.
Okej, tack så mycket :)
/ J