Om modellfototävlingen
Jag tänkte att lägga modellfototävlingen till handlingarna och kommentera några bilder, det är fullt möjligt att jag återkommer med fler kommentarer om bilderna och även om tävlingen.
Att det blir fler tävlingar på temat är redan bestämt men då med mindre priser men lika stor ära. Min tanke med tävlingen var som jag tidigare framfört att inspirera till modellfoto, och om man läser sajtbeskrivningen så framgår det ganska klart att modellfoto består av att fotografera en modell som frivilligt ställer sig framför en kamera och inte bara en enstaka gång utan för att modellen har intresset.
Tyvärr missade jag att vara tydlig med att bara deltagarna var de som röstade och detta har jag jag lärt mig av. Och det faller alltså ingen skugga på vare sig fotografer eller röstande, den skuggan faller endast på mig själv
Kommentarer: och då använder jag mig av de bildnummer som finns i omröstningstråden.
1. En bra bild men bakgrunden är rörig och jag saknar ögonkontakten med modellen.
5. En dynamisk bild med många element, men det är ingen modellbild. Vad vill bilden förmedla?
21. Vinnarbilden, jag blir inte klok på bilden. Står mannen verkligen frivilligt framför kameran? Inte favorit alls, men du vann och det böjer jag mig för.
22. En av mina favoriter, en bra bild om du kunde sluta med att luta dina bilder. Horisonter är alltid vågräta. Du har tekniken och bildseendet men bry dig inte om trender som inte överlever i längden.
Oavsett mina kommentarer så förstår jag att alla deltagare medverkat med de bästa avsikter och allt kunnande. Tack för ert deltagande utan er vore sajten inget.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Kul med ett resultat äntligen - Men vilka kom tvåa och trea? Själva omröstningsformuläret lär ju inte gälla nu eftersom folk kunnat rösta sen tävlingen avslutades.
Kul att du tar dig tiden att kommentera bilderna också! Personligen tycker jag dock bättre om kritik där man visar tydligt vad som är ens egen smak och skiljer på det och det rent tekniska eller det som är vedertaget. Det här med lutande horisonter ser man exempelvis rätt ofta i modereportage osv och är väl en smaksak. Trend eller inte, vad inom mode och modellfoto är INTE trender? Tycker nog att du är lite väl hård mot många av de du kommenterar också, men det kanske ingår i "leken" på något sätt. Jag vet ju att du har kunskapen att vara mer konstruktiv!
Och förlåt om jag är för kritisk när det gäller den här tävligen - Det är inte min mening utan jag gillar bara att se saker ut olika perspektiv! Hoppas du inte tar det personligt! :)
#1 och #2, tja du, jag kan inte svara på vem som kom två och trea eftersom jag inte var närvarande då. Jag hoppas Ylva-Li kan ge ett svar på det för precis som du skriver så har det röstats efter röstningstiden. Jag tror att en av mina Medarbetare kom 2:a.
Jag hade gjort omröstningen på ett annorlunda sätt men riktar därmed ingen kririk mot Ylva-Li hon fick hoppa in utan förvarning.
Självklart tar jag det personligt eftersom det är mitt personliga sätt att kommentera du har synpunkter på men du får gärna vara personlig i det fallet. Enligt min syn på saken så börjar man med att skaffa sig de klassiska reglerna för komposition och bildelement innan man hakar på en trend. Det är idag en trend att gå tillbaka till "gamla" bilders färger och uppbyggnad och mycket av det kommer från mobilkamerorna och deras "finesser". Om man skaffar en systemkamera med alla dess möjligheter och sedan använder programautomatik och ett eller flera elektroniska filter så anser jag att man missat något. Väldigt många av bilderna i tävlingen var tagna med automatik och mönstermätning.
Lutande horisonter ser man helt visst både här och där men bland de stora etablerade fotograferna ser du aldrig eller sällan lutande horisonter. Nu kan min bildsyn bero på att mina första stapplande steg i fotovärlden tog jag 1963 och det är fullt möjligt att både jag och min bildsyn har passerat bästföre. Även jag ser saker ur olika perspektiv och mitt perspektiv är ofta, lär dig grunderna, lär dig din kamera och skaffa dig sedan en egen stil. Håller den så bär det framåt. Om inte gör om och gör rätt.
Tack för dina synpunkter.
Hm, när jag anmälde min bild var det en modellbild och nu inte. Kan jag få en förklaring på vad du menar?
Har noll koll på modellfoto.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#4 Förlåt min otydlighet. Jag menade och borde skrivit en "traditionell modellbild". Din bild platsade i tävlingen eftersom jag ville ha tävlingen i ett vidare perspektiv och bjuda in alla intresserade.