Om modellfototävlingens resultat
Jag beklagar om det blev lite rörigt på slutet men det beror delvis på att jag är rejält krasslig.
MEN, det finns fler problem än så. Det finns 23 godkända bidrag i tävlingen och kan alltså bara bli 23 röster att fördela. Tyvärr är det 29 röster lämnade alltså 6 röster för mycket. Under hela tävlingen har det varit ett bekymmer med tävlande som inte läst reglerna. Jag kan inte tro att reglerna varit så svåra att de inte gått att förstå. Två bilder tagna under tävlingstiden och bilderna skall rymmas under begreppet Modellfoto samt innehålla Exif. Vid omröstningen skall man rösta på en bild och kort motivera detta och bara de som lämnat bidrag kan rösta.
Hur svårt kan det vara? Mitt syfte med tävlingen var att uppmuntra till modellfotografering med givna ramar, precis som i det verkliga livet. Alltså i någon mån efterlikna ett vanligt fotouppdrag och uppmuntran för ett bra genomfört uppdrag en dator till ett ungefärligt värde av 1000 kronor. Ganska hyfsat betalt för 2 bilder tycker jag.
Att jobba som fotograf har många sidor och att ta bra bilder är bara en sida. Att kunna utforma och följa ett avtal är en annan sida. En tredje sida är att sedan följa avtalet för att få betalt.
Av uppenbara skäl kan jag inte godkänna en omröstning som inte följt reglerna och därför finns det ingen vinnare ännu. Nu skall jag klura en stund för att få till stånd en ny omröstning och inför den ber jag alla deltagarna beakta reglerna.
Till sist, TACK för alla bidrag. Ni har gjort ett bra jobb med den delen och jag hoppas att ni nu kan genomföra en just ny omröstning.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Jag har läst reglerna väldigt många gånger nu men där står ingenstans att bara de som deltagit får rösta på bilderna. Där står heller inte att motivering är ett krav (jag tolkade det dock så, men uppenbarligen inte de andra) så jag tycker faktiskt inte att du kan beskylla oss för dessa missförstånd.
Sen brukar det vara längre röstningstid, speciellt då själva tävligen hållt på i en och en halv månad. Flera av deltagarna hann ju inte ens se att omröstningen var igång!
Jag förstår givetvis att allt detta krångel delvis beror på att du inte varit frisk och det kan man ju inte klandra dig för, men det har varit rätt mycket förvirring kring hur reglerna går till, var man ska rösta, när man ska rösta, dålig samordning mellan de olika trådarna osv. så jag tycker inte att det är rättvist att skylla på oss.
#1, jag ger dig rätt efter att ha läst mina egenhändigt skrivna regler. Det är otydligt på punkten om ven som rätt att rösta. Att man skall motivera framgår dock enligt min åsikt. Jag skyllde inte på deltagarna.
Jag backar alltså efter ditt inlägg och tävlingen får då vara avgjord!
Grattis till vinnaren!
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
För min del får du gärna ta om omröstningen om du tycker det gått fel till. Som sagt var det flera stycken som helt missade omröstningen och det är ju lite trist.
Det är heller inte min mening att vara oförskämd eller sådär - Jag tycker denna tävling är ett superbra initiativ och det är inte helt enkelt att samordna sånt här. Det jag reagerade på var nog mest "Hur svårt kan det vara?" eftersom jag tyckte att det varit en del förvirring.
Sen har jag hängt på iFokus rätt länge och deltagit i måånga tävlingar så jag har lärt mig, den hårda vägen, att man måste vara sjukt tydlig med regler och dylikt.
- Rada upp med nummer. Anledningen till att många missade att man skulle skriva en motivering, det stod aldrig att det är ett krav utan bara "glöm inte" och "du ska skriva".
- Skriva alla trådar som artiklar och nåla dem längst upp är också klokt, annars missar man lätt vilka trådar som hör till tävlingen.
- Skriva nya inlägg i stället för att uppdatera första inlägget. Det syns nämligen inte för de som följer tråden, och har man läst ursprungsinlägget en gång så gör man oftast inte det igen och då missar man lätt uppdateringen.
Håller med KickanW till 100.
Synd bara att man måste falla på att man råkar gå i skolan.
Bra initiativ med tävling i alla fall..
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Otroligt dålig stämning i detta inlägg. Tycker att det är bra att du gjort en tävling..
Har man gett sig in i tävlingen så måste man väl hålla sig uppdaterad trots att man har något på sidan av..
Nåja, nu har jag iaf sagt mitt!
Jag blir väldigt besviken av att läsa denna tråd då min bild vann tävlingen! Jag har lusläst reglerna och hittar ingenstans att det skulle vara förbjudet för övriga medlemmar på ifokussajten att rösta i tävlingen. Detta vore väl ett ypperligt tillfälle för att värva fler folk till sajten och ett sätt för att få mer engagemang.
- "-Tävlingen är öppen för alla medlemmar på iFokus.
- -Alla deltagare förbinder sig att delta i omröstningen om bästa bild. Och röstar helt enkelt på sin favoritbild som vinnare och bara den. En kort motivering skall också finnas med. Uppfyller du inte detta tas dina inlägg bort och går inte att rösta på."
Dessa regler är saxade från tävlingstråden och där står det klart och tydligt att tävlingen är öppen för alla medlemmar. Det framgår även att alla deltagare ska delta i omröstningen men det framgår INTE att det endast är deltagandes röster som räknas! Om det är tänkt att man ska läsa mellan raderna av att förstå detta så hade jag önskat ett ordentligt förtydligande i reglerna. Det framgick heller inte i omröstningstråden att röstningen inte var öppen för alla medlemmar på iFokus. Jag tycker att tävlingen var en väldigt generös och rolig idé atta ha här på sidan. Jag hade tävlingen i tankarna många gånger när jag var ute med kameran och var ofta inne på sajten för att inspireras av andras bilder.
Jag kan hålla med om att det var väldigt kort om tid för att rösta på de olika bidragen. Men spontant känns det som att ni anser att fel bild vann (min) och därför vill anordna en ny omröstning? Vad tjänar det då till att ens ha en röstning, isåfall kan en jury utse den "rätta" vinnaren.
Att folk inte hunnit rösta på grund av skolgång eller andra faktorer borde man inte ta hänsyn till om ett datum för röstningen är satt och på grund av detta göra om tävlingen. Det kommer alltid vara någon som får förhinder och inte kan rösta. Eftersom tävlingsansvarige ändrat i ursprungstråden kan jag inte se om ett datum för röstningstiden var satt redan från början.
Tråkigt att det ens ska behöva bli en diskussion om vem som vann tävlingen, det anser jag förstör glädjen med min vinst. Eller min bild dög ju visserligen inte som vinnare…
mille-star: Det var verkligen inte min mening att ifrågasätta dig som vinnare. Jag tycker inte att det är upp till mig att vare sig bestämma att du vunnit eller att bestämma att tävlingen ska göras om. Det beslutet är givetvis bgtommyalms.
Det jag ville göra var att påpeka de brister som funnits vilket förmodligen är anledningen till alla missförstånd, och med mitt inlägg i #3 menade jag bara att JAG inte vill lägga mig i huruvida tävlingen ska göras om eller inte eftersom bgtommyalm verkade ha missförstått mitt första inlägg (#1).