Hård Kritik
Hej är ny här.
Nåja fotograferade mitt försat arrangerade modellfotografering.
Kan säga att det var grytm svårt, verkligen.
Men det föreställer en bild på min Barndomsvän.
Utrustning
Nikon D300s
Nikkor 70-200/2.8
Vill gärna har hård kritik som kan vara nytta för mig, för utveckling i framtiden osv.
// Cecilia
Välkommen!
I helhet tycker jag fotot är bra. Några småsaker som jag skulle ha gjort annorlunda bara.
Dels hade jag haft mer luft över huvudet. Jag hade nog också haft mindre luft under henne och till vänster.
Tänk tredjedelar. Sätt det som är viktigt vid tredjedelarna. I modellbilder är det ögonen oftast som är det som fångar betraktaren och därför de som bör vara i tredjedel av bilden. Därav mer luft över hennes huvud.
Bilden är något överexponerad. Man kan se det på högra foten där huden fräter ut.
Även stenen är något utfrätt. Jag hade dragit ner exponeringen ett steg och lättat upp med blixt eller ännu bättre en reflexskärm så att modellen inte blir så mörk.

//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Ok man tackar, jag trodde faktst att sjäölva poesen inte skulle fungera.
Tur det då, men tack för en ingående kritik!
Tycker du har bra fokus på modellen.. Men modellens pose är lite stel tycker jag? Sen ser det ut som att det kommer ut två ben ur ett ben om du förstår vad jag menar? Sen ser det ut som hon bara har en arm. Men det är väl tycke och smak, är själv bara nybörjare och har väldigt lite erfarenhet av detta.. men det är iaf så jag ser bilden..
Men som sagt annars var det ett fint foto :) Du verkar vara duktig på det här med fokus.. och det är viktigt ! Själv suger jag på fokus och får inte riktigt till det..
Men ett tips, testa ta från olika vinklar för det kan ge lite "3d" effekt, hoppa runt och släng dig ner på backen och hjälp modellen att posa :)
Jo och ett till litet tips, använd reflexskärm för att undvika "påsar" under ögonen :) Det gör en stor skillnad!
KRAM! :)
#3 Okey, btw såg att du försöker konkurera ut mig ifrån Ica ;) Vi bor tydligen båda i samma samhälle ;D
#4 Okey tack, ja alltså jag har fotat länge, men inte med modeller, det är verkligen inte min starka sida, och vännen på bilden tyckte det var svårt med ^^
#5 Haha! Är det du! :D Lite lustigt egentligen. Varit påväg att fixa en annons sen i somras, men alltid har nåt kommit emellan. Men nu när jag fick tummen ur, då satte du upp. ;)
Bara det att fuji klantade till det och gjorde en SKITsnygg crop på min bild.. Så fick reklamera och inväntar nya bilder. Du kanske såg hur jättefint (inte) det var.. alldeles tätt intill alla bilder och text. Tog dem bara för de var billiga, går tillbaka till crimson eller lindqvist igen. =/ Där får man vad man beställer iaf.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Jag har alltid varit nöjd med Fuji, beställer alltid därifrån, Crimson är ju rätt dyrt :P Har aldrig fått fel där ifrån och ändå gjort säkert 10-15 beställningar därifrån.
Äändå rätt kul, att vi bor i samma håla x) Haha
Här är ju rätt litet med sina cirka 2000 invånare :)
Så mycket dyrare tycker jag inte crimson är. Inte för kvaliteten man får. :D Men så är jag skitkinkig när det gäller kvaliteten. Crimson croppar inte bilderna alls, vilket jag tycker är skönt.
Fick nya idag.. Bättre, men inte bra. Fortfarande croppat i botten. >.< Jaja..
Haha ja, vår lilla byhåla är inte stor nej. Hur hittade du hit egentligen? Till modell.ifokus alltså.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Modellen har en lite ansträngd pose och det är också ansträngande att sitta så. Flytta bak modellen så att hon kan få stöd mot stenen med vänster klack och res henne lite upp med överkroppen. Sänk sedan högerbenet lite. Gå närmare så att modellen fyller upp bilden bättre. Ta bort det mörka under ögonen på modellen vid efterbehandlingen.
Att jämföra Fuji och Crimson är att jämföra äpplen och äppelmos enligt min syn.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Kanske har att göra med att jag typ har ett obesintligt kroppspråk så jag är mest glad om mina modeller kan posera självmant.