Kritiknivå 3 - modellbild
När jag tittar på dina Exif data för bilden ser jag att du använt en mätmetod som kallas "mönster" detta får mig att tro att du mätt både skärpa och exponering efter något "program" i kameran. Mitt råd är att alltid mäta både exponering och skärpa på en punkt.
Jag hittar inte någon skärpa i bilden. Det omgivande gräset är lite rörigt och med din använda bländare 1.8 kunde du förmodlingen inte få annat skärpedjup. Ansiktet har två olika toner, pannan är mörkare och det är troligt att du kunde fixat det med reflexskärmen. Händerna har du placerat bra, möjligen stör ringarna mig något.
Bilden är alls inte dålig men kan förbättras.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Mätmetoden vet jag inte vad jag använde. Hur menar du med att mäta både exponering och skärpa på en punkt? Jag har inte kvar just detta kamera hus nu.
Det är sant att en mindre bländare hade gett bättre skärpa över hela modellen. Att pannan är mörkare är inget jag tänkt på. Tack för åsikterna! Det var precis såna påpekningar jag var ute efter! Småsaker som man inte tänker på själv.
Om du har en systemkamera så kan du ställa in kameran så att den fokuserar på en liten punkt mitt i sökaren. Då kan du mäta på exempelvis ansiktet för att få det rätt exponerat. Du kan också mäta på några olika punkter för att se skillnaden i exponering på dessa punkter och på så vis justera bländaren efter din egen erfarenhet. Och du kan också ställa skärpan på ansiktet eller ögonen.
Jag uttryckte mig lite luddigt om bländaren. Jag gissar att 1.8 är din största bländare och ger dig därmed minimalt skärpedjup och du kan inte få mindre. Så du har valt helt rätt bländare. Jag tror att du skulle tittat dig omkring och försökt hitta en plats med lite mindre antal grässtrå, alternativt kunde du väl dragit bort lite av stråna. Du har bl.a ett strå som ligger helt ur skärpa strax vid skärpets spänne. Det ger en ljus strimma som stör en aning. När jag nu fått upp farten så tipsar jag också om att underifrånperspektivet är vanskligt. Och återigen, bilden är inte dålig
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Jag har för mig att jag använde mig av den typen av fokusering. Jag brukar även se till att fokusera på ansiktet/ögonen. Men skärpedjupet vid bländare 1.8 är ju inte så stor så om man fokuserar på ögonen och sen flyttar kameran lite för att fixa kompositionen blir kanske inte skärpan direkt där den ska vara. Det kan nog vara därför som skärpan inte ligger helt perfekt.
1.4 är största bländaren på det objektivet. Samtidigt kan jag tycka att strån ur fokus kan rama in en bild fint. Fast i detta fall var de nog inte så inramande utan mer störande.
Underifrånperspektivet ja.. Det hade jag kunnat lösa om jag haft med mig en stege, som det var då så var jag kortare än modellen och hade inget annat val ;). Tack!
Jag tycker om att det är gräs i förgrunden men ett par saker kom jag att tänka på. Har hon något i högra fickan? Ser ut som det. Kontakten, hennes pose är väldigt intetsägande. Hade hellre sett att hon tittat in i kameran eller tagit av solglasögonen. Hon känns lite distanserad nu.
-----------------------------------------------------
Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.
Hmm, jo, jag tror hon har en mobil i fickan. Nu när du säger det borde man nog tänkt på att ta bort den. Tack för dina åsikter! Ska tänka på det tills nästa gång.