Vem/vad gör en bra modellbild
En bra bild av en modell påverkas av många olika faktorer. Om vi just nu glömmer bort en del av det tekniska så blir det ändå bra mycket över att fundera kring. Fotografens erfarenhet och kunskap, modellens erfarenhet och kunskap har betydelse. Samarbetet och relationen mellan fotograf och modell har sin betydelse. Sminkningen betyder en hel del. Idag tar många fotografer hjälp av en makeupartist en så kallad MUA men enligt min erfarenhet så kan många av dessa inte särskilt mycket. De flesta verkar ha lärt sig framför sin egen spegel om man undantar de rena proffsen.
Det skulle vara intressant att få din syn på saken och utan att styra dina synpunkter vill jag ändå ge en del förslag på infallsvinklar.
- Fotograf/modell.
- Sminkning.
- Erfarenheter.
- Teknik.
- Efterarbete i datorn.
- Tekniskt kunnande hos fotografen.
- Kamera och objektiv.
- Ljussättning.
- Kläder.
Jag tror att de med större erfarenhet kan tillföra mycket liksom att de med mindre erfarenhet kan ge synpunkter som är värdefulla för de som fastnat i sin kunskap och bildstil.
Och jag vill alltså ha din syn på vilken enskild faktor som du anser ha störst betydelse. Men du får gärna rangordna om du tycker det är bättre.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Ljussättning är otroligt viktigt, och gör väldigt mycket för bilden. Det jag har märkt är att öga för detaljer gör stor skillnad. Det gäller att guida modellen rätt i hur hon ska stå och vilken känsla man vill att denne ska förmedla. Det tekniska kunnandet är viktigt, framförallt om man jobbar med blixtar. En snygg modell gör givetvis mycket för bilden men det är upp till fotografen att få fram det bästa från varje modell, helst om denne är nybörjare.
-----------------------------------------------------
Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.