DoF
Hittade en liten finurlig app som kan vara nyttig. "Dof calc" för Andriod och det finns liknande för Iphone. Det fanns många att välja mellan men denna fastnade jag för
Appen räknar ut skärpedjupet och hyperfokalavståndet med alla tänkbara varianter av kameror och objektiv. Kul bekantskap.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Det är en bra app som jag själv har även om jag sällan använder den, och det beror på att jag saknar fler avståndsmarkeringar på objektiven. Tycker det är lättare att fokusera 1/3 in i bilden.
Användningsområdet för en sådan app är väl inte särskilt stort men i den lokala fotoklubben skall det bli en kväll med att fotografera solnedgångar. Jag brukar påstå att en solnedgång går det inte att misslyckas med. Vi har en plats som enligt allmän åsikt har fantastiska solnedgångar och nu tänkte jag ge det en ny dimension och utnyttja hyperfokalavståndet. På en udde har man utsikt över vatten och i horisonten en ö och fastlandet. Jag vill ta en solnedgång till en ny dimension för att visa vad som går att göra utöver en bild i röd vacker färg. Tänker också utnyttja HDR. Men det hör inte hemma här på modellfoto så det får bli för arkivet.
Men appen var bra och vad jag behövde.
Jag använder alltid hyperfokalavståndet vid landskapsfotografering. Jag skulle gärna se din fantasktiska solnedgång! Kanske skulle du ha en grupp som heter OT bilder?
Förutsättningen är det blir sol och inte regn och det ser dystert ut på prognosen. Men även regn fastnar väl på plåten. Nja någon grupp Ot bilder är jag inte sugen på, jag vill hålla sidan ren även om det går ut över aktiviteten. Det finns en Foto iFokus som kan ta hand om desa bilder och den sidan förtjänar ett eget liv.
Det blev ingen solnedgång. 12 mm regn på en timme och då talar vi regn. Det gick antagligen inte ens att grilla som var tänkt.
Synd! Men det kommer fler solnedgångar och grilltillfällen