Modellfoto iFokus

Modellfoto

Etikettkritik-tack
Läst 1973 ggr
[Ellahpella]
1

Lite kritik tack!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle uppskatta lite kritik på några bilder på mig

1

[Ellahpella]
4

2

[Ellahpella]
1

3

[Ellahpella]
1

4

[Ellahpella]
2

5

bgtommyalm
1

Hej och välkommen till sajten.

Bild 1. Hårstråna över ansiktet stör mig lite och jag har svårt att hitta skärpan.

Bild 2. En härlig närvaro i bilden. En aning för ljus för min smak.

Bild 3. Ögonfransarna ser lite konstiga ut. En mörkare bakgrund hade balanserat din ljushet.

Bild 4. Bild på diagonalen är svårt för mig. Hittar inte skärpan i bilden. Du flyter in i bakgrunden lite för mycket.

Bild 5. Ett konstnärligt foto med närvaro även om ögonkantakt saknas. Underifrånpespektivet är svårt men är bra hanterat.

Summan av det hela är att bild 2 är bäst enligt min mening. En modellfotografs uppdrag är att framställa modellen så fördelaktigt som möjligt och det tycker jag uppfylls i 2:an.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

ru4real
0

Kommer med kanske lite väl hård kritik, men å andra sidan vill du ju veta vad vi tycker…

bild 1: Den är alldeles för ljus på hennes högra ansiktshalva. Bilden är utfrätt.

bild 2: Ngt överexponerad, och modellens hy ser väldigt retuscherad ut, det finns liksom inget ansikte kvar på henne. Sen hade det varit fint om du flyttat ut modellen från bakgrunden och använt en stor bländare för att göra bakgrunden mer diffus.

bild 3: Störande slagskugga från blixten på vänstersidan av bilden, vid hennes händer. Antingen kan du retuschera bort den, eller flytta ut modellen och ljussätta annorlunda om du har möjlighet. Blixt rakt på ger dels hårda slagsluggor, men även hårt ljus på modellen, vilket inte är speciellt smickrande. Om du kan så vinkla upp blixten i taket.

bild 4: För mig är denna också överexponerad och alldeles för sned.

bild 5: Ett fint porträtt, men du skulle testat att ha modellen tittandes in i kameran, nu känns den lite opersonlig, man får ingen kontakt m modellen här. Och jag tycker även att hennes hud i ansiktet är för mycket retuscherat, samma som på en tidigare bild, det finns ingen struktur i ansiktet.

bgtommyalm
0

Försök hålla lite koll på kritiknivåerna. Det finns ett inlägg som ger anvisningar.

[Ellahpella]
0

Okej :)

Så ni tycker mer om den här?

bgtommyalm
0

Blev det inte fel bild nu?

[Ellahpella]
0

Nej, det är en annan bild ;)

Eftersom att den inte är exponerad

ru4real
3

Jag tycker ju att man kan iaf bemöda sig med att lägga in bilderna rättvända, enklare för bedömaren då.

Och så klart den är exponerad, annars skulle den inte synas eller ens existera. Du menar antagligen redigerad?

[Ellahpella]
0

Överexponerad*

ru4real
0

Flört