Gravidfoto (kritik uppskattas)
Tänkte det kunde passa här. Det är ju mer eller mindre modell.
Tog med mig studion till en tjej och hennes kille igår och tog lite bilder.
Nu fick det bli med logga, förlåt. :) Så ha överseende med den då om ni ogillar sånt. ;)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
1. Flyter för mycket in i bakgrunden och bakgrunden ser lite konstig ut. Enligt min mening för lite kontrast.
2. Lite belysning rakt framifrån hade fått bort skuggorna på magarna.
3. Säger mig inget med bara en mage.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Jag sparar aldrig för webb utan gör så här ungefär.
1. Ändrar bildstorlek.
2. Gör nytt lager.
3. Lägger på filter, annat, högpass med radien ca 0,3.
4. Ändrar ljus till linjärt (oftast) kan ibland labba med andra ljus.
5. Opacitet ca. 70%
6. Gör till ett lager.
Spara, och då inte för web. Då behåller du också Exif.
Färgrymden påverkas inte av sparsättet och att spara för webb påverkar inte heller bilden som du beskriver. FB är långt ifrån det optimala sättet att presentera bilder. Om jag har missbedömt dina bilder ber jag om ursäkt det var inte meningen.
Mja. Inte direkt. Men det förutsätter att du konverterar till sRGB samtidigt. Vilket det alltid gör för mig. ;) Så det blir lite samma sak för mig.
Inte ska du be om ursäkt. ;) Får ta och ladda upp dem direkt från LR, så får vi se om det är nån skillnad. :D Kanske inte alls är det.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Nu äntligen begrep jag. Du tar dina bilder i RAW och använder aRGB. Men för att lägga ut på nätet gäller sRGB och jpeg och då blir det lik förtvivlat att konvertera. Som proffs tycker jag att du inte skall bjuda på "slarvigt" utlagda bilder via FB och du bör även behålla Exif och alltså inte spara för web. Den metod jag föreslog ger bättre skärpa och bildupplevelse. Prova!
Jag har inte så mycket att säga om bilderna, förutom att jag själv med respekt för personerna aldrig skulle lägga ut så privata bilder i ett forum. Men det är jag det, alla ser vi olika på denna saken.
Det jag reagerar på är #7 som säger att färgen inte påverkas av "spara för web". Dom få gånger jag gör det och har laddat upp på nätet så blir bilderna alltid mer mättade. I förhandsvisningen syns det däremot ingen skillnad.
#12 Vi pratade om varandra där. Hur man sparar gör ingen skillnad, sålänge du inte valt att samtidigt konvertera till sRGB, vilket oftast redan är ifyllt när du väljer spara för webb.
Jag skulle aldrig lägga ut bilder på privatpersoner om det inte vore så att jag fått ok från dem. :)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Jag konverterar aldrig till sRGB eftersom jag alltid använder det. Jag vet inte om jag förstår hur du menar riktigt..
Ang bilderna så har vi samma inställning 
#15 Jag förstod nästan att du gjorde det! Men jag som alltid använder sRGB får trots det en annan färg på bilderna på nätet om jag sparat för webb. I datorn är det ingen skillnad, det är lite konstigt.
Ah! Ja, så har jag också fått för mig att det ska fungera. Hittade dock inget riktigt när jag sökte om ämnet igår. Jag har alltid fått höra från proffs etc att man ska spara för webb, för annars blir bilden blek och dassig om man lägger ut på nätet. (Internet har en annan färgrymd typ.)
Måste nog forska vidare i det här.. Blev lite rådvill nu. Jag har alltid bara gjort så. 
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Den här bilden ligger på matbröd, och är sparad för webb. Den är mycket rödare här på iFokus än i min dator.
Webb och utskrift är två skitt vilda saker (flåt). Prova min modell med högpassfilter den tappar inte i kvalité och funkar bra för webben. Sen handlar det mycket om kalibrerad skärm och skrivare. En skrivare med en patron med RGB duger inte fullt ut och tre patroner med RGB + svart är inte bättre det.