Ansökningsbilder
Hej! Jag är en tjej på 13 år, 170 lång, väger 47 kg & har strl 34/36 på kläder. Min dröm är att bli modell och nu tycker jag att det börjar bli på tiden att försöka leta argenturer. Mamma har läst på lite grann och enligt henne är en argentur seriös om den kräver föräldrars tillåtelse samt att det är föräldrarna som skickar in modellansökan för sitt barn. En seriös argentur kräver aldrig nakenbilder på minderåriga, stämmer det? När vi läst om vilka bilder som ska med i ansökan så står det "en ansiktsbild rakt fram och en i profil samt en helkroppsbild". Ska man vara osminkad på dessa eller ska man ha en hel make up? Ska man ha enbart bikini på helkroppsbilden eller vanliga kläder (jeans & t-shirt)? Tack på förhand :)
Du ska nog helst vara osminkad och ha vanliga kläder, typ linne och jeans så att de kan se din figur. Du kan titta på vissa agenturers modeller, där ja du se att modellerna oftast är väldigt naturliga för att man lättare ska kunna se deras "riktiga" utseende och deras drag. Vad roligt att du vill bli modell! Setboll egentligen jag med men är nog tyvärr för gammal och endast 1.71.. Men stort lycka till! :)
Ansiktsbild (axlarna syns lite i bild) framifrån och i profil
och tre bilder i helfigur.
Framifrån, bakifrån och från sidan… det är i alla fall vad de
jag har fotograferat velat ha när de ska ha bilder att
skicka in till agenturer.
Och de har velat vara både osminkade och sminkade på bilderna.
Kanske agenturerna vill ha lite olika?
Angående längd och vikt så finns det både korta, långa,
smala och tjocka modeller!
Om du väljer att ha linne och jeans eller bikini är upp till dig.
Skickar du in bikinibilder så talar du samtidigt om att du
även gör sådana uppdrag.
En seriös agentur kräver aldrig nakenbilder!
Om du tar bilderna själv (din mamma) så se till att ha en
vägg utan planscher/tavlor… helst en helt vit vägg och att
rummet är ljust. Gärna så ljust att kameran inte väljer
att använda blixten. Se gärna till att du inte är mörkare
på ena sidan av kroppen (skugga).
Ett tips är att ni går till en fotoklubb i eran stad.
Där finns säkert någon som kan ta bra bilder på dig
och som gör det gratis (TFP).
I min fotoklubb är jag den enda som seriöst fotograferar
porträtt och modellbilder, så jag har fått några extra
fotograferingar genom fotoklubben.
Lycka till!
ronniepersson.daportfolio.com
Tack så mycket båda två :) Jag ska nog boka tid hos en fotograf, och ta följande bilder: *Ansiktsbild framifrån utan smink och med smink *Ansiktsbild i profil med o utan smink *Helkroppsbild med jeans o enkel tröja, framifrån, från sidan och bakifrån Blir det bra tror ni?
#3 Det låter superbra tycker jag! :) Vet du vad du kan göra? Du kan googla på lite olika agenturer och se på deras hemsidor vad de vill ha för slags bilder för ansökan, och se om det är något som vi har missat. Och stort lycka till! Berätta gärna hur det går, det vore jättekul att få veta!