tips inför foto av vän
Min 17 åriga kompis ska skicka in bilder till Mikas och jag ska ta bilderna då (13 år). Jag har en panasonic lumix fz200 och är nybörjare inom foto med kamera. Fnns det något tips eller någonting jag ska tänka på som fotograf och hon som modell då? Det ska ju vara både med och utan smink, uppsatt och nedsatt hår och på hela kroppen samt ansiktet i profil. Några råd? 🙂
Kolla igenom vilken typ av bilder det finns på sidan. Vad är det dom är ute efter? Har dom någon mall man ska gå efter för att söka in där? Ha enfärgad bakgrund skulle jag säga. (efter en snabb titt på deras sida) Har ni kollat deras sida? Verkligen gått igenom den menar jag nu! (får uppfattningen av att ni inte gjort det när jag nu kollar sidan)
När du tar foto är fokusen väldigt viktig . Den måste ligga i ansiktet på den typen av bilder. Ha så neutrala kläder som möjligt.
Ni borde öva öva öva egentligen . Du får säkert fler tips under morgondagen :P
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Tack! 🙂 Funkar det mot vägg utomhus tror du? Jag har ju liksom ingen studio och allra bäst är det nog i naturligt ljus
Ja det skulle jag tro, bara väggen är neutral. Och se till att det inte är i direkt solljus bara .
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Det blir ett lite sent svar men jag hoppas det kommer till nytta. Bilder skall framhålla modellens styrka som modell. Modellen bör också visa sig avslappnad framför kameran och några särskilda poser eller annat är knappast intressant. Det enda en modellagentur bryr sig om är om det är ett ansikte som är intressant och en kropp som funkar på bild. För att sticka ut så behöver bilderna inte vara märkvärdiga men så klart ökar intresset om bilderna är tekniskt fullgångna. Men å andra sidan ser man ett ansikte som har intresse för en agentur så är det tekniska mindre avgörande.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus