Modellfoto iFokus

Modellfoto

Etikettkritik-tack
Läst 628 ggr
bgtommyalm
3

Att ge och ta kritik

Att ge och ta kritik är inte det lättaste. Jag besöker nästan dagligen de sajter på iFokus som handlar om foto och många inlägg handlar om att få kritik. Jag tror jag kan dela upp de inläggen i två kategorier. Den ena kategorin är de fotografer som gärna vill ha kritik och synpunkter på sina bilder och tar åt sig kritiken och synpunkterna. Den andra kategorin är de fotografer som helst vill ha positiva synpunkter på bilder som fotografen själv är mycket nöjd med.

Nu har bilder och simhopp samma problem på så sätt att båda är "bedömningssporter" och av den anledningen kan aldrig alla tycka om samma hopp eller samma bild. Man kan också dela in både simhopp och bilder i konstnärlighet, utförande och teknik men låt mig i fortsättningen hålla mig till bilderna.
Det finns klassiska bilder som är tekniskt och konstnärligt ofullgångna men har ett värde bortom de kriterierna. Det finns också tekniskt fullgångna bilder som saknar allt annat och så där kan man hålla på att uppdela och resonera i oändlighet. 

Det blir av nödvändighet så att alla som betraktar en bild eller ett konstverk ser olika saker och olika värden och av den enkla anledningen är det inte så lätt att ge kritik och kanske svårare att ta kritik. Jag har själv en enkel regel när jag ger kritik. Om jag ser en bild jag faller för vid första ögonkontakten så blir det WOW och positiva synpunkter. Om jag ser en bild som inte får ett WOW så börjar jag studera konstnärlighet, utförande och teknik. Om jag för en stund uppehåller mig vid denna sajt så ställer jag mig ofta frågan "vad vill fotografen"? När fotografen publicerar en modellbild utan att ge modellen credit för sitt jobb så blir jag lite less. Att ange modellens namn är för mig ett minimikrav. I en modellrelease finns ofta det villkoret med. Undantag finns! Men vad vill fotografen med bilden. 

Så de fotografer som ber om  kritik för att få ärliga synpunkter på sina bilder har jag inte svårt för. De fotografer som vill ha bekräftelse på sina, enligt egen mening bra bilder kan räkna med antingen WOW eller en närmare analys av teknik, utförande, teknik eller mening med bilden.
Om jag dessutom kan läsa lite om medlemmen i profilen så påverkar det mig också. Om man greppat kameran för ett år sedan eller framställer sig som väldigt erfaren och kunnig så tar jag hänsyn till det.

Som avslutning så kan jag bara säga att jag är aldrig elak, men jag försöker vara ärlig i min kritik och det tror jag gäller alla på den här  sajten.
Det finns två saker till som påverkar min kritik. Om du använder ett vårdat språk i ditt inlägg så blir jag lite positiv, jag kräver inte rättstavning för där har vi olika förutsättningar, men svordomar och vårdslöshet stör mig. Om du sedan räknar upp all din fina och dyra utrustning och detta inte stämmer med dina bilder så blir jag lite tvär.

Så helt kort, jag uppskattar alla dina bilder som du ber om kritik på och lovar att ge dem den kritik jag anser de förtjänar, men kom ihåg att bildkritik är som simhopp.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

JazzBass
2

Är inte ofta inne på modellfoto, men jag håller med dig om det mesta du skriver. Överlag tycker jag ytterligare man ska försöka hålla en positiv och uppmuntrande ton i sin kritik. Inne på "min" sajt ser man rätt ofta kritik som är ganska mördande, utan att vara det minsta uppmuntrande, och det är alltid trist att se sån kritik där i princip allt fotografen gjort är fel.

Jag har hört flera garvade fotografer säga att man helt ska undvika ge negativ Bildkritik. då de menar det är hämmande för både inspirationen och kreativiteten. Jag tror också det kan vara så i många fall, men jag anser att den springande punkten är hur man framför kritiken.  Med en positiv underliggande ton där man berömmer det som är bra och poängterar vad som kunde gjorts bättre enligt ens egna åsikter (snarare än som allmängiltiga sanningar), så tror jag inte man gör någon skada med sin kritik, utan tvärtom. Man får nya idéer och utvecklas.

En sak som jag flera gånger sett exempel på är hur vissa kan älska en bild medan en annan ratar den. Till det finns som jag ser det främst två orsaker: För det första kan kommenteraren vara en ovan bildbedömare med rätt otränat öga, och för det andra kan man helt enkelt ha vitt skilda åsikter om vad som utgör en bra bild. För som du säger är bildkritik högst subjektivt. Speciellt om det är fråga om nånting som avviker stort från vad som kunde kallas "teknisk perfektion", och man vet att fotografen är erfaren och kunnig, så måste man anta att färgsticket, oskärpan, ljussättningen eller vad-som-helst som man reagerar på, är ett medvetet konstnärligt val snarare än ett fel som borde rättas till, och utforma sin kritik utgående från det.

Personer som frågar efter kritik borde också bli bättre på att säga vad de vill ha kritik på. Att bara lägga in en bild med orden "Kritik önskas!" lämnar alla dörrar öppna för kritik på sånt man kanske inte vill ha kritik på, så att precisera lite är inte fel. Om jag lade upp en bild för kritik här på modellfoto skulle jag troligtvis fråga om kritik på ljussättningen, uttryck och sånt, snarare än bildkompositionen eller bildbearbetningen, då jag tycker jag har tillräckligt god koll på sånt redan och gör mina egna konstnärliga val helt medvetet. Ljussättning är jag däremot inte alls speciellt insatt i.

Att begära kritik och bara vänta sig beröm har jag inte heller så mycket till övers för. Jag kan väl erkänna att jag nån gång gjort mig skyldig till det, men nånting jag önskar mer fokus på helt generellt i bildkritik är hur folk ser på en bild som just bild - vad den väcker för tankar, associationer och känslor. Lite mer bildanalys, helt enkelt. Lite väl ofta läggs all fokus på de rent tekniska aspekterna, och det är lite synd tycker jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus