Modellfoto iFokus

Modellfoto

Etikettmodeller
Läst 7888 ggr
amanduzan
16

Varför inte mulliga modeller?

Hej, jag är väldigt intresserad av mode och sånt,men en sak jag länge stört mig på är VARFÖR ska man behöva vara sjukligt smal och så otroligt lång? Jag säger inte att de är fult att vara smal och lång men eftersom alla modellerna är det och det inte finns nått som varierar det så blir det fult och tråkigt i det hela ( i mina ögon då ) . Jag måste säga att jag skulle verkligen bli imponerad om man såg ett gäng mulliga modeller! Skulle vara hur grymt som helst.

pellepiano
2

Här finns lite …

http://www.plus-model-mag.com/

Ylva-Li
7

Håller med dig! Jag skulle inte ha nåt emot att fota större modeller. Alla människor är vackra, i alla olika storlekar.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[PeterWem]
2

Finns en bildbyrå i London som tar emot alla sorters modeller.

Fridaaaa
5

Undrar samma sak.
Och fattar inte varför normalviktiga och kvinnor med kurvor ska kallas för plusmodeller, är så himla fel 😮

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LillPom
4

Håller helt med!! Jag tycker att de behövs variation! De är samma som de här med att vissa passar inte in i bild???

Jag tycker alla har rätt att få bli vacker på bild :) Tycker de är så fel att bara säga nej dig fotar jag inte dig…. ge de en chans?? Är man duktig som fotograf kan man  väl ta de som en utmaning också`? Man lär sig vinklar bättre på olika former och slag… :P

annajohannan
1

önskar också en större variation på modellerna. i längden blir det ju oerhört ointressant när allt bara är samma samma samma hela tiden…

fotografen.ville
1

Jag instämmer helt med dig amanduzan. Själv fotograferar jag helt vanliga människor i alla dess storlekar (och alla är lika vackra). Plus att man ska tänka på att alla bilderna i tidningar är redigerade hårt.

Det är bättre att man är som man är och njuter av det.

Denna kommentar har tagits bort.
leemland
1

Min åsikt: 

Detta är inget illa menat till något från min sida! 

I grund och botten tror jag det är för att "vi" tillåter de. De har blivit en vana att se en massa, i mina ögon, spinkiga modeller. 
Vi säger inte ifrån att vi faktiskt vill se annat. Att vi vill se, "i våra ögon", NORMALviktiga modeller. De som oftast kallas plussize modeller även om dom kanske bara är storlek 40-42. (jag ser de som normalviktigt/normal modell) 
Och att vi även vill se "riktiga" plussize modeller (storlek 50 och upp ungefär) .
Vi borde nog höja rösten mer mot modeindustrin och inte tillåta att dom använder sig av spinkiga modeller. Utan använder sig av vanligt folk. 

Ja detta va lite av mina tankar, och som sagt så menar jag inget illa till någon !

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

bentelkalb
2

Det märkliga är att det endast tjatas om det när det gäller kvinnliga modeller, hur ser de manliga ut? Men det är inget som stör antar jag.

LillPom
1

Tycke personligen de gäller samma sak där, män som kvinnor så ska de finnas variationer.

bgtommyalm
0

Kul med lite debatt på sajten. Om jag tittar i backspegeln så finns det en tendens mot lite mer "normala" modeller. Det var betydligt vanligare för med anorektiska modeller enligt mitt minne. Sen finns det en anledning till att modeller oftast är långa och smala. I många poser överdrivs perspektivet så att modellen ser "tjockare" ut på bild. En annan orsak är att de stora modehusen syr upp sina kollektioner i det som förr var storlek 38.

Reklamen skall i bästa fall få oss att köpa deras plagg på grund av att "så vill jag se ut" och jag vill nog påstå att de reklamkampanjer som haft mulligare modeller har misslyckats om man ser till försäljningsresultatet. Att de sedan fallit opinionen i smaken är inte vad reklamen syftade till.

Jag har också tidigare berört svårigheten i att fotografera en modell som anser sig själv kraftig. Modellen kryper gärna ihop och har svårare att koppla av framför kameran.
Men det finns lysande undantag. Här på modellfoto syntes ett sådant undantag för ett tag sedan.
http://thefatcheerleader.com/portfolio/

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Metnal
0

Nejmen! Tackar Tommy! :D 
Nu blev jag lite generad 😊

Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com

Instagram: @metnalized

bgtommyalm
0

Välkommen tillbaka om jag får säga så. Du behöver inte bli ett dugg generad. Jag håller lite koll på din blogg och har tittat på dina bilder noga. Jag kan uppfatta dig som ett föredöme på många sätt.

Kanske skulle du uppdatera din blogg🤔

bgtommyalm
0

Tog ni alla semester? Fortsätt tycka till!

Metnal
0

menar du att uppdatera med fler modellbilder Tommy?

För uppdatera bloggen vanligt görs det nästintill varje dag :D

mjo.. det är på g, försöker få ihop en hemsida men jag är lat, har haft semster och håller på att flytta, så skall försöka med det snart :D

Får väl boka in lite fler shoots så man har något att visa upp för er :)

Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com

Instagram: @metnalized

nlinds
0

denna älskar jag …

http://www.lingerieinsight.com/pictures/gallery/Lane%20Bryant/Lane%20Bryant.jpg

vet ej vem fotografen är dock.. :/

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Fridaaaa
0

#17 Man får dock inte ta bilder från nätet man inte har tillstånd att lägga upp från ägaren/fotografen till bilden 😉

Men fler såna bilder behövs! 🙂

nlinds
0

#18 oj förlåt, visste inte ! ska jag länka ist ?

Fridaaaa
0

#19 Ja kan du göra 🙂

bgtommyalm
0

#17, modellen har jag inget emot men det var en riktigt dålig bild. Sådana bilder förstärker fördomarna om mulliga modeller.

nlinds
0

#21 varför skulle det förstärka fördomar om mulliga modeller ?

NoomiB
1

#17 (vet inte riktigt hur man taggar )

Jag tycker bilden är fin, kanske inte kvalitetsmässigt som man ser den här..men själva modellen.

Det  jag reagerar på…om man söker på mulliga modeller..eller BBW (Big Beautiful Woman) är att det oftast är mer eller mindre porr som dyker upp. Och superduper stora damer.

Jag är en mullis/tjockis själv…men jämför jag med det som dyker upp på en sån sökning så är jag rena spetan.Kan ju iofs kännas trevligt som omväxling :D.

nlinds
0

#23 Ja kvaliteten är nog inte att skryta med :P
Ja det är väldigt störigt att det dyker upp mer eller mindre naket… MAn vill ju se fina porträtt och liknande..
Jag är också en mullis ^_^ Eller ja, jag har kurvor iallafall ! Så jag mår bra när jag ser modeller med lite naturligt hull :)

bgtommyalm
0

#22 En tekniskt dålig bild av en mullig modell stärker inte precis varumärket "mullig". Om jag ville lansera en mullig modell så skulle jag göra mitt yttersta för att få henne (?) så positiv som det är möjligt annars förstärker jag uppfattningen att mulliga modeller blir dåliga på bild.

nlinds
0

#25 nu förstår jag inte, ser hon olycklig ut på bilden menar du ? …
Tycker absolut inte det var en dålig bild, utan att det var dålig kvalite på själva bilden.

bgtommyalm
2

Jag har tydligen svårt att uttrycka mig. Jag har sagt att modellen har jag inget emot men jag skulle lagt mycket mer energi på att få till en tekniskt bra bild som framställer henne vackrare.

Att ta tekniskt dåliga bilder ger dåliga bilder oavsett modellens utseende eller kroppsform och detta är rakt av en usel bild på en kvinna som förtjänade mer arbete från fotografen.

bgtommyalm
0

Kanske kan denna sida förklara vad jag menar.
http://beyond-sizes.com/?p=13903

nlinds
0

#27 Det är nog mitt fel, har aspberger så förstår inte alltid vad/hur folk menar..

Jag förstår om du tycker så.

leemland
0

HÄR är en länk med vad dom kallar plus sized models , men i mina ögon är dom inte de. Utan jag tycker dom normala kanske har några av dom rumpa om man säger så :P 

Har någon koll på några plus size models? Så som Nedra Phillips ?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

nlinds
0

#30 mycket bättre bilder. Dessa gillade jag skarpt :)

bgtommyalm
0

#29 Oavsett vad du har för problem så vill jag skriva så du och andra förstår. Hoppas jag inte gjorde dig ledsen det var inte min avsikt alls. Jag har en tendens att skriva lite raljant och skall försöka skärpa mig på den punkten.

#32, här hittade du riktigt bra bilder där både fotograf och modell gjort sitt jobb. Tack för länkarna.

leemland
0

#32 Jag tror jag har sett någon bild på henne men visste inte vem de va :P

/ J 

nlinds
0

#33 oh nejnej ! Jag blev inte ledsen. Det är bra att du skriver tydligt för då fattar även jag 😃

leemland
1

Tänkte lyfta fram denna diskussionen igen då jag tycker den är intressant och viktig :)

/ J 

JazzBass
0

En intressant och viktig diskussion, helt klart, så tack för att du lyfte upp tråden. Hade inte sett den tidigare.

Själv anser jag att modellfotografin är mycket viktig för styrningen av våra skönhetsideal, och jag tycker det är oerhört tragiskt att modevärlden styrt idealet mot sjukligt smala modeller, som sedan ytterligare på många håll rutinmässigt manipuleras i PS så att det inte finns en chans för en vanlig människa att uppnå idealet utan att riskera hälsan. Snarare saboterar modevärlden med de stora modehusen i spetsen unga tjejers chanser att få en sund självbild och självkänsla genom det ouppnåeliga och direkt osunda idealet.

Idealet borde styras så det återspeglar en hälsosam och sund kropp. Ser man på vad gemene människa tycker är mest attraktivt är det en kropp som är resultatet av en hälsosam livsstil i en frisk kropp. Att modevärlden så långt favoriserar trådsmala modeller är därför egentligen något av ett mysterium för mig. Varken övervikt eller undervikt (om man går efter den allmänna BMI-skalan) är ju resultatet av en hälsosam eftersträvansvärd livsstil, generellt sett, utan snarare tvärtom; en i längden destruktiv livsstil. Nu kan det ju finnas många orsaker till övervikt och undervikt som man inte alltid kan rå på så lätt, men nu talar jag på generell nivå.

Själv sysslar jag inte med modellfoto, annat än jag fotograferat min systers barn i studiomiljö, så jag har inte några personliga referensramar så att säga. Men då jag såg på flera av de modeller som länkats i tråden här som kallas för "mulliga" eller liknande, tycker jag inte alls de ser speciellt mulliga ut. De flesta ser normala och friska ut. Och attraktiva dessutom. Varför ska man ens tala om mulliga modeller om de inte har nån övervikt alls per definition?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

bgtommyalm
1

Jag tror jag skrivit något liknande innan men jag upprepar det gärna. Att fotografera en modell kommersiellt innebär ofta att det görs reklam för något. Och då är budskapet "köp det här" så blir du underförstått lika smal, vacker eller attraktiv som modellen på fotot. Kopplat till det så är det tyvärr så att de som har plusvikt anses som lite dumma eftersom de inte kan hålla sig på rätt sida om viktgränsen. Tråkigt nog fungerar det varje gång. Reklammakarna mäter så klart effekten av sina annonser och mulliga modeller säljer mindre generellt. 

Ta ett exempel från vilket bantningspreparat som helst eller ett bantningsföretag. Förebilden (innan bantning) är alldaglig, ofta utan smink och lite tråkiga kläder, efterbilden visar en välsminkad och uppklädd person som ser glad och lycklig ut.
Och självklart så vill de flesta vara välklädda, glada och lyckliga.
Titta i pressen på nätet, "så får du en smal midja på tre veckor", "kom i bikiniform på fyra veckor", så får du vackra ben inför sommaren", "bli av med magen på bara två veckor. Förlåt svordomen, men det är så jävla dumt att jag baxnar.

Det finns fler exempel. Vår lilla kommun är översvämmad av gym som för dyra pengar skriker ut budskapet "du måste träna" men vilka ser man på gymmen? Jo människor som jagar magrutor och överkropp och "tar 120 kilo i bänkpress".
Vi har inte många modebutiker värda namnet här men alla har en avdelning som vänder sig till de med, enligt den gängse uppfattningen, några kilo för mycket och vad hittar jag där då. Tråkigt, murrigt och mera av tält än smickrande plagg. 

Det finns en tråd här som handlar om drömfotograferingen eller liknade och min ouppnåeliga dröm är att få Tyra Banks framför kameran och hon slog igenom som Plusmodell, alltså något för "fet". Den karriären slår inte många Photoshoppade, avmagrade anorektiker. 
Jag skulle kunna skriva mer i ämnet men jag stannar där för att kunna återkomma.