Modellfoto iFokus

Modellfoto

Etikettallmän-fotodiskussioner
Läst 1675 ggr
leemland
0

Sämsta platsen för modellfoto?

Finns det någon plats/något ställe som är totalt värdelöst att fotografera på? 

Har ni stött på något sånt ställe själv? Gjorde ni något för att förbättra chansen att få någon bra bild? Eller gick ni kanske därifrån direkt? Och var skulle ni absolut inte vilja göra en fotografering på?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Inkanyezi
0

Nu börjar jag nästan undra om du är pessimistiskt lagd, med tanke på att det ligger hela två trådar om sånt man kanske helst inte vill tänka på, att misslyckas och att hitta sämsta platsen.

Och jag kan faktiskt inte komma på någon specifik "sämsta plats", men jag tänker mig att det mer handlar om hur man väljer miljö. Modellfoto tänker jag mig att det ska framhäva modellen, och en sämre plats tänker jag mig då att den innehåller element som kommer i bild och som drar intresset bort från modellen. Ändå är en hel del foto med modeller just i sådana miljöer, som när man väljer lyxattribut som kanske tar hela intresset. Och i reklamsammanhang används ju modeller ofta så, som staffage, mer som ett tillbehör för den där fräsiga sportbilen, lyxbåten, eller till och med mer som ett tillbehör till den exklusiva handväskan.

Och ser man till det, så hamnar man ju i vad syftet kan vara med bilden. Många bilder med modeller handlar ju om att just framhäva klädesplagg eller accessoarer, mer än att visa modellen, som mer är en bakgrundsfigur i framställningen.

Så jag passar nog när det gäller sämsta platsen. Jag tror helt enkelt inte att det finns någon riktigt dålig plats. Med lite fantasi kan man använda vilken plats som helst, men det som inte får bli fel är ljuset.

[PeterWem]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Totalt solljus utomhus är förödande. Måste tillsättas någon form av duk som mjukar upp ljuset. 

I kyrkan där det är svåra ljusförhållanden ser jag ofta till att tillsätta två blixtar som väger upp ljuset från kyrkfönstren. En del kyrkfönster är dessutom färglagda vilket kan få motivet att se ut som en färgpalett om fel strålar träffar.

Nedan, två blixtar på vänster sida. En av blixtarna är naken och ger hårljus. Den andre står framför med en softbox och lyfter de skuggor som kastas från fönstret på höger sida.

Modeller: Marcus Johansson och Fanny Olsson.
Mua: Linnéa Karlsson.

leemland
0

#1 Nej jag är inte pessimistiskt lagd, de tycker jag inte. Jag tänker bara att man kanske inte alltid tänker på och vet vissa saker om man är nybörjare. Och alla är ju olika. Som jag förstått det så har du många år i branschen och du kan din sak. Du vet hur du ska göra och du vet missarna man kan göra. Men en nybörjare har troligtvis inte en aning. Så med dessa trådarna tänkte jag man skulle ta upp sådana saker. Och få ingång diskussioner,. Men om ni inte vill ha det på sajten tar jag klart bort det!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

bgtommyalm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi vill ha (nästan) allt på sajten. Kör du på bara!
Men att lista sin sämsta plats är väl nästan ogörligt. Både  #1 och #2 har sina poänger och som PeterWem påpekar så är kyrkor rätt hopplösa. Och han pekar också på solen klockan 12 på dagen då många nybörjare tycker ljuset är bra vilket det absolut inte är utan en sil av något slag.

Inkanyezi pekar på den synnerligen suddiga gränsen mellan reklamfoto och rent modellfoto.
I ett reklamfoto placerar jag en vacker ung kvinna tillsammans med en bil (båt, cykel, osv) och hoppas då på att presumtiva kunder skall tro att skaffar jag en sådan tingest så får jag på köpet denna vackra kvinna. Att dra på samma kvinna ett klädesplagg får förhoppningsvis kvinnorna att tro att de blir lika unga och vackra om de köper plagget. Det är trist men tricket fungerar gång på gång annars hade reklamen inte förekommit.

Sen kan ljuset i en kyrka vara vackert också.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Inkanyezi
0

Oj, inte ska det bort. Helt klart är diskussioner kring platser, ljus och teknik av värde när man börjar, såväl som när man har hållit på ett tag med foto, vare sig det handlar om modellfoto än andra inriktningar.

Och jag tror både jag och PeterWem pekar på samma sak: ljuset.

Platsen får man ju inte alltid välja helt fritt, som till exempel i kyrkan, och ljuset kan vara mycket knepitg där, även om det också bjuder på stora möjligheter rent bildmässigt. Sedan kan ju åsikterna gå isär för vad som är bildmässigt, när man har någon som vill ha bilder där det syns vem det föreställer och man själv kanske vill ha spännande grafisk form. När man har beställare måste man alltid rätta sig lite efter vad de vill ha, och när man jobbar i miljöer där ljuset inte stämmer för det, får man ta till eget ljus.

"Svåra" miljöer rent fotografiskt kan annars vara ganska bra för att ta porträtt, eftersom man kan tona bort miljön ganska rejält och låta modellen dominera. Om man har en bra blixtutrustning och lär sig hantera den, kan man komma undan med snart sagt vilken miljö som helst. Utan blixt måste man jobba med det ljus som finns, och då får man kanske i stället utnyttja de mångfärgade fönstren kreativt. Jag kan tänka mig att det går att få spännande bilder i en kyrka med blyinfattat konstglas. Men om det tilltalar kunden kan vara en helt annan femma.

Så det är tveeggat. Det finns nog egentligen inga miljöer som inte lämpar sig rent fotografiskt, medan andra saker kan påverka lämpligheten. Jag såg en gång ett modereportage, där modellen hade placerats på en mycket geggig strand, med ävja upp till fotknölarna. Att visa kläder i en sådan miljö, och att byta om, är väl lite överkurs för de flesta. Att hålla grejerna rimligt rena blir en utmaning. Jag misstänker att den platsen skulle kunna vara sämst. Delar man den sedan med en hungrig alligator har man en klar vinnare.

leemland
1

Det är väldigt intressant att läsa tips och tankar av er som kan era saker :) 

Tack för att ni vill dela med er!

/ J 

bgtommyalm
0

Jag drar mig till minnes en fotografering för bra många år sedan.

Det var sent på hösten och jag fick i uppdrag att ta några bilder för en framtida annons för baddräkter. I Helsingborg finns en del fina sandstränder och långgrunt vatten. Jag hyrde några palmer och några andra mystiska växter från ett växthus. Ett tält som sett sina bästa dagar och en fotogenkamin lånades ihop för värme till modellerna och som omklädningsrum. En riktigt solig dag skulle det då tas bilder.

Jag vet inte hur varmt vattnet var men det var troligen kallare än varmt. Två modeller som skvätter vatten på varandra och presenterar sina gladaste ansikten med tillhörande leenden. Jag frös trots rejält påklädd och modellerna fick efter bara några bilder ett skinn som inte gjorde sig för bilder i baddräkt.
In i värmen, badkappa på, ner i strandkanten eller i vattenbrynet, av med badkappan, 10 bilder och in i tältet igen. Stället att fotografera på var väl i princip värdelöst men det fanns inget alternativ.

Numera reser man till varma länder och sitter sedan i Photoshop i många timmar.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus