Modellfoto iFokus

Modellfoto

Etikettkritik-tack
Läst 915 ggr
Ridtravartjej
0

Kritik - Nybörjare!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte fråga efter lite kritik på denna bild. Jag har fotograferat i ca 1½ år och modell foto är nåt jag precis börjat med, tror detta är kanske 3-4 gången jag fotograferar någon såhär.
Dock kan jag bara säga att när jag kom hem såg jag att jag hade haft auto på vitbalansen så bilderna blev mer åt de gröna hållet vilket jag försökte få bort i lightroom och Photoshop.
Men vad tycks fotomässigt?

(hon på bilden va väldigt aktiv bakom kameran och kreativ med sina poser vilket va roligt!)

Inkanyezi
0

Jag tycker att hon ser fin ut på bilden, men att den tekniskt brister lite grann, främst genom att den har väldigt hög kontrast, som gör skuggorna skarpare än de behöver vara.

Om du har råfilen, du nämnde Lightroom, så går det att plocka ut väldigt mycket mer i skuggorna, och du behöver inte vara rädd för att dra högdagrarna nära gränsen för att det klipper. Man ser strukturen i klänningen också om man gör den ljusare, bara man inte tänjer kontrastkurvans skuldra. Den kunde ha exponerats en aning mer, men från råfilen kan du säkert dra fram tonerna i skuggorna ändå.

Det är knepigt med solsken från klarblå himmel, eftersom ljuset är så hårt. Man behöver ofta en reflektor för att lätta upp skuggorna, och för att minska inflytandet av det blå himmelsljuset på skuggsidan. Det brukar underlätta att ha en person till som kan hålla en reflektor, men när man tar på nära håll kan det funka att man håller den själv.