Ljuga om längd som modell...
Hej,
Jag är 16 år och är oerhört fotogenisk. Min dröm är att bli modell!
Flera personer tycker detsamma som jag eftersom att jag blir så pass bra på bild.
Det enda problemet är att jag är för kort. Jag är ca:169 cm, och gränsen går väl vid 172 cm?…
Kan man ljuga om en cm eller två? För om jag då skulle gå på casting och de vill mäta mig kommer de att se att jag ljuger…
Och sedan en till fråga.
Om jag sover länge och är utvilad är jag 170 cm när jag vaknat. Men senare på dagen är jag 168-169 cm… Varför är det så? Mitt i veckan när jag kanske sover bara 7 h är jag bara 168-169 cm när jag vaknar… Vilken längd ska jag gå på?! Skitkonstigt!
Hur får jag min kropp att stanna på 170 cm utan att jag "krymper"?
För t.ex. mikas säger att deras gräns går vid 170 cm.
Hur ska jag göra?!
Tacksam för svar på mina frågor!
Och tror ni att jag kan lyckas? (jag väger ca:53 kg och mina mått är i cm: 81-63-90.
Dem mäter dig på casting så inte lönt att ljuga. Du är dessutom längre på morgnarna då man typ "sträckt ut sig" när man sover.
Baserar detta på egna erfarenheter då jag själv varit på castingar och blivit tillfrågad att bli modell för både MIKAS och andra agenturer
för att bli reklammodell tror jag däremot att din längd funkar

Jag tycker inte att du ska stressa upp dig över längden. Du har inte vuxit färdigt ännu, och vid nitton kan du vara längre än du är nu. Däremot är du väldigt smal och väger ganska lite om de här siffrorna du anger stämmer. Mycket smal getingmidja och vikt klart under normalt BMI.
Så under åren som kommer bör du definitivt försöka äta upp dig till någotsånär normal vikt, och det kan också vara idé att träna en del för att få lite muskler. Det vore inte fel att väga tio kilo mer, och jag undrar om du kanske rentav har gett dig på att försöka hålla dig smal? Det kanske inte är hälsosamt.
Om det sedan blir modellkarriär eller något annat är inget jag kan sia om nu, men det är absolut inte omöjligt att vara modell utan att närma sig benrangel i strukturen.
Ska försöka ge några svar på dina frågor. "Flera personer" tycker du blir bra på bild och det är gott och väl, men min erfarenhet är att vänner, kompisar och anhöriga kanske inte alltid ser på saken som en fotograf eller agentur. Men eftersom jag inte sett dig vare sig på bild eller i verkligheten så utgår jag från att du blir bra på bild.
Sedan som #4 säger du är 16 år och borde rimligen växa några år till förutsatt att du äter, motionerar och är varsam med din kropp.
Din kroppsvikt ligger idag i underkant för att vara riktigt sund.
Jag uppfattar att du "snöat in" lite på längd och vikt och agenturers krav. Modellkarriären beror på mycket annat även om agenturer har sina ibland märkliga krav.
Ett råd jag ofta delat ut här på sajten är att ta kontakt med en fotoklubb och fråga om det finns någon där som vill låta dig prova på att vara modell. Om det finns det så ta reda på allt du kan om fotografen och be att få ta med en kompis på första fotograferingen. På grund av din ålder kommer fotografen, om han är seriös, att kräva tillstånd från dina föräldrar. Fotografen kommer också att skriva ett avtal med dig som reglerar hur bilderna får användas av er båda.
Modellarbetet är oändligt mycket mer än längd och vikt.
Du kan uppfatta mitt inlägg som kritiskt och ifrågasättande men jag har de bästa avsikter.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus