Olika kategorier?
Vilka olika typer av modellfoto finns det? :) Tycker det skulle vara intressant och veta om det fanns någon lite mer konstnärlig inriktning.
Du ställer en bra och intressant fråga som tyvärr inte är helt lätt att ge ett entydigt svar på men jag skall försöka.
Modellfoto är ett samlingsnamn på en hel massa olika riktningar inom foto. Det de flesta tänker på är en vacker, välsminkad mycket smal flicka eller ung kvinna framför kameran och det är långt ifrån hela sanningen.
När jag började fundera kring den här sajten så skrev jag en definition på vad som skulle vara modellfoto här inne och det blev ungefär "alla som ställer sig framför en kamera för att bli fotograferade är modeller och den som håller i kameran modellfotograf".
Om du Googlar på modellfoto så får du 448 000 träffar att gå igenom för att skaffa en bild av innehållet i genren.
På din fråga om konstnärlig inriktning så är det nog så att de flesta modellfotografer anser sig jobba med en konstart i någon mån.
Och visst är det så att seriös modellfotografering ställer stora krav på bildseende, färghantering och ljusbehandling bland mycket annat.
När jag själv tar modellbilder och inte har ett kommersiellt uppdrag så försöker jag oftast framställa modellen så fördelaktigt som möjligt men ibland vill jag också visa henne från en sida hon kanske inte själv sett.
Så visst går det att ta konstnärliga modellbilder.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Okej! Tack för ett intressant och utförligt svar, även om det inte är lätt.
Jag skulle vilja tillägga att alla kategorier är konstnärliga!
Men kanske du menar tex fine art, fine art nude, glamour, alternetive, gothic, fantasi…
ronniepersson.daportfolio.com
okej tack! Ja precis :)