En äggstra kluring till påsk
En Kluring som kanske är lite svårare än den förra jag levererade.
Du behöver ha glimten i ögat när du svarar😉
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
9 av 11 :) Varav det ena va ett slarvfel :P
Riktigt bra blandning av frågor tyckte jag :)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
10/11 Detta var lika kul som förra gången. Riktigt roliga frågor.
#/11 Den gick jag bet på!
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Jag hade fel på RAW =) , jag tänkte mer att filformatet är .cr2 .dng osv som innehåller RW-data. Är inte RAW ett bildformat?
Pellepiano, om någon skulle få mig att ta på mig en bekymrad min så var det väl just du. Men jag får försvara mig lite ändå.
Jag ser nog cr2, dng osv som filändelser som är beroende av fabrikat.
Jag har läst på Wikipedia och där har du helt rätt i din slusats, RAW är ett bildformat.
Men för detta behöver vi väl inte bli osams och ovänner.
Det går antagligen att resonera kring vad RAW är i evigheter. Ser RAW likadant ut oavsett vilken kamera som producerar RAW?
Ä, jag ger mig jag hade fel och lovar skärpa mig i nästa Kluring.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Det var min ända räddning för att kunna ha alla rätt =) Men det är förvirrande då man ju ofta säger rawfil, men då menas antagligen tex cr2 är behållaren som bildformatet ligger i. Om filändelsen hade varit .raw hade det känts självklart att det både är fil och bildformat.
Som tex .hdr , där det är både och då, antar jag. Men så fort man gör en .jpg av den så är det inte någon HDR-bild längre då den bara blir en 8-bitars LDR ( low dynamic range ) och är bara kompression och filformat. Alltså ingen hdr-bild i en jpg-behållare. ( tror jag att jag tänker =) ).