Ett bra porträtt
Detta är egentligen lite OT här på sidan men det har ändå med foto att göra :P
Hur tar man ett bra porträtt av sig själv? Jag hatar att stå framför kameran, känner mig fruktansvärt obekväm med de. Men jag måste verkligen ha ett porträtt/selfie/foto av mig själv nu. Så nu skulle jag vilja ha alla tips om hur jag på bästa sätt kan ta ett bra foto på mig själv.
Inställningar, poser ja allt skulle jag vilja ha tips på :)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Vet precis vad du menar. Jag känner mig extremt obekväm framför kameran, just därför tvingar jag mig till det.
De första 15 är förjäkliga och skräpas direkt. ;)
Poser beror på vad du vill förmedla?
Jag testar många olika poser för att se vilken som passar just mig bäst, utefter känslan jag vill ha fram i porträttet.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Det är först och främst till jobbsök jag ska ha den , ser att fler och fler företag vill att man skickar med bild. Det ena företaget är de obligatoriskt. Usch , bävar redan för de :( Okej. Jag vet inte vad man "ska" förmedla när man ska göra ett sådant foto :P Självsäkerhet? Styrka? Men samtidigt vill jag nog ha lite mjukhet i bilden…
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Skall det vara till ett CV behöver det inte vara en "selfie" Och tar du den själv á la instagram blir det istället ganska oseriöst.
På mitt förra jobb hjälpte jag ibland till med att sortera inkommande CV's av jobbsökande. Man kollar mycket på bilden så den betyder mycket. Mörka/pixliga bilder = CVt kastas direkt. Det behöver inte vara en perfekt bild, men tänk på att Le, ha inte för mycket i bakrunden.
Detta var min första CV bild (har fortfarande med den i meritförteckningen) och har hört från två arbetsgivare efter jag fick jobbet att de kom ihåg mig pga. fotot :)
Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com
Instagram: @metnalized
Men snälla be någon fotokunnig ta en bra bild av dig, det där med selfie är väl mest för amatörer.
#3, det var dagens goaste vovve. Jag älskar sådana lufsar.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
#3 Okej. Jag har fått väldigt olika svar angående om man ska ha bild eller inte med på CV/persbrev.
Någon "selfie" mena jag inte direkt. Utan jag har riktig utrustning så att säga. Det jag menade med "selfie" är att jag tar bilden själv med hjälp av fjärkontroll/utlösare. (ursäkta att jag uttryckte mig lite klumpigt).
Tack för tipset, ska försöka le :P
Den är bra och väldigt personlig :) Kan förstå varför dom kommer ihåg den :)
#4 Tyvärr är det så att jag är den som är fotokunnig i min närhet :P Men som jag nämnde tidigare så uttryckte jag mig lite klumpigt med uttrycket "selfie".
/ J
Lycka till! :D
Du får posta resultatet sen :)
Och tack Tommy! Han va en riktig lufs den vovven. Clumber Spaniels kan man lita på ;D
Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com
Instagram: @metnalized
Vet inte varför jag får för mig att du är man hela tiden.
Gällande inställningar etc. Beror ju lite på om du tänker studio eller ute, eller inne?
Om du inte har tillgång till studio och vill ta ute t.ex, så kan du förbereda kameran och ge till någon som iaf förstår lite. Brukar be min man fota ibland, men ställer in åt honom. (Nog för att han alltid ska ändra.. och hålla på, suck!)
Googla på cv bilder kanske och få lite tips?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#6 Om jag blir absolut till 150% nöjd så kanske jag postar den :P
#7 Hehe, nä de är jag inte :P Kanske ska byta namn för att underlätta för alla :P
Nej någon studio har jag inte, men i princip alla våra tapeter är väldigt fotovänliga faktiskt :) Jag ska titta över de och fundera om här finns någon fotokunnig i närheten ;P
Det kan jag göra ju, har jag faktiskt inte tänkt på alls :P
Tack för tipsen! :)
/ J
Om du har tid, kolla lite på det här klippet: https://www.youtube.com/watch?v=Qe3oJnFtA_k . Det visar tydligt på hur viktigt det är att framhäva käklinjen. Vad det mest handlar om är att luta sig lite lätt framåt, enbart med huvudet. Lycka till! :)
#9 Tack så mycket! Ska kolla den imorgon! :)
/ J
Tänk på något du är glad över när du tar bilden. Le. Det är viktigt att du känner dig glad när du ler, annars kommer det att synas på ögonen att det är ett falskt leende. Om du har en hyfsat ny smarttelefon kan du ställa den någonstans i ögonhöjd och låta den ta en serie bilder, exempelvis en var tredje sekund i två minuter. Då kan du prova olika poser och miner. Var inte rädd för att grimasera, larva dig, titta åt olika håll och vrida på huvudet. Titta igenom bilderna och se vad du tycker bäst om. Gör om samma sak igen och försök göra varianter av det du tyckte bäst om i första omgången. Ta många många bilder. Se till att kameran är horisontell och vertikalt befinner sig mitt i det du vill fotografera. Om det till exempel är ansiktsbilder behöver objektivet befinna sig i ögonhöjd. Använd inte blixt. Låt ansiktet belysas snett framifrån av ett stort fönster utan direkt solljus. Ta inte bilder i badrummet. Skicka bara bild om det står i platsannonsen att de vill ha det.
#11 Tack för tipsen! :)
Ska klart testa det med mobilen, lät som ett bra sätt att testa sig fram :) Ska försöka komma ihåg att tänka på något glatt :P
Nej jag har faktiskt aldrig skickat med en bild, mest för att jag inte gillar att stå framför kameran som sagt. Jag skickar endast med det denna gången då det är ett måste .
Tack än en gång för alla tips! :)
/ J