Fotoidéer
Hej!
Vart hittar ni inspiration till olika photoshoots?
Hittills har jag varit den med mest idéer när jag fotat, och Pinterest har hjälpt mig mycket, men nu börjar min idébank ta slut och behöver mer info för roliga fotningar.
Vet heller inte riktigt vad som saknas för att få mitt portfolio komplett.
Så hjälp mig! :D
Vill ni kika på lite av det jag gjort hittills kan ni kolla min facebookpage: facebook.com/metnalized
Hälsningar
Linnéa :)
Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com
Instagram: @metnalized
Hej.
Du är fantastisk som modell. Jag har kikat runt på vad du gjort under en tid och är imponerad.
Ett förslag kunde vara att börja i en annan ände. Börja ta mjuka, ljuva bilder. Ge dig teman att fundera kring. Sagor, böcker du läst, gestalta musik du gillar.
Om du inte läser modetidningar så gör det, tjuvläs gärna på bibliotek eller där man säljer internationell press. Fokusera på ett klädesplagg.
Sist men inte minst, kräv mer av dina fotografer.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Dessutom har du en jä…a humor.
Tack så mycket Tommy! :)
Får ta mig till biblioteket och se vad jag hittar. :)
Tycker ofta det är svårt att hitta kläder till shoots som passar, nog lite för att jag är student och konstant fattig, och sy själv har jag inte gjort sen syslöjden i mellanstadiet :D
Hur tycker du att jag skall kräva mer av fotograferna?
Tog bort min "arkiv och övrigt" mapp då de inte har någon kvalitet, antog att det var den du syftade på. Skall kanske även tillägga att de bilderna var betaluppdrag, men fick några bilder om jag ville. tog nog mest med dem för att fylla ut, men börjar på senaste tro mer på kvalitet än kvantitet. :)
Jag kritiserade dina fotografer av den enda anledningen att du alltid står för det kreativa. En bra modellbild är för mig väldigt mycket modell och dennes uttryck och intryck. Om bilden inte är tekniskt perfekt så kan modellen ofta kompensera det.
Jag har stulit ett uttryck från en av de gamla legendarerna som jag glömt namnet på. "När jag trycker på avtryckaren skall jag vara lite förälskad i modellen". Jag inbillar mig att det syns på bilderna. Jag har också stor respekt för den modell som gör det hon gör med stor inlevelse och är närvarande.
Att ta tekniskt bra bilder kan vem som lära sig, men det skall finnas mer än teknik i bilderna.
Många proffs, både framför och bakom kameran, saknar förmågan att bli helt uppfyllda av det dom gör.
Jag är inte inne på modellfotografi alls. Utan bara inne på att fota bakverk som jag gjort. Ibland drömmer jag dock om att fota modeller med hattar på sig. Inte vilka hattar som helst utan sådana som man finner om man söker på "haute couture hats" på Pinterest. När man ser mina tårtor syns det kanske att jag finner mycket inspiration i sådana hattar.
När jag så TS tråd tänkte jag direkt att hattfotografi kanske skulle vara något? Jag är inte särskilt insatt i det här men tänker att det kanske finns hattkonstnärer som är villiga att låna ut sina hattar till modellfoto?
Det här var kanske ett jättekonstigt förslag? Men det kanske ger lite inspiration iallafall?:)
bakministeriet.blogspot.com
Det finns väl inga konstiga förslag när det gäller inspiration. Jag väntar med spänning på dina hattbilder. Det där med att skomakaren skall stanna vid sin läst tror jag inte på. Å andra sidan kunde du kombinera dina tårtor med hattar och uttrycket att "tårta" kunde få en helt ny innebörd 😂. Det är rätt kul att du kikar in på den här sidan då och då trots att du är certifierad tårtfotograf.
Det kan spontant kommer på är ljusare/mjukare/"gladare" bilder. (inget illa menat)
Eller kanske pin-up eller glamour tror det skulle vara något för dig :P
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Tack för kul idéer!
Dock måste jag då kanske tillägga att jag ligger väl i kategorin "alternativmodell" om man skall behöva kategorisera. Dom är oftast "mörka/hårda/dova". Men visst, kan se vad jag kan hitta på som är lite "gladare" ^^
Och glamour kommer jag aldrig hålla på med då jag har för mycket hjärna och självrespekt och för lite silikon för den genren.
#8 Jag tror vi har 2 olika syn på glamour..
Med glamour tänkte jag mer på filmstjärna typ. Så jag menade inget illa!
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Okej, ja det är ju lite annorlunda..
När man pratar Glamour inom modellfoto genren är det donnor som är på framsidan av slitz/moore/playboy/mjukporr som menas..
#10 Okej. Jag ber om ursäkt, den genren tänkte jag inte alls på ! Visste inte att glamour räknades som det heller. Tack för informationen! :)
/ J
man lär sig nått nytt varje dag :D