Har funderat på...
Ända sen jag gick med här har jag funderat på en sak, men inte kommit mig för att kolla upp det riktigt.
Sajten heter ju modellfoto..men om jag vill lägga upp några rockfoton är det ok då?
Jag menar dom har ju liksom inte ställt sig på scenen bara för att jag ska fota, så det är ju inte modellfoto på ett sätt…fast ändå på sätt o vis.
Hiskligt vad jag snurrade till det nu då.
Är det ok att lägga in ett par tre eller nåt rockfoton?
Ps.visste inte under vilken rubrik jag skulle lägga frågan.
Ja säg de.
Vad tycker du själv? Och vad tycker alla medlemmar?
Jag håller med dig till viss del är det ju modellfoto men sen samtidigt inte.
Så nu vill jag höra alla era åsikter! :)
Hur tänkte du bgtommyalm när du starta sidan?
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Jodå, jag har lagt ut både krokodiler och katter och Noomis bilder är värda att visa. Jag hade i och för sig hoppats på mycket mer modellbilder men allt som lyfter sidan är väl bra. Och vad det gäller modellbilder så har jag inte gått i spetsen på något sätt men jag lovar att skärpa mig på den punkten.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Jag tycker det är lite klurigt…när jag tänker modellbild så tänker jag på någon som poserar framför kameran för att typ sälja in något..kläder smycken ja eller vad som helst.
I den bemärkelsen tar jag inga modellbilder.
Jag har fotat mina barn,barnbarn,sambon o några till men då blir det ju egentligen mer porträtt. Ja och så rockfoton.
Å andra sidan blir ju den som ställer sig framför kameran en modell i alla fall, även då en artist…..knepigt knepigt. :)
Det jag fotar annars är oftast macro, naturen.
#3 Fast på ett sätt så tycker jag, personligen, nog att om man fotar barn/sambo etc så räknas det väl lite till modellfoto också.. Men jag har kanske fel?
Om man posar framför kameran vare sig man "säljer" något eller inte så är det väl som sagt modellfoto?
Kolla på som på top modell, dom säljer ju sällan saker..
Ja detta va svårt..
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
#4 nja..topmodell är ju en tävling för att plocka fram bästa modellen, men dom får ju hela tiden intutat att de måste visa kläderna eller skorna osv för att det är det som just den fotningen ska sälja..så nog säljer dom .
Jag slänger in ett par rockfoton…dom poserar ju också på sätt o vis.
Tycker du att dom inte hör hemma här så får du slänga väck dom. :)
Tycker hellre "sajten" bör rikta in sig på "porträttfoto" snarare än "modellfoto" då jag kan tycka att "modellfoto" innebär en poserande modell framför kameran.
Och "porträttfoto" ett foto som porträtterar, och då också innefattar modellfoton…plus mycke mer.
Just modellfotografering tror jag är lite för smalt för iFokus nämligen. Lite för få regelrätta modellfotografer som hänger här, men desto fler porträttfotografer.
// Paltfan

Jag tycker modellfoto kan vara det meta som inte anses som privat. Det handlar då om posering och att inte vara sig själv =) . Det borde i alla fall stå ut rejält från vardag så att säga.
Därför tycker jag nog att många rock/musikfoton kan fungera eftersom det handlar om artisten, inte människan bakom.
Lite tankar från en gammal före detta Sajtvärd.
Jag slirade runt på webben och hamnade på iFokus som jag aldrig sett förut. Jag läste igenom alla sajter som fanns och blev imponerad både av bredden och innehållet. Jag fick ögonen på en rubrik Modellfoto och klickade på den. Det visade sig att den sajten fanns inte. Om det nu var menat som foto av modeller (flygplan, bilar mm) vet jag inte men jag visade intresse för att Starta en sajt utifrån mitt kunnande och mina erfarenheter. Lite kort om en del av min bakgrund kan du läsa här
http://enalmsliv.blogspot.se/2011/12/slutet-pa-forsta-delen-som-fotograf.html
Efter lite mailande med Niklas så fick jag grönt ljus och började skriva artiklar. Det var svårt att se medlemmar och läsare framför sig så att lägga nivån var inte helt lätt.
Under 80-talet och till mitten av 90-talet gjorde jag ett nytt försök med foto. Jag var teknikansvarig för TBV i Blekinge och höll mycket fotokurser bl.a. i modellfoto. Minnena från den tiden var att många ville gå kurs men att intresset var mer modell än foto och den kategorin ville jag inte dra till mig till sajten. Jag ville ha en seriös sajt för fotointresserade. Mina ingångsvärde i ett modellfoto är och har alltid varit att visa modellen från sin bästa och vackraste sida. Att skapa en bild av en modell som visar henne en ny, gärna spännande och fantasifylld bild av henne. Att ta ett passfoto kan man göra i en automat eller i en skrubb i en fotobutik. Att ta ett välliknande porträtt har så klart sin tjusning men det är inte riktigt min avdelning.
Så pellepiano uttrycker sig som vanligt klokt. Jag önskade inte se passbilder eller välliknande porträtt på sajten utan just artisten, modellen, posören som ligger utanför det privata livet.
Så ge mig ett fantasifullt porträtt som gärna är välliknande men som innehåller mer än bara rakt upp och ner så tar jag det till mitt hjärta.
Nu heter sajten Modellfoto så att göra om upplägget till porträttfoto tycker jag vore synd. Det finns många smala sajter här på iFokus och nördarna bör få behålla sina små hörnor att leka i.
Även den som går till fotografen för att ta ett porträtt modellar för en stund. För inbilla mig inte att den som sitter framför kameran i den situationen inte har kammat sig lite extra och försöker sig på att förställa sig lite.
Så låt Modellfot förbli modellfoto men tolka det på ditt eget sätt, misslyckas du så lär publiken säga sitt. Nu är jag inte längre den som bestämmer så har sajtvärden leemland en avvikande uppfattning så har chefen alltid rätt.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
#8 Som jag sagt tidigare är jag själv väldigt ny inom modellfoto och att fotografera människor över huvudtaget.
Och jag hade tänkt att fortsätt i ditt spår, du har ju mycket mer erfarenhet än vad jag har och du vet vad du pratar om. På samma gång vill jag att det ska vara en trivsam sajt så att medlemmarna stannar och trivs helt enkelt.
Jag kan inget annat än att hålla med dig i denna mening:
"Så låt Modellfot förbli modellfoto men tolka det på ditt eget sätt, misslyckas du så lär publiken säga sitt"
/ J