Modellfoto iFokus

Modellfoto

Etikettprogramvaror-alla-typer
Läst 1453 ggr
bgtommyalm
2013-12-25 18:59
3

YouTube

Det finns enormt mycket att ta till sig och att lära av på YouTube och det vet du antagligen redan. Jag vill tipsa dig om två prenumerationer som jag haft mycket nytta av genom åren. Båda förutsätter kunskaper i engelska eller egentligen amerikanska som ibland skiljer sig åt rätt rejält. Min vän Robert som kallar sig FontanaKnowledge har många "tutorials" som ger bra grundläggande kunskaper. Han säljer även DVDer som innehåller mycket extramaterial som verkligen ger valuta för pengarna.

http://www.youtube.com/channel/UCV9OQdIERbnJASzjF4G8wRQ

Jag följer också Terry White som ger förnämliga instruktioner för Photoshop. Hans tutorials är ofta rätt avancerade och svåra att omsätta till Lightroom och Elements men de ger många bra tips och med lite eftertanke så får du in tipsen även i de enklare programmen.

http://www.youtube.com/channel/UC-oYkx9wyeGc6Sh8tkVlaTw

Ta vara på det ljus vi just nu har. Här nere i södern har vi ett mjukt ljus som är riktigt bra för modellfoto. Locka ut din modell i kylan så går det att ta riktigt mysiga bilder

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

leemland
2013-12-25 21:20
0

Tack för tipset! :) Ska genast kolla in den första länken och lägga till honom bland prenumeranterna :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

skogstossan
2013-12-26 00:51
0

Himla bra klipp! Jag har lärt mig en mängd nya saker. 

Det var en sak som jag inte riktigt förstod bara. Jag tittade på ett klipp om att fokusera. Det handlade om att använda den mittersta fokuspunkten. Det gör jag alltid men som jag förstod det av klippet så kan man ställa in skärpan på en punkt och sedan rikta om kameran? 

Har jag verkligen förstått det rätt? Tycker att det verkar lite lustigt att man skulle kunna göra så. Men jag har för mig att någon innan har sagt till mig att man kan göra så. 

Har någon lust att förklara lite närmare för mig hur det fungerar?

bakministeriet.blogspot.com

bgtommyalm
2013-12-26 09:12
0

Skogstossan, visst kan du rikta om kameran efter att du fokuserat. Du fokuserar och håller nere avtryckaren sedan kan du komponera om din bild. Men eftersom du använder stativ så rekommenderar jag att du väljer den fokuspunkt som ligger över det parti i bilden du vill ha skarpt. Upp till höger på baksidan av kameran sitter en knapp med 5 små fyrkanter på. Tryck in den och sedan väljer du den fokuspunkt du vill ha med hjälp av hjulet bakom avtryckaren.
Tänk på att ha AF-läget inställt på One Shot.

Att fokusera och rikta om med kameran på stativ kräver nästan tre armar så jag tror att den senare metoden är enklare.

Om jag varit otydlig i svaret så fråga igen.

skogstossan
2013-12-26 11:34
0

Jag tror inte jag förstår riktigt. Jag har alltid AF-läget på One Shot och använder alltid endast den mittersta fokuspunkten. Att jag endast använder den mittersta fokuspunkten beror på att jag lärt mig här på iFokus att den ger mest skärpa. Men det kan vara så att jag missförstått det man försökt säga mig? 

Jag tolkar det du skriver nu som att jag skulle kunna använda vilken fokuspunkt som helst? 

Sedan vet jag inte om jag verkligen har förstått det här med att fokusera på ett ställe i bilden och sedan rikta om kameran? Om jag har förstått det rätt så kan jag tex fokusera på en sockerpärla som sitter på tårtan, sedan ändra riktning och istället sätta fokuspunkten på en blomma, därefter trycka av och få en skarp bild? Har jag förstått det rätt?

bgtommyalm
2013-12-26 15:11
0

Nu lyckades jag inte förklara på rätt sätt.
Alla punkter ger samma skärpa när den väl är inställd men det är oftast lättare att använda den centrala. Men visst kan du använda vilken punkt som helst.
När du fokuserat, oavsett vilken punkt du använt, MÅSTE du behålla avtryckaren nertryckt till hälften annars fokuserar kameran om. Om du har stängt av alla pipen så kan du sätta på det igen för att uppmärksamma att du fokuserar om. Ett pip innebär att du får börja om.

Om du fokuserar på en sockerpärla och håller nere avtryckaren så kan du vrida och vända på kameran bäst du vill, fokuspunkterna har inte längre någon betydelse eftersom du redan valt fokus.

Lättare så? Annars lova att du återkommer, jag vill inte bli anledningen till att du förstör dina vackra bilder

skogstossan
2013-12-26 17:37
0

Jag tror att jag förstår hur man gör nu efter att du förklarat. Vad jag inte förstår är vad detta ska ge för effekt? Alltså, vad är tanken med hela grejen? 

Killen i Youtubeklippet verkar ju göra så här för att han endast vill använda den mittersta fokuspunkten: http://www.youtube.com/watch?v=FhWnHUGUyCU&list=PL81112CA092D722FF

bgtommyalm
2013-12-26 18:11
0

Robert är i huvudsak porträtt eller modellfotograf och då är ögonen viktigast. Lika viktiga som dina sockerpärlor. Jag använder alltid (nästan) mittpunkten eftersom ögonen på en modell alltid är det viktigaste att ha i fokus. Men jag kunde använda vilken fokuspunkt som helst om det var enklare men det handlar om vana och rutiner.

Effekten du frågar efter är helt enkelt skärpan på det du vill framhäva som viktigast i bilden. Äh, det är inte hela sanningen men nära.

pellepiano
2013-12-26 22:49
1

Ett problem med att komponera om bilden efter att skärpan har blivit satt, är att avståndet blir förändrat eftersom skärpeplanet förflyttas. Speciellt om man har ett lågt bländarvärde och fokuserar på något som är nära kameran. ( exempelartikel, http://www.mhohner.de/essays/recompose.php )

skogstossan
2013-12-26 23:02
0

#8 Åh, tack! Det var precis det jag var ute efter med mina inlägg. Även om jag inte kunde formulera det. Skönt att det är utrett då det är något jag funderat på i ett helt år. 

Länken fungerar inte?

bgtommyalm
2013-12-28 11:19
0

Om den här tråden blev lite rumphuggen så beror det på att det förekom lite meddelanden i bakgrunden. Men nu är alla nöjda, tror jag.
Och pellepiano har som vanligt rätt, det finns en risk där.

pellepiano
2013-12-28 18:52
0

#9 Det råkade komma med ett extra tecken i länken … 

Recompose