Modellfoto iFokus

Modellfoto

Etikettjag-tycker
Läst 1215 ggr
bgtommyalm
2013-12-19 17:39
2

Bilderna

Jag gissar att du tar många bilder och att en del blir riktigt bra, en del blir bra och en del mindre bra men hur ser ditt bildskapande ut.
Ber du en modell ställa sig framför kameran för att sedan låta bilden växa fram eller har du en klar tanke för hur bilden skall se ut när du trycker på avtryckaren. 
För att dina bilder skall bli riktigt bra tror jag att bildskapandet börjar hemma, långt innan kamera och modell kommer in i bilden 😉.
Vid ett beställningsjobb är det ofta så att beställaren har mycket bestämda åsikter om hur slutprodukten skall se ut, ibland till och med omöjliga åsikter. Men när du bara tar bilder för att du vill utvecklas eller ha en stund med din allt överskuggande hobby är syftet troligen att ta bra bilder som förverkligar dina drömmar om den perfekta bilden på den perfekta modellen och då lönar det sig att planera.

Skall du ta bilderna utomhus så måste du rätta dig efter ljuset, ljuset kommer aldrig att rätta sig efter dina önskemål. Vid vilken tidpunkt har du ljuset från rätt håll med tanke på den bakgrund eller omgivning du vill använda. Modellens kläder kan kräva anpassning till ljuset och modellens kläder har alltid stor betydelse för bildens innehåll och betraktarens uppfattning. Sminkningen kan sällan vara densamma i ett skarpt motljus som i ett blekt vinterljus och sminkningen har alltid stor betydelse vid modellfotografering. Sparsmakat är ofta bättre än överdrivet men du kan ha en mening med överdrivet och då bör det gå hand i hand med klädsel, ljus och posering.

Poseringen kan vara svårt och ovant för en amatörmodell och om du inte vet vad du vill ha på bilden kan du inte regissera din modell så att det skapar trygghet och en modig modell och ger det du önskar på den färdiga bilden.

Mitt förslag är att du lägger mer tid på att fundera över hur din drömbild, din perfekta bild skall se ut när den ligger på din disk i din dator. Sätt dig vid köksbordet, vid skrivbordet eller i bästa fåtöljen och dröm dig bort, se bilden framför dig i detalj. Att du sen inte alltid lyckas är en av tjusningarna med fotografering. Din bästa bild är den som återstår att ta. I varje fall om du vill utvecklas

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus