Modellfoto iFokus

Modellfoto

Etikettkritik-tack
Läst 24680 ggr
Ove555
3

Modellfoto

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här bilden är bara redigerad utefter kamerans inställningar.

bgtommyalm
160

Min spontana fråga är, vad vill du med bilden?
Du visar en bild på en kvinna i Bikini och en urna. Och bilden är bara redigerad efter kamerans inställningar, Vad betyder det. Bakgrunden är lite konstig, vad tillför den bilden?
Du ber om kritik och eftersom jag anser dig ganska erfaren så blir kritiken därefter.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Ove555
1

Det enda jag vill med bilden (här på modellfoto i fokus) är att få kritik på den, och jag anser inte att jag är någon erfaren modellfotograf.

Att bilden bara är redgerad utefter kamerans inställningar betyder att den är tagen med kameran och överförd till datorn, men jag har inte gjort någon redigering av bilden på datorn, dvs ändrat ljus, och kontrast m,m. men jag har beskurit den.

NoomiB
116

Du skriver i din ena kommentar här att du vill ha kritik på bilden så jag försöker mig på det.

Jag tycker det är lite synd att urnan är med på bilden…ögat dras till den först och det tror jag inte var din mening.

Tror också att det hade varit bättre om kvinnan hade haft det övre benet ( det lät ju konstigt :) ) på ett annat sätt. Jag hade "städat" bort de vita prickarna på bakgrunden framför henne.

Jag har inte så mycket erfarenhet av modellfoto så detta var min spontana reaktion. Har varit in i en liten studio några gånger för att fota mina barn o barnbarn och har kommit på att det är en ryslig massa att hålla i skallen.Brukar glömma hälften ungefär. :)

Det är en vacker kvinna du fotat och hon kommer fram fint på bilden, (om man blundar för urnan.)

Ove555
0

Tack för kritiken! Jag tog många bilder på henne och just den här bilden med den stora vasen tycker jag blev bäst.

Så på något sätt tror jag vasen spelar en viktig roll för den här bilden.

För det som inspirerade mej att ta den här bilden tror jag var en gammal reklambild för luxor radio där en vacker tjej i bikini ligger i en sanddyna och visar upp en transistorradio.

NoomiB
116

Aha! Ja men då förstår jag bättre varför du har vasen med.

leemland
116

Fin bild överlag :) 

Men jag stör mig på en sak: Hennes hår i ansiktet. Det gör att hon får två konstiga skuggor på kinderna. 
Kanske är de bara jag/min dator, men är bakgrunden sne? Tycker det är mörkare i vänstra hörnan. Men som sagt de är kanske bara jag :P 

Men bilden är fin och bra komponerad tycker jag :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

bgtommyalm
116

ove 555, min fråga om vad du vill med bilden syftade på vad du vill visa med bilden. Att du visar den här på sajten är en sak men när du tog den, vad ville du visa då?
Den här bilden skiljer sig markant från andra bilder på modeller du visat upp på iFokus. Jag kan nog inte tycka att du är nybörjare eftersom du lagt upp både här och på Foto iFokus  många gånger.

Du kan väl förklara och berätta lite om hur du tog bilden eftersom den saknar Exif. Jag är nyfiken.

Ove555
0

#6 Jag använde 2 studioblixtar, visserligen med softboxar, men ljuset blev ändå så starkt frånn dem så hon fick skuggor i ansiktet av håret.

Bakgrunden var inte sne, men jag fotograferade henne med hanhållen kamera, så jag har nog tatt den bilden lite på sned.

Tack för kritiken! Roligt att du tycker bilden är fin och bra komponerad. 🙂

Ove555
0

#7 Det var en bra fråga. Jag vet inte om jag hade något syfte med den bilden, och jag vet inte om jag förstår vad du menar med syfte. Brukar du ha det när du tar modellbilder, och kan du i så fall nämna några exempel på vilka syften du haft då?

bgtommyalm
116

Att diskutera kring bilder är alltid spännande och förhoppningsvis också utvecklande men när fotografen inte kan eller vill berätta mer om sin bild utan väljer att svara med motfrågor så blir det frågetecken.
Men OK jag skall svara på din fråga. Om jag håller mig till ren nöjesfotografering och lämnar uppdrag därhän så har jag alltid ett syfte med mina bilder.
Det kan vara att visa modellen hur vacker hon är, hur snygg hon kan bli på bild. Att visa hur hon bär upp ett visst plagg eller hur bra hon klär i ett annat plagg. Att placera henne i en spännande ovanlig miljö. Intressanta färgkombinationer kan också vara inspiration.

Jag försöker alltid få modellen att bli så fördelaktig som det över huvud är möjligt. Jag söker ständigt efter miljöer som kan vara bra ur fotosynpunkt. 

Jag aktar mig noga för att visa att jag är duktig eller alla mina tekniska mojänger för att imponera. Modeller har oftast ett enda intresse, och det är att bli bra på bild. Och detta med all rätt, och en modell som börjar komma med tekniska råd skulle nog bli påfrestande i längden.

Då tillbaka till din bild.
Om Bikinin varit Panos Emporio så kunde urnan varit en koppling till det grekiska men jag tror inte det är en Panos. Om du ville visa en vacker kropp så är det OK. Och har du inget syfte så är det OK för min del det också.
Men jag undrar över hur du gjort bakgrunden om du använt 2 softboxar, hur har du undvikit att få ljus på allt det svarta? Varför valde du en så flammig bakgrund? Och snälla, svara nu inte med motfrågor.

Ove555
0

Tack för ditt svar!

Ja, man får ju fråga om man inte förstår. Men nu förstår jag vad du menar med syfte, och sådana syften brukar jag också ha, för min målsättning när jag fotograferar modeller är att både jag och modellerna ska bli nöjda med i alla fall några av bilderna. Men jag brukar nog inte ha något speciellt syfte när jag väljer rekvisita mer än att jag vill att det ska se bra ut.

Jag använde 2 studioblixtar av märket elinchrom D-lite 4 it med softboxar, hur jag placerade dem kommer jag inte ihåg, men jag tror jag ställde en till vänster och en till höger om modellen 

Och som bakgrund och underlag använde jag mej av svart fotopapper på rulle som man t,ex kan köpa på Scandinavian photo. Och jag tycker inte det blir så mycket ljusreflexer när man använder svart papper.

Fotograferade med en Canon eos 60d med objektivet inställt på 30 mm (enligt exif),  iso 200, 1/125, bl 8.

Mooniq
91

Jag är fotoamatör vill jag börja med. 

När jag tittar på Top Model så säger Tyra Banks åter och åter igen att modellen måste söka ljuset, inte bara med ögonen utan med ansiktet och kroppen - här förstår jag exakt vad hon menar.

Hakan är lite låg - håret för långt fram som några har nämnt - hon får mörka "onödiga" skuggor i ansiktet.

Urnan kan användas lite mer kreativt - här får den mest utrymme. Lite synd på en mycket vacker kvinna -som borde få allt utrymme -eller att ställa urnan på ett sätt där kvinnan "stjäl" fokus i bilden, kanske genom rörelse - (kasta urna, eller fiska upp något ur urnan).

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ove555
0

#12 Tack för kritiken! Men själv är jag nöjd med bilden.

pellepiano
91

Det kan vara väldigt svårt för modellen att "söka" ljuset om det är blixtar som används. Vid naturligt eller fast ljus är det annorlunda då man vet var huvudljuset kommer ifrån och kan anpassa sig efter det.

Rent tekniskt är det inte mycket att kritisera. Däremot tycker jag modellen är för nära bakgrunden. Speciellt då den är skrynklig och att det är lite dammigt och så framför henne ( lite prickar som lätt tas bort med Healing Brush eller liknande verktyg i andra program än PS ). Med ett kort skärpedjup och lite längre avstånd till bakgrunden så slätas den ut något. Man kan iofs fixa det i efterbehandlingen. 

Med mer diffus bakgrund hamnar mer uppmärksamhet på modellen. 

Vanligt är att ha en slät bakgrund och ett extra ljus på bakgrunden för att få en liten snygg gradient bakom modellen.

Ove555
0

#14 Tack för den kritiken! Ja, jag tycker också att man har bättre kontroll över fast ljus än med studioblixtar.

aliturkey
0

Hejsan jag vill bli modell och undrar om någon av är intersserade,skicka ett mejl så kan jag skicka mina bilder,jag är 15 år kille som bor i skåne län.

bgtommyalm
0

Hej aliturkey.

Jag tog bort din mailadress eftersom det kan vara olämpligt att sätta ut den på sajten av säkerhetsskäl. Ber intresserade att använda meddelandefunktionen i stället.

Ove555
0

Om jag får ge kritik till er som tittat i den här tråden, så tycker jag det känns väldigt otacksamt att att ingen gillar inlägget som jag gjort i trådstarten (0 Bra inlägg) med ett foto på en snygg tjej.

Det får mej att mista lusten för att lägga in någon mer bild här på modellfoto i fokus, på någon jag fotograferat. Och den här tråden är nu läst 4638 gånger.

NoomiB
47

#18 Du har väl fått kritik både sånt vi tyckt var bra o sånt som var mindre bra…eller hur?

Visste inte att man måste trycka på "bra inlägg"-knappen med…

Ove555
0

#19 Jag har inte skrivit att man måste trycka på bra inläggsknappen. Men det det är ju ett bra sätt att göra det om man vill visa uppskattning för att man lagt in en bild på någon.

bgtommyalm
70

#18, om jag börjar bakifrån så är inlägget inte läst 4638 gånger. Vad jag fått veta beror det på att sökmotorer kikar på inlägget och ger upphov till ett "klick", men det är ointressant.

När jag trycker på "Bra inlägg" så innebär det ett bra inlägg i stort, bra skrivet, bra svarat, klokt inlägg osv. Det faktum att någon lagt in en bild är liksom en av sajtens idéer. När man dessutom ber om synpunkter och råd så ber man andra om en tjänst. Och det är helt OK eftersom det håller liv i sidan och gör den intressant. Jag som Sajtvärd är tacksam för alla inlägg, bra som mindre bra men mina knapptryck på "Bra inlägg" sparar jag till de som jag personligen tycker är bra inlägg. Och därmed har jag inte sagt att ditt inlägg var dåligt.

Ove555
0

Men jag undrar om det funnits någon tråd här som varit läst nästan 5000 gånger efter 17 dagar om det inte varit någon bild på en modell med i den tråden?

Och jag tycker inte modellfoto i fokus varit så intressant om inte här varit bilder på modeller, och det tror jag alla som brukar vara här håller med mej om, och i så fall  tycker jag det är väldigt konstigt att ingen klickat på bra inlägg högst upp i den här tråden där jag lagt in en bild på en modell. Där står fortfarande 0 Bra inlägg, och bilden är ju en del av inlägget.

Och hur rolig hade den här sajten varit om ingen lagt in bilder på modeller och ställt frågor? 

Sen tycker jag det är ganska intressant att ni som har svarat i den här tråden har fått sammanlagt 305 bra inlägg för det, men jag som har startat den här tråden och vi som har lagt in bilder har inte fått något alls.

bgtommyalm
71

Nu har jag tryckt på bra inlägg bara för dig.

uffelarsen
70

Min kritik på din bild kommer här, det bästa i din bild är den vackra kvinnan, men hennes skönhet framhävs tyvärr inte via din bild. Avståndet till bakgrunden ser ut att vara 30-40cm , Är det bakgrunden något av det som du vill framhäva ? Oftast vill man ha en diffus bakgrund som på något sätt "lyfter" fram objektet utan att ta över bilden. Hon har fula skuggor i ansiktet och skuggor på magen utav hennes arm vilket beror bla på hur du har placerat ljuset , vasen framhävs mer än henne då vasen blir det första man tittar på och sättet hon ligger på ser inte heller riktigt bra ut + att armen som sticker ut under vasen ser inte heller så bra ut jag gillar heller inte hårslingan på hennes axel men det hade varit helt ok om hela hennes hår hade legat där och sedan är hela bilden "platt" inget som pushar fram modellen + reflexerna i vasen är inte heller så vackra. iden med ett föremål i bilden är jättebra men föremålet får inte ta över platsen i bilden om det inte är den som du vill "sälja" med att inte fixa till bilden efteråt (nivåer-skärpa-beskärning,osv) gör att du måste vara betydligt mer vaken med vad du gör när du tar bilderna, att slippa fula skuggor och taskigt exponerad bakgrund är en basic uppgift, det fixar du till medan du ställer in ljus/kamera.

nlinds
70

Ni som fotograferar i studio, hyr ni en studio ? eller får ni låna ? Eller är det er egna som ni har skapat ?…

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

NoomiB
69

Jag är med i Fotoklubben i vår lilla stad ( Karlshamn) och dom har en liten studio man kan hyra för en billig peng. Inte världens bästa studio..inte den nästbästa heller för de delen 😉

Men där finns iaf lite utrustning och funkar hyfsat och så är det rysligt billigt.

bgtommyalm
70

Jag är med i samma fotoklubb som NoomiB och det är som sagt inte ens den tredje bästa men den går att hyra för en mycket billig peng och funkar om man är lite kreativ och det har NoomiB visat. Jag är inte lika kreativ utan mer kinkig.

Schnauzertik
70

Vet inte om jag vågar kalla mitt utrymme för en studio men där finns i alla fall 1 grå rulle pappbakgrund, några billiga blixtar och paraplyer, snoot, färgfilter, hemmagjord reflexskärm och lite till.

Rummet har bara ett litet betongfönster så det är lätt att mörklägga. Största nackdelen är att det är för kort för att få bra helfigur. Eftersom det är i källaren är också höjden i minsta laget åtminstone för att fota  långa personer.

Värd för Pensionärer

nlinds
70

lyckostar :(

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

pellepiano
70

Jag fotar allt hemma i lilla ettan. Med billiga kina-blixtar, paraplyer och pappersbakgrund, men jag byter bakgrund i 99% av mina bilder.

Ove555
0

#26, 27. Skulle ni inte kunna visa några bilder från den där studion på några bra ljussättningar för modellfoto?

NoomiB
70

#31 Menar du bilder vi tagit där…eller menar du hur vi satt upp ljuset?

Vi har samma problem där som Schnauzertik…källarlokal och lågt i tak..och ska man få till en helkroppsbild på en vuxen person och inte råkar vara ägare till en fullformatare ( vilket jag inte är) så får man öppna dörren och ställa sig i källargången. :D

Dom studiobilder jag lagt in här på iFokus har jag tagit där.

Ove555
0

#10 "Varför valde du en så flammig bakgrund?"

Svar: Jag ville ha svart bakgrund och den här bakgrunden hade tyvärr blivit ojämn, men eftersom jag inte hade någon annan svart bakgrund än den så använde jag den.

#24 Tack för kritiken.  "Är det bakgrunden något av det som du vill framhäva ?

Svar: Det var nog så att jag hade lite dåligt med plats så det var nog därför modellen var så nära bakgrunden.

#31 Jag menar hur ni satt upp ljuset, lampor eller blixtar eller, eller båda delar om ni använder det. Sånt är ju bra att veta när man fotograferar.

bgtommyalm
70

Nu börjar den här tråden snurra ur spår lite, skärpning tack.

Ove555
0

#34 Vilken eller vilka är det som ska skärpa till sig och varför?

Det ni kom in på att hyra studio, det kan man ju inte säga hade med min bild att göra som jag har lagt in här.

Men sen att jag ställde en fråga om ljussättning, det tycker jag var mer relevant eftersom jag fått en del negativ kritik här på hur jag hade ljussatt när jag tog bilden som jag lagt in här i första inlägget.

uffelarsen
70

# 31  Om du har fast ljus= ställ in ljusets styrka och vinkel och höjd på ljuset så att du får den ljuseffekten som du vill ha , använd eventuella ljusreflektorer /filter  för att nå dina önskemål.

Blixljus = samma sätt.  Hur man gör med ljuset är helt enkelt ditt sätt att fotografera, Visst finns det "standarduppställningar" beroende på situation. men det absolut enklaste är att ställa upp ljuset, ta en bild , titta på bilden ….. vad blev bra/dåligt= korrigera. Det finns hur många variationer som helst det ,och allt spelar roll, rummets volym, färg på väggar/tak, finns det fönster? vad jag för kamera utrustning, ljus osv osv i all oändlighet, Använd det du har, prova dig fram för önskat resultat , Hur du ser bilden och vad du vill visa är en absolut grund för att ta en bra bild, tänk dig bilden.. och få in den i kameran genom att justera kamera/ljussättningen. titta på bilden du lade in, är den som du har tänkt dig? om inte korrigera då dom sakerna som blev fel, svårare än så är det inte.

Schnauzertik
70

#36 Håller delvis med dig men nog kan det vara bra att ha något att utgå ifrån som man sen kan experimentera med och förändra.

Innan jag började försöka ( befinner mig för övrigt fortfarande på försöksstadiet) med studiofoto kollade jag t.ex på febers ljusskola.

http://feber.se/foto/tag/ljusskola

Det finns säkert bättre men var för mig ett sätt att få ett hum om vad jag gav mig in på.

Värd för Pensionärer

uffelarsen
69

#36  Om man inte förstår hur ljuset påverkar ens fotografi så hjälper inte någon skola i hela välden😉 Man måste se vad som händer i bilden för att veta vad man skall korrigera och förstå vad som behöver göras för att få det bättre och det kommer så småningom med träning träning träning och efter det lite träning till. När man sedan har nått en nivå där bilderna blir bra men man vill ha det lite bättre så börjar man kanske att titta på vad andra "kändisfotografer" använder för att få sin bildstil, och det är då enligt min mening att man börjar att förstå hur det fungerar med ljus, man tittar i bilden hur ljuset faller, på reflexer osv  man börjar "se" vad fotografen har använt för utrustning. Det finns inte många genvägar, man skulle kanske uppfinna en kamera som tar just bilden som man ser den i sitt huvud och sedan sätta på det ultimata ljuset som är precis som man har tänk i huvudet, det är 2 knäpp på någon form av brytare och vips har man ett perfekt modellfoto. Nja så enkelt är det inte. Så mitt svar till just Ove kvarstår. Ta en bild, titta på bilden blev den bra?

inte? korrigera och ta en ny bild, inte heller bra? men bättre? = då är du på rätt väg.

Schnauzertik
69

#38   Nu blev jag undrande.

Och jag skriver ren generellt och inte personbundet.

Menar du att man ska hoppa över teori och bildlära och gå direkt på trial and error eller har jag missförstått dig?

Så här tycker jag och det är bara min privata åsikt, andra kan givetvis tycka annorlunda.

Jag hör och jag glömmer, jag läser och jag kommer ihåg, jag gör och jag förstår.  MEN innan man gör kan det vara lämpligt att ha inhämtat viss kunskap för att sedan applicera den själv, åtminstone enligt mitt sätt att se det.

Alltså läs, titta och lär och försök sedan själv och här kommer det med träningen som du pratar om in. Men givetvis måste man anpassa sina försök till den kunskap man har så man kanske inte ska försöka bli en ny Picasso med en gång. 

Det är också lätt att bli hemmablind så därför är det utmärkt att kunna lägga upp bilder för kritik.

Värd för Pensionärer

bgtommyalm
69

Det viktigaste för att ta tekniskt bra bilder är att kunna sin kamera. Det näst viktigaste är att förstå hur ljus uppför sig och sedan kommer att kombinera kamerans möjligheter och begränsningar med kunskapen om ljuset.
Och det finns många krokiga vägar dit. En slingrig väg är att titta på bilder och försöka lista ut varifrån ljuset kommer och hur många ljuskällor det finns. En annan krokig stig är att ta bilder och då använda de möjligheter en digitalkamera har, histogrammet, granskning och ett närmast oändligt antal bilder på minneskortet. Alltså ta om och om och om. Själv har jag nästan alltid en dator kopplad till kameran. Där syns bilden direkt efter tagning i ett större format som är lättare att granska.

Bildkomposition finns det många teorier om och de flesta av dem håller på att falla samman på grund av en "ny" bildsyn. Ta en sån sak sak som bilder på diagonalen. När jag var aktiv som fotograf var det fullständigt och totalt omöjligt att få en bild på diagonalen antagen eller publicerad. Idag ser vi dessa snea bilder i ansedda magasin. En ny generation "fotografer" med dålig utbildning håller på att göra sina röster hörda i ett enormt bildbrus där det gäller att profilera sig till varje pris.

En bra sak med den digitala revolutionen är att den gör det möjligt för alla att ta bilder till ett lågt pris, en dålig sak är att kameratillverkarna har lurat i oss att just deras kamera tar bra bilder och sköter allt utan att du behöver kunna något och så är det definitivt inte.
Det finns ingen genväg till det som kallas en bra bild för vad som som är en bra bild avgör varje enskild betraktare. Däremot finns det bilder som är rätt exponerade, har skärpan på rätt ställe och är rätt efterbehandlade och för att få till de bilderna behövs mycket övning och en hel del teori. Och inte minst ett bildseende som måste vara unikt för att stå ut från det som brukar kallas "kort"

uffelarsen
23

Där var jag inte snabb nog😃 och kunde inte sagt det tydligare, felet i mitt förra inlägg var just att jag skrev #36 det var inte menat som någonting riktat mot dig för precis som du säger "Jag hör och jag glömmer, jag läser och jag kommer ihåg, jag gör och jag förstår.  MEN innan man gör kan det vara lämpligt att ha inhämtat viss kunskap för att sedan applicera den själv" så är det helt riktigt.  Så vad jag menade lite kort och väldigt enkelt var att du måste förstå vad felet är för att korrigera det, om du inte ser felfokus, utfrätta områden, felaktig vitbalans, eller fula slagskuggor med långa näsor eller tjocka hakor 😃osv osv hur skall du då bli hjälpt av några råd om utrustning eller hur du sätter upp ett par blixtar? om du inte förstår informationen du får av dina tagna bilder hur skall du då göra?

Ove555
3

Jag ber om att få bilden jag lagt in i den här tråden borttagen.

bgtommyalm
37

Varför? Ge några skäl!

Ove555
0

Det är hemligt

bgtommyalm
37

Hur i hela världen kan din begäran om att bilden tas bort vara hemlig. Menar du att jag skall ta det argumentet på allvar?
Att ta bort bilden skulle innebära att hela tråden tas bort och du har själv kommenterat att tråden har över 5000 läsningar och just nu har den över 11000. Det måste väl innebära att vi har lockat många till sajten. Jag blir mycket frågande inför din begäran och det där med hemligt förundrar mig. Varför ett så plötsligt lappkast?

Ove555
0

Ja jag vill att bilden jag lagt in i den här tråden tas bort

uffelarsen
37

Det ställer ju till med problem när man tar bort inlägg eller bilder i efterhand då man i princip måste ta bort hela tråden, Jag tycker att denna tråden är bra på många sätt då den visar att det inte bara är att sätta någon framför kameran , sätta upp lite ljus och vips så har man en superbild, att påvisa olika problem/misstag på en bild kan lära en så mycket mer än man kan lära utav en "perfekt" bild, då man lättare ser/förstår dom felaktigheter som gjorts.

#46 Jag tycker att du skall sluta upp helt med dina inlägg om du inte kan stå för dom, varför skall alla andra ställa upp sig efter dina önskemål?, varför lägger du ut bilder om du inte gillar kommentarerna på dom? Här är ett perfekt forum där vi kan lära varandra och ta del av varandras erfarenheter, goda som dåliga.

/Uffe

Ove555
0

#47 Jag har varken sagt eller skrivit att alla andra skall ställa upp sig efter mina önskemål.

Men jag har bett om att få bilden jag lagt in i den här tråden borttagen.

annia1
0

ove555 du kanske nu i efterhand skrivit PM till bgtommyalm. Annars gör det och i det ange orsaken till varför du vill att bilden tas bort.

.

Ove555
0

#49  Se inlägg #44

annia1
37

Jag har sett det. Men för att värdar ska ta bort en bild så vill de ha en orsak. Att bara skriva hemligt så tror jag inte det finns nån värd på iFokus som tar bort bilder. För som det är i denna tråd så förstörs ju hela tråden om bilden i TS tas bort och då får hela tråden tas bort.

Så skriv PM till bgtommyalm.

.

Ove555
1

#51 Jo, men det finns orsak till att jag vill ha den borttagen. Och jag vill inte skriva någon orsak till det varken här eller i något pm till sajtvärden.

annia1
37

Om du inte vill ange en orsak ens till värden så får du räkna med att bilden inte tas bort. 

Det du skriver i PM till värden det ser ju bara värden.

.

Ove555
0

#53 Men nu har jag skrivit att det är hemligt, och det är hemligt både för er och för sajtvärden.

Ove555
0

#47 "varför lägger du ut bilder om du inte gillar kommentarerna på dom?"

Mej veterligt så måste man inte gilla alla kommentarer som man kan få när man lägger ut bilder.

Men lägger man ut bilder på en sajt och får ovänliga kommentarer, då är man nog inte så intresserad av att lägga ut fler bilder på den sajten.

NoomiB
37

När man lägger upp en bild på en sida där andra kan komma med kritik, får man vara beredd på att den kan vara både positiv och negativ. Det är ju alltid kul att få positiv kritik å andra sidan så är det den negativa (läs: den som påpekar missar man gjort) som man lär sig av. Det är då man får de där värdefulla tipsen om hur man kunde gjort det bättre, vad man ska tänka på osv.

Tål man inte kritik så ska man nog låta bli att lägga ut bilder…eller hålla sig till sidor som FB och liknande.

Ove555
0

#56 Det beror på hur den kritiken ges tycker jag. Ges kritiken på ett ovänligt sätt, då tycker inte jag man ska behöva acceptera det. Det är min åsikt.

Ove555
0

Jag tycker det skulle vara bra om den här tråden raderas

NoomiB
37

#57 Har läst igenom hela tråden igen och inte hittat nåt ställe där det ges på ett ovänligt sätt.

Ove555
0

#59 Det får du nog många bra inlägg för, för att du skrev det

leemland
37

Herregud. Jag brukar inte lägga mig i så men denna gången kan jag inte va tyst: Nu får du *** sluta tramsa #60 . Du är en vuxen människa för guds skull. Jag vet barn som uppför sig bättre än vad du gör. 

Var har kritiken gets på ett otrevligt sätt? Om man/du inte vill ha negativ kritik så får du säga de, men de lär man sig knappast något av och man får säkert inga kommentarer heller. Du borde lära dig stå för vad du gör/lägger upp. Inte komma en månad senare och säga att du vill ha bort det och anledningen är hemlig. Sluta skriv på forumet då!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Schnauzertik
37

Egentligen tycker jag det är OT att hålla på att diskutera hur kritiken ska se ut i denna tråd där det mest borde handla om att diskutera bilden.

Men jag ska ändå kort ge min syn på detta.

Kritik

Syftet med återkoppling och kritik borde vara att få hjälp med att utvecklas.

Att reagera med att gå i försvarsställning, bli sårad eller arg kan för en del vara en omedelbar reaktion, men är kontraproduktivt. Lägg inte in en massa känslor, utan försök förstå vad i bilden som kritiseras, så blir det lättare att komma framåt och man får ett bättre utbyte.

Analysera och tänk efter vad kritiken innebär, även om du inte alltid håller med finns oftast något att ta lärdom av och hjälpa framåt.

Min åsikt är att kritiken här är synnerligen hovsam och kan hjälpa framåt i bildskapandet (om det nu är det man har som syfte när man ber om kritik)

Värd för Pensionärer

Ove555
1

Det jag har bett om här nu det är att få min bild raderad. Sen svarade jag på ett par frågor och kommenterade några inlägg. Det var nog inget som bröt mot någon regel att göra det. Men nu svarar jag inte på någon mer fråga här, för nu lämnar jag den här tråden.

Ove555
1

Bara det här inlägget också.

"Jag tycker att du skall sluta upp helt med dina inlägg om du inte kan stå för dom"

Jag tycker det är fel att säga eller skriva så, för det kan tillkomma faktorer efter man gjort inlägg som gör att man vill att inlägget eller inläggen tas bort. 

Och vi lever inte i en perfekt värld där ingen gör fel.

uffelarsen
38

Då får du ett till av mig :-) Jag har skrivit det innan till dig och nu gör jag det igen, jag kommer aldrig sluta kommentera dina inlägg när du är "ute och reser" eller för all del gör något bra. Du kan inte ha din lilla lekstuga ifred om du använder dig av offentliga forum, här gäller regler som inte bara är för dig och ditt lilla ego . För att säga det rent ut, vill du fortsätta att vara med i denna typen av forum så får du nog börja gilla läget precis som alla vi andra. Och som kommentar på ditt slutcitat så fungerar det som så att ALLA gör misstag det är en av dom sakerna som gör att vi utvecklas, man gör fel….tar lärdom av felet….försöker igen….och till slut når man sitt mål (förhoppningsvis) eller så kan man köra din modell , gnäll gnäll gnäll och återigen gnäll vilket inte är ett dugg utvecklande tvärtom. Ove ta dig i kragen och dra nytta av forumet i stället för att hålla på med ditt gnäll.

Ove555
0

Hade ju inte tänkt skriva något mer, men jag tycker att jag får bemöta det här kränkande inlägget som Uffe skrev till mej här.

#65 Jag vet inte om jag har varit ute och rest, och jag har inte haft någon lekstuga här, har jag haft det så har det nog möjligen varit i din fantasi i så fall. Och jag har inte satt upp några egna regler här, det har du fått om bakfoten. Och vad du menar med mitt lilla ego det vet jag inte, jag förmodar du skrev det bara för att du ville vara elak.

Och Uffe jag tycker det är mer du som får gilla läget, och vräka ur sig så som du gjorde mot mej här nu, det tillhör inte god ton, det tycker jag du borde fatta.

Och har jag gnällt så tycker jag inte det gnället har varit obefogat.

Jag tycker mer det är du som behöver ta dig i kragen i stället och sluta upp med att skriva kränkande kommentarer.

uffelarsen
37

😂 Du är värd ett tv program! Jag är definitivt inte en elak människa. Du har gjort dig omöjlig på flera ställen förut och du fattar fortfarande inte att felet kan bero på din attityd, världen snurrar inte enbart för din skull.

Men nu tillbaka till ämnet #2  Ta en titt och se vad du frågar efter, alla försöker att tillmötesgå din vilja och ger dig kritik på din bild därefter händer det som brukar hända i dina trådar, om du inte får som du vill så slutar det alltid så här, Om man söker på dina inlägg här iFokus och så ser man att du uppenbart måste gilla detta.

Men för att återgå till ursprunget , önskar du får mer kritik på din bild? i så fall skall jag ta mig tiden att studera ditt bildexempel närmare. 

/Uffe

Ove555
0

#67 Jag uppskattar varken skit från dig eller någon annan, men ibland har jag faktiskt svalt den skiten jag har fått. Och om du inte är någon elak människa då tycker jag inte du ska bära dig åt så mot mej som du har gjort. Nu skrev du t,ex att världen inte bara snurrar för min skull, det tycker jag var mycket elakt skrivet.

Och jag vet inte om jag gjort mej omöjlig, men jag har gjort fel ibland för jag är inte felfri. Och har jag haft dålig attityd så har det nog funnits orsak till det. Och jag tycker inte din attityd har varit bra.

Uffe. Tillmötesgår man mej på ett värdigt sätt då kommer det inte att sluta så här. Och nu skrev du att om man söker på google så ser man att jag uppenbarligen måste gilla det. Det dementerar jag. Jag gillar absolut inte att det slutar så.

Nej, jag vill inte ha mer kritik på min bild i den här tråden.

NoomiB
37

Suck…..tycker det är läge att avsluta den här tråden…

Jag tycker att ove555 fått tillräckligt med uppmärksamhet nu, han behöver inte mer.

Schnauzertik
24

Instämmer!

Vad håller ni på med

Och apropå uppträda i TV som nämnts.

TV är kul.

Är det barnprogram. Det älskar jag.

Värd för Pensionärer

Ove555
0

#69 Jag tror mest det är min bild som fått mycket uppmärksamhet i den här tråden.

Och jag har inte haft någon önskan att få mycket uppmärksamhet här.

Nu vet jag inte vad du menade med att jag inte behöver mer uppmärksamhet, jag hoppas du inte menade något illa.

Jag tror både du och jag och alla andra behöver uppmärksamet, för hade vi inte fått det så tror jag inte vi hade orkat leva.

NoomiB
24

Jag menade absolut inget illa. Uppmärksamhet och bekräftelse behöver vi alla precis som du säger, även jag.

Även jag blir ledsen och besviken ibland när jag inte får den kritiken för en bild som jag hade hoppats på…när någon kanske inte förstår det jag ser i bilden, men försöker då tänka i andra banor, se det som den andra såg. Försöker ta till mig, lära mig och sen förhoppningsvis lyckas bättre nästa gång.

Det jag menar ove555 är att , och ta nu inte illa upp, att du får försöka ta till dig de råd/kritik som du fått, tänka på det nästa gång du fotar så kommer det att bli ännu bättre.

Jag tror inte att en enda av dom som skrivit i den här tråden har gjort det för att vara elaka utan för att hjälpa,kritik ger man ju för att påpeka att "den här grejen kan du tänka på nästa gång så blir det bättre".

Så skaka av dig de där negativa känslorna, ta med dig tipsen så ska du se att det kommer att bli ännu bättre nästa fotning.

Ove555
0

#72 "Jag menade absolut inget illa. Uppmärksamhet och bekräftelse behöver vi alla precis som du säger, även jag."

Tack för det!

Ove555
0

Jag tycker det vore bäst att både min bild och alla kommentarer i den här tråden som har med mej att göra raderas.

Inlägget är låst för nya kommentarer