Modellfoto iFokus

Modellfoto

Etikettkritik-tack
Läst 966 ggr
Paltn
0

Höstporträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Planerad fototur som tyvärr inte gav det önskade ljuset som dagen i början gav sken att ge oss, bilden krävde hög iso pga detta.
Hade blixt i väskan som jag säkert kunnat använda för ett bra resultat också, men det slog mig först då vi satt i bilen tillbaka sen på kvällen.

Nöjd över bilden även om ison gjort att den knivskarpa ögonskärpan man önskar sig inte kunde va med, eller åtminstånde antar jag det är pga ison och bristen på ljus som gjort detta då jag är rätt säker jag hade fokusen rätt placerad.

Vad säger ni? :P

// Paltfan

bgtommyalm
0

Jag blir lite konfunderad över din bild. Du har tagit den på 800dels sekund och det förstår jag inte. Du kunde ställt ner iso till 200 och ändå hantera bländaren på ett vettigt vis. Vad beträffar skärpan så hittar jag den inte någonstans i bilden. Har du tappat den i efterbehandlingen?

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Paltn
0

Japp, inställningarna är en aning off.

Kameran själv valde 1/800 pga A-läge, och ison var bara ett hastigt sätt att hantera mörkret. Med facit i hand skulle jag självklart ha rattat över till M-läge och tagit mer kommando över kameran.
Men vid fototillfället så ägnade jag nog mer fokus på att hålla "modellen" bekväm framför kameran än att hålla koll på vad jag själv gjorde, tyvärr.

Vad gäller skärpan så kan den gått förlorad under redigeringen då jag tvingats ratta rätt hårt pga mörkret, ska kolla närmare på det då jag inte sitter vid laptopen samt då jag har tiden med mig.

// Paltfan