Modellfoto iFokus

Modellfoto

Etikettkritik-tack
Läst 935 ggr
Odd
0

Självporträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lagt upp den här bilden på både foto och tonåringar i fokus, men har inte fått särskilt mycket kritik inne på foto och tråden inne på tonåringar var bara för att visa hur man ser ut 😂

Så jag hoppas ni känner för att ge kritik här inne, vill gärna veta vad jag kan förbättra! =D

Fotad på mitt rum med en bygglampa och taklampa som ljussättning. Har använt manuella inställningar eftersom jag hade tillräckligt med problem att trycka på avtryckaren och sen ta mej fram utan att förstöra mina tavlor medan kameran räknade ner, så jag ville inte behöva bråka med inställningarna också 😂 Redigerad i photoshop.

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
0

Auto inställningar* ska det ju stå, luriga små saker som kryper in sådär.

NoomiB
0

Nu är jag inte alls så hemma på det där med att kommentera bilder såhär..inte på att fota med ljussättning heller, även om jag testat några gånger. Men…

Jag tycker att bilden är störtskön..färgerna, kreativiteten, miljön och att du ser lite ..förlåt.."galen ut" (inte rätt ord kanske, men hittar inget bättre nu) på bilden.

Skulle jag säga nåt som är mindre bra så är det i mina ögon den mörka skuggan till höger om dig. (Har testat med bygglampa jag med o det var jättesvårt att få till det , fick också såna hårda skuggor)

Jag tycker att du lyckats riktigt bra!

bgtommyalm
0

Hej och välkommen hit.
Det första jag reagerar på är att du har använt vidvinkel vilket gör dina fötter lite väl stora och framträdande. Den automatiska vitbalansen klarar inte alla färgerna i bilden, bygglampan har en färgtemperatur och taklampan en annan. Bländaren (3) klarar inte riktigt skärpedjupet heller.
En aning mindre bländare och sedan tar du bilden i RAW-format så kan du labba med vitbalansen efteråt.

Att du är konstnärligt lagd och gärna bryter mönster tror jag mig förstå och det är alltid kul med lite nya grepp. Bilden är intressant och sågar gamla mönster så det brakar om det. Att du placerat dig lite vid sidan om centrum är bra.
Gott jobb på det hela taget.

Bara en fundering, hur fick du bort färgen?

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Odd
0

#2 Tack!

Ja, önskar att jag hade bättre ljus. Har ett fönster som lyser rakt in i rummet, men det står en bokhylla direkt till höger om bilden, så har jag gardinen uppe faller skuggan över allting. Hade varit praktiskt om jag hade två lampor som jag kunde placera på var sida.

Riktigt glad att du gillar den, och bara lugn, galen är en komplimang Skrattar

#3 Tack, trevligt att vara här!

Kan tyvärr inte bara skylla på objektivet när det gäller fötterna, har ovanligt stora fötter jämfört med min lilla kropp 😂 Men ja, har använt mitt Sigma DC 17-70mm macro eftersom jag bara har det och ett 28-300mm all-round objektiv som jag inte tycker funkar bra att använda på trånga ytor. Är inte säker, gälls macro't som ett vidvinkel?

Får nog skylla på mig själv igen när det gäller vitbalansen, har redigerat den i photoshop för att få en mer dramatisk effekt på färgerna, de är mer naturliga i orginal bilden. Tycker du att jag borde gjort det annorlunda?

Tack för alla snälla ord!

Haha, ja du, svaret på den frågan är: Mycket skrubbande! Brukar gå runt med färg på armarna och händerna i veckor efter att jag har målat. Det värsta är färgen som fastnar i håret, enda gången jag är glad över att jag inte är särskilt skäggig! Färgen är överraskande effektiv när det gäller finnar dock, rensar ansiktet totalt 😂