Komponering o beskärning
När man tar porträtt eller helfigur halvfigur, finns det några riktlinjer att utgå ifrån (för att sedan bryta då det är lämpligt).
Jag menar vid porträtt eller halvfigur finns det något som säger var man lämpligen kapar eller är det helt upp till varje bild vad som är lämpligt
Vid helfigur måste väl också fötterna vara med, eller?
Värd för Pensionärer
Jodå, det finns massvis med "regler" men det är svårt att redogöra för de alla kort. Mitt bästa råd är att titta på bilder och lära av dem.
Ett porträtt bör ha mer luft i blickriktningen och lagom luft ovanför, du kan skära ett porträtt ganska tajt. Halvfigur kan också skäras ganska fritt med samma grundregler. Undertill går gränden vid midjan men enligt min mening gärna högre upp. Vid stående helfigur måste det nog vara helfigur, men vid sittande helfigur får du för mig gärna kapa vid knäna. Som du märker så svävar jag på målet och det bara för att jag själv ofta bryter mot reglerna och detta efter ganska många bilder som jag skurit fel. Jag går själv mycket på erfarenhet och känsla och det får man som bekant mer av med många års erfarenhet.
Beskärning kan bidra mycket till din personliga bildstil och den måste du skaffa dig, att härma andras bilder räcker inte i längden. Ledsen om jag inte kunde lämna några vidare goda råd men det finns kanske någon annan här som kan bättre.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Tack för att du tog dig tid att svara.
Komposition är nog ett av de områden som jag tycker jag måste jobba mest med. Som jag tolkar dig (och också haft en känsla av ) är det rätt personligt och beroende av vilken bildstil man gillar.
Värd för Pensionärer
När jag fotar försöker jag hålla det Tommy skrev innan i huvudet, det med mer luft i blickriktningen bl.a. Sen kör jag mestadels på känsla, även när jag behöver beskära bilden efteråt.
Satt och letade lite på nätet och hittade det här.
http://www.thephoblographer.com/2013/03/02/this-is-how-you-should-crop-a-portrait/
Man ska inte "klippa" vid lederna..utan antingen lite ovanför eller lite under.
Gå på din känsla. :)