Vår modellfotosajt
För ungefär 14 månader sedan fick jag godkänt mitt upplägg för en sajt om modellfoto här på iFokus. Idag är vi 245 medlemmar, en del aktiva och en del lite passivare. Men 245 medlemmar är enligt min mening ett starkt kollektiv av medlemmar intresserade av modellfoto.
Vi kan tillsammans skapa den mest aktiva och välkomnande sajten för fotografer och modeller om vi hjälps åt men det kväver lite av oss alla. Du kan inte tro att dina frågor är för dumma eller okunniga, inte heller att dina bilder är så dåliga att du inte kan visa upp dem här. Du kan inte heller inbilla dig att du är för skicklig för att lägga ut din bild för kritik. Med alla mina år bakom kameran vet jag att det finns tusentals som slår mig på fingrarna och så är det antagligen för dig också.
Jag tar numera bara de uppdrag som är spännande och intresserar mig men jag har ett viktigt uppdrag i fotovärlden ändå. Jag har skyldighet att dela med mig av den kunskap jag genom åren fått av andra duktiga fotografer och genom mitt trägna arbete.
Om jag inte förmedlar min kunskap till nya intresserade och ambitiösa nybörjare så ger jag ett uselt tack till alla de som hjälpt mig på vägen.
Och du som nybörjare eller som kommit en bit på vägen har enligt min enkla åsikt samma plikt. Dela med dig. Gör en bra sajt ännu bättre med ditt bidrag.
Nu har du som medlem absolut ingen skyldighet uppfylla mina önskemål, den enda som har skyldigheter på sajten är jag och i viss mån medarbetarna men din medverkan, dina inlägg och dina bilder gör sajten intressant och levande. Själv är jag bara en liten, om än viktig, kugge i maskineriet.
Nu gör vi i höst, tillsammans den bästa sajten för modellfoto i vårt lilla avlånga land. Du behövs!
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus