Modellfoto iFokus

Modellfoto

Etikettoff-topic
Läst 1321 ggr
bgtommyalm
0

Fototävling?

Här i Blekinge har vi vad som kallas nordens största vilthägn. Där kan man se Visenter, Mufflonfår, Rådjur, Hjortar av olika slag och massor av annat spännande. Numera kan man köra med egen bil i området och får stanna var man vill men inte gå ur bilen. Då vi hade gäster från huvudstaden tyckte jag att det kunde vara kul att titta på det hela. Jag utrustade mig med allt i fotoväg som finns i ryggsäcken.

Vid infarten visade det sig att man hade sin årliga fototävling och jag blev uppmanad att delta. Jag fick tävlingsbestämmelserna i handen och körde mot vilddjuren. Under någon timme blev det både Visenter, vildsvin, fåglar och annat på minneskorten,

Hemkommen satte jag mig att läsa tävlingsbestämmelserna.
Max 3 bilder i storlek 300 dpi (?). Man förbehöll sig rätten att använda bilderna i marknadsföring, annonser, på hemsidan och i annan reklam utan ytterligare ersättning. Eventuell vinstskatt betalas av deltagaren själv.
Prissumman var 500 kronor och jag betalade 150 kronor i inträde (per person). Jag satte mig vid mailen och skrev vad jag tyckte till stället och får svaret att det är frivilligt att deltaga😡 och att tävlingen i första hand riktar sig till amatörer men alla är välkomna.

Lite matematik, 500 i pris, avgår 150 i inträde, avgår skatt 105 kronor, kvar 245 till fotografen.
"Djurparken" får bilder till sin reklam och sin hemsida för 500 kronor för ett okänt antal bilder.

Vad tycker du?

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Ylva-Li
0

Tyvärr är det många företag som använder sig av den här taktiken för att få billiga bilder till sin marknadsföring. Lite fult.. tycker iaf jag.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

NoomiB
0

mmm..Dålig stil tycker jag.

Jag har gått på sånt ,inte när det gäller just dom nu men Ylva-Li säger..det finns många som kör med den taktiken.

Likadant när jag fick förfrågan från en lokaltidning om de fick använda ett par bilder jag tagit…underförstått gratis då…och jag mitt nöt kände bara att "Wow, de vill ha MIN bild..gratisreklam"

Förhoppningsvis har jag lärt mig nåt av det. :)

bgtommyalm
0

Att bli smickrad som du blev Noomi är ingen skam.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Schnauzertik
0

Som amatör och hobbyfotograf har jag inga ambitioner eller ens önskan om att tjäna pengar på min hobby, då slutar det ju delvis att vara en hobby.

Så för mig handlar det mer om sammanhanget där mina bilder kan komma att visas och jag vill inte överlåta denna bestämmanderätt hur som helst.

Och här kommer då in om jag tycker att mina bilder ska få visas kommersiellt av ett vinstdrivande företag, vilket känns rätt tveksamt.

Men jag kan inte säga att jag har några problem med om amatörer tycker det är roligt att delta i en sån här tävling, även om priset är ynkligt lågt.

Värd för Pensionärer

[Mustangcab]
0

Eriksberg är fantastiskt på många sätt😃