Bär på ett nytt liv
Inte skärpa i toppklass men känslan finns där. Skulle gärna se att modellen tittade ner på magen med en aning öppnare ögon. Histogrammet finns bara på vänstersidan och är sedan i stort plant och det tyder på underexponering. Den svarta bakgrunden flyter på flera ställen ihop med klänningen och håret. Här handlar bristerna om kunskap inte om känsla och kunskap går att skaffa men sällan känsla.
Kör på, det här blir bra efter ett tag.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Tack för kritiken!
Måste ta mig tid o ro att få kläm på det där med histogrammet. Kan det vara så att jag dragit för mycket i "spakarna" när jag redigerat? Är nybörjare på det där med RAW..eller är det helt o hållet underexponerat i kameran?
Du kan nog inte göra så mycket i efterarbetet. Det som inte finns finns inte. Jag utgår från att du har originalet kvar i RAW så öppna på nytt och se vad du kan göra med exponeringsreglaget.
Mycket, mycket, bättre.
Jag föredrar den första bilden framför den andra. Jag kan gilla när delar av bilden flyter ut en aning. Skulle jag få bestämma över bilden skulle jag kanske fixat den lite lite ljusare. Men det handlar alltså om lite. Kanske något mittemellan bild nr 1 och bild nr 2 fast med dragning åt bild nr 1.
Jag gillar också modellens uttryck och jag tycker nog inte att det nödvändigtvis skulle bli bättre om hon öppnade ögonen mer. Även om jag kan bli lite nyfiken på hur det skulle se ut med lite mer öppna ögon? Nu då ändå bgtommyalm påpekar det!:)
bakministeriet.blogspot.com
Tack bägge två!
Vi försökte få till en "mörk" bild och det var lite knepigt. Jag ville ha lite belysning på håret, snett uppifrån..men där är så lågt i tak att det funkade ju inte riktigt.
Jag gillar såna där mörka svartvita foton…djupsvarta o där inte allt träder fram. Var det jag försökte få till i studion. :)
Nu la jag visserligen lite lätt sepiaton över bilden på dottern, för att mjuka upp den lite.
Nä jag tycker nog också att första är bättre. Allt måste inte alltid synas. Det är en bildstil helt enkelt. Endel överexponerar så det fräter ut, andra underexponerar som här. :)
Iom att du har omvandlat till svartvitt så tycker jag inte att det gör så mycket att det är aningens oskarpt. Det stör på nåt sätt mycket mer när det är färg.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#8 Jag håller med dig. Jag tycker om att både fräta ut och svärta ner!:) Jag är väldigt förtjust i när man bara kan ana vad som finns bakom det allt för mörka som i den första bilden.
bakministeriet.blogspot.com
Jag gillar också den första bäst. Dottern ville ha mörk bakgrund och vi var båda lite ute efter en mörk bild. Var ju tusan så svårt att få till skärpan ordentligt eftersom jag inte hade något fast ljus riktat mot henne. Jag kämpar vidare. :)