Tänka på vid gravidfotografering?
Jag ska senare i år få testa på gravidfotografering för första gången :)
Jag är en riktig noob, så att säga, när det gäller modellfoto. annat än bilderna man tog på kompisar när man va yngre och tönta runt :P
Jag vill ju så klart att de ska bli så bra bilder som möjligt och behöver därför tips av er som är kunniga :) Nu skulle jag vilja veta vad jag ska tänka på och vad jag absolut inte ska göra:)
Tar tacksamt emot alla do's and dont's från er :) Allt från positioner på mamman till ljus och kläder etc..
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Svårt ämne eftersom jag tycker motivet är lite exploaterat, alla skall ha "gravidfoton" numera. Jag tycker helt enkelt att det är svårt att göra något vettigt av ett ganska privat tillstånd, men jag försöker.
Jag vill se bilder som hos kvinnan uttrycker glädje, hälsa och lycka. Mannen, om han finns med skall utstråla beskydd, kärlek och trygghet.
Färgerna får gärna vara ljusa och lite i pastell, alternativt raka motsatsen. Mustiga färger med kontrast och riktigt klipp i. Ljusa kläder i mjuka toner understryker känslan i bilden. Naken hud kräver en mjuk ljussättning med softboxar och inga hårda skuggor. Efterarbetet i bilder med hud kräver känsla och den tagna bilden skall helst inte kräva mycket efterarbete. Ögonkontakten mellan kvinna och mannen skall vara mjuk och tydlig alternativt skall ögonen vara på kvinnans mage
Jag skulle undvika studion och använda mig av ett mjukt utomhusljus, vad jag kallar ett högt ljus. Höga tunna moln där man anar solen bakom, kanske med upplättningsblixt. Men då gäller det att hitta en undanskymd miljö och en neutral bakgrund. Kanske vatten, en grön gräsmatta eller en vacker mur. Ett gammalt träd skulle kunna bli vackert med trädets ålder och ungdomens lycka som kontraster.
Om du vill ha svart-vita bilder så är det enligt min mening mjuka bilder som är ett önskemål. Jag sa att det var svårt för mig att komma med vettiga råd. Jag har tackat nej några gånger då jag har svårt att få till det bra. Hoppas att du fick något vettigt ut av detta.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Tack så mycket bgtommyalm !
Jag fick lite tips tyckte jag :) Dock blir det nog inte direkt någon utefotografering då dom är beräknade i december och jag har läst att bäst att göra gravidfotografering ska va i ca vecka 35 :P
Fotograferingen kommer ske i hemmamiljö :) Men tack för tipsen! Jag har redan någon liten idé av de du skrivit. Jag ska också diskutera med dom jag ska fota om dom har något speciellt önskemål :P
Tackar också för tipsen om hemsidorna! :)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Även om det fotas inne, så måste du ju inte ha studio. Bygg upp med mycket ljusa tyger i sovrum. Häng tyll etc, som sänghimmel och använd det som naturliga reflektorer. Använd dig också av det ljuset som faktiskt finns från fönster.
Positioner finns det hur många som helst. Det viktigaste tycker jag är att de är trygga och vågar slappna av.
Mamman brukar nästan alltid få ett litet kärleksleende när man ber dem kika ner på magen sin.
Se till att få fram magen i fokus. Fota inte rakt framifrån där magen liksom försvinner. Såvida du inte använder dig av skuggor så man ser rundningen.
Prata med mamman innan hur hon mår. Många har problem med foglossning och har svårt att röra sig. Då får man anpassa sig så att de inte behöver sitta i konstiga ställningar. ;)
Jag älskar att fota gravida. :D Det gör mig alltid så lycklig efteråt.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#3 Tack för tipsen Ylva-Li :)
Tack, jag ska försöka tänka på det med tyger och befintligt ljus :) Ja, jag hade tänkt höra om mamman/mammorna har något önskemål och så :P
/ J