Modellfoto iFokus

Modellfoto

Etikettönskeartiklar
Läst 2876 ggr
bgtommyalm
0

Din önskeartikel?

Vad skulle din önskeartikel här på sajten handla om? Inom modellfotop finns det hur mycket som helst att skriva om och att visa upp. Har du en artikel som du saknar här eller något du skulle vilja veta mer om så låt mig veta. Jag kan ingalunda allt inom modellfoto men jag skall försöka uppfylla din önskan efter bästa förmåga. Nu efterlyser jag inte i första hand önskningar från de mera erfarna utan från de som kan lite mindre. Men vill ni gamla rävar testa mig och mina kunskaper så kör på, i nödfall får jag väl Googla ;-)

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Spectabile
0

Jag skulle jättegärna vilja veta hur man tar typ studiofoton, alltså en hemmastudio. Hur man belyser en modell, hur man placerar blixtarna, vilka softboxar/paraply som är lämpliga. Jag vet förstås att det finns tusen olika sätt att belysa en modell. Men något som är lämpligt att börja med …… Glad

Hörs det att jag inte kan någonting om just denna sortens fotografering? Oskyldig

bgtommyalm
0

Jodå jag fattar dina önskningar och din nivå. Det kommer en sådan artikel i veckan. Tack för ditt svar och din önskan.

onelund
1

Jag är mer inne på en artikel om foto ute inaturligt ljus, kanske tips & tricks hur man med enkla medel kan ta hyffsade bilder ute

http://onelund.com

Ylva-Li
0

Förresten, bgtommalm, vill du ha hjälp att skriva lite artiklar så kanske jag kan ställa upp. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

bgtommyalm
0

#3 skall försöka få ihop det också men det dröjer kanske lite.

#4 Skicka mig ett meddelande om dina tankar så tar vi det där istället.

Jojsan
0

Jag skulle gärna vilja lära mig mer om hur man använder softboxar och blixtar utomhus som hjälpmedel för att lysa upp en modell. När man använder sig av både naturligt och "konstgjort" ljus alltså.

Ja, och om hur man använder blixtar, lampor, paraplyer och liknande för belysning för olika resultat i allmänhet.

Skulle även gärna läsa om efterbehandling av bilderna, det tycker jag är intressant.

bgtommyalm
0

#1 Din önskeartikel finns nu upplagd. Tyvärr kunde jag inte lägga upp en Pdf i artikeln man jag jobbar på problemet.

Jag bifogar Pdf-en här i svaret.

#6 Jag vet inte hur jag skall få till en artikel som tillfredsställer dina önskningar. Du gör det svårt för dig med blandljus ute och du skulle behöva släpa på både mycket och dyr utrustning. Skaffa dig en eller ett par reflexskärmar så tror jag många av dina önskemål i belysningsväg löser sig. Det brukar bli bäst när man krånglar till det minst.

Spectabile
0

Tack så jättemycket för artikeln, en skiss var perfekt Glad Det blir till att göra en liten investering med softbox osv. Det kan vara skoj att ha lite att pyssla med under den mörka årstiden som tyvärr snart lär göra sig påmind.

Tack än en gång!

Jojsan
0

#7 Nu har jag redan reflexskärmar. Jag var bara nyfiken på att lära mig mer om hur man ljussätter med både konstgjort och naturligt ljus. Det betyder inte att jag skulle gå och köpa all den dyra utrustningen.

Det andra gällde belysningen inomhus, i t.ex. studio. Då menar jag hur och vars man ska ljussätta med olika lampor för att ge olika resultat.

bgtommyalm
1

#9 Jag hoppas att du inte tycker att jag avfärdade dig det var inte min mening. Låt mig försöka förklara lite till.

Jag hoppas att du inte tänker dig dra ut sladdar och lampor utomhus det kan bli riktigt farligt. Det konstljus som man bäst använder utomhus är då blixtar. Det finns utmärkta blixtar som tänder som slavar. Det innebär att när din blixt i kameran tänder så tänder också de andra blixtarna. Många blixtar idag använder också radiovågor för att tända och det finns också varianter med sladd och infrarött ljus förekommer också. Du får titta lite på vad din kamera har för möjligheter.

En blixt har en färgtemperatur på 5500 kelvin typiskt (kan variera något) och detta motsvarar solljus mitt på dagen. En molnig dag kan färgtemperaturen vara uppåt 7000 kelvin och med en blixt ovanpå så blir vitbalansen viktig. Exponeringsvärdena (tid/bländare) kan också bli lite trixiga eftersom blixten har sin synkroniseringstid och att kombinera detta med en bländare som ger önskat skärpedjup kväver kunskap och eftertanke och dessutom bra koll på histogrammet. Att använda en upplättningsblixt i motljus ger oftast ett bra resultat men du kan få samma goda resultat med en reflexskärm.

Nu har jag såklart förenklat, det finns situationer där några blixtar kan lyfta bilden men eftersom vi här skriver om modellfoto så kräver blixtar och blandljus en modell som har en ängels tålamod och en fotograf som kan sin belysning för att modellen inte skall övergå till ett enklare jobb.

Du får gärna återkomma med ytterligare frågor och jag skall svara dig efter mina kunskaper och erfarenheter.

Ylva-Li
0

Jag tänke försöka svänga ihop nån artikel om just att fota i naturligt ljus, samt användning av reflexskärm. (Finns ju olika färger) Inväntar lite bättre väder bara så jag kan ta bilder till. ;)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Jojsan
0

#10 Nej, jag antar att man oftast använder blixtar och t.ex. softboxar utomhus, inte vanliga lampor. Hur man ställer upp blixtarna skulle vara intressant att veta för att ge olika kreativa resultat. Men visst, det bästa är kanske att testa sig fram till olika resultat själv. Tack för infon!

[AnnaRen]
2

Hej. jag är nybörjare inom fotografi men vill gärna utvecklas och gå fotokurs. Skulle dock vara kul att veta hur fotografer arbetar steg för steg. Deras tips och vart dom framkallar Foton osv.. :-) hur man startar eget ? Ja allt inom det. Ha en fortsatt trevlig lördags kväll..

Ylva-Li
1

#13 Ska se om jag kanske kan svänga ihop nåt sånt. :) Jobbar som egen företagare som fotograf.
Har lite planer på en annan artikel också.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

leemland
0

Ni kanske skulle kunna få ihop någon om fotografering i mörkret? Vad man ska tänka på och så kanske? Både allmänt och när man fotograferar personer/modeller. :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

bgtommyalm
0

#15 Om du vill utveckla lite vad du menar med att fotografera i mörker vore det bra. Menar du helt mörker alltså inget ljus alls eller svagt ljus.

leemland
0

Både och. Hur man fotar i hellt mörker och hur man fotar med ficklampor eller stearinljus kanske :) Hoppas de hjälpte dig lite:)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

leemland
0

Tänkte puffa upp denna tråden lite :P 

Och så tänkte jag höra om ni inte skulle kunna tipsa om några bra webbplatser/hotell/sidor som man kan använda som portfoilo? Eller helt enkelt bara tipsa så man kan bygga upp en sida :)

/ J 

bgtommyalm
0

Tack för puffen. Jag har en domän på One.Com som är billig och erbjuder allt vad man kan behöva men en hemsida kräver mycket arbete om den skall bli bra och vara aktuell. Jag föreslår att du använder Blogger hos Google, där finns många format som är enkla att använda. Har själv använt den för ett fotoprojekt och det är lätt att lägga in bilder och kommentarer. Har 3 olika bloggar på Blogger och det fungerar snusfint. Hoppas det hjälpte dig lite. Återkom gärna.